2020-03-13, 11:52
Medlem
Rapport Från Belgien (556 smittade/3 döda)

Från och med i natt:
- Alla Skolor Stängs (men man kan få hjälp med passning) tills 20 April (Efter påsklovet)
- Affärer stänger helger (vissa kan få ha öppet)
- Alla restauranger/barer etc stängs kl 24:00 i natt till och med 5 April
- All företags uppmanas att uppmuntra jobba hemifrån

Bunkring för första gången idag sjukt mycket folk i alla matvaruaffärer.
En rolig detalj, såg en gumma pa 80+ framför mig hade bara 6 st Flaskor av Portvin i sin korg :-)....
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Svarta liksäckar har vi tidigare sett från nåt sjukhus..uppradade.

Okej då förstår jag vad du menar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Förstår du inte att vi kommer att tvingas stänga lika mycket som Wuhan & Italien.
Man kan göra det före eller efter att det gått åt helvete.

Nej.
Det finns i dagsläget inget som talar för det. Just nu sprids viruset hej vilt. Många har redan haft det, många har det och en del kommer att få det.
Vad är problemet?
Jag blickar ut från mitt kontor och både bilar och folk irrar runt precis som vanligt.
Gå åt helvete?

Är folk så missnöjda med sina liv att man tvunget måste måla upp en apokalyps?
Citera
2020-03-13, 11:53
Medlem
shaktas avatar
Jag kan hålla med att om skolor och förskolor stängs så kommer det tvinga folk att vara hemma med sin barn. (Doktorer, Läkare, Kirurger, Genusforskare)

Men, om detta virus nu slår till med full kraft kommer ovannämnda likt förbannat få vara hemma med sjuka barn. Skillnaden är att gör vi det nu, kan vi kanske förhindra smittspridningen till en viss del, och även ha en lösning på barnomsorg för läkare m.m framöver mot att sjukhusen blir proppfulla, brist på läkare, sjuksyrror och först som då måste vi börja tänka ut en lösning om barnomsorgen för att få loss personal till sjukhus . Vid det laget är det redan försent.
Senast redigerad av shakta 2020-03-13 kl. 11:56.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Nej det va någon i vanlig ordning som fått något om bakfoten och alarmisterna hoppade på det direkt och försökte göra det till en trådsanning.
Påståendet var: Om man inte testar folk på ålderdomshemmen som har blivit infekterade av någon som är positiv så dör den officiellt av ålderdom.

Hur kan det bli en trådsanning? Vad har det påståendet med alarmism att göra?

Så fort någon skriver något som inte finns i betraktarens konsekvenstänk så är det alarmism! Skrämmande.

För att ta det några steg till som jag skrev tidigare. Är en tidsfråga innan de på begravningsbyråerna börjar insjukna och konsekvenserna av det kommer ge nya bekymmer.
Citera
Medlem
Trumpeten gör rätt, ryssland gör rätt som stänger gränserna mot europa!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Jag har extremt kul i denna tråden, det finns en handfull människor som är logiska, förnuftiga och kan tänka klart. Vi har en död person. En person som varit svårt sjuk sedan tidigare och var 80 år gammal.

Denna otroliga masshysteri är vad som på riktigt kommer utrota mänskligheten en vacker dag.
Även om 100 000 svenskar skulle dö så är det bara 1% av befolkningen. Jag vet det är illa, det är inte bra. Men det är fortfarande 1%!

Vi alla vet att MAX 1000 dödsfall kommer ske i Sverige, absolut max. Troligtvis färre, runt 100. Hur många av dessa kommer ärligt vara i arbetsför ålder? Kanske 10. Och ni vill stänga av hela samhället, infrastrukturen osv.

Herre gud.
Jag tror att ni är samma människor som klagar på överkonsumption i västvärlden och samtidigt bunkrar upp skafferiet för en 5-års lång kris.

Ni beter er EXAKT som alla de flyktingar ni VANLIGTVIS klagar på. Ni springer som rädda hundar och siar om en undergång.

Sen tittar man på siffrorna, 1 person är död än sålänge..VARJE DAG dör 250 SVENSKAR i snitt. Jag börjar oroa mig när dödssiffrorna når 25+ PER DAG I FLERA MÅNADER IRAD. då snackar vi "skada" på sikt.
Du kan nog räkna med att minst 20 000 svenskar kommer att dö, om endast 20 % smittas och 1 % dör. Själv gissar jag på runt 100 000.

Det är inte särskilt intelligent att börja oroa sig när det är för sent att påverka utvecklingen. Då kan man lika gärna slappna av.

Sverige har ett dödsfall, men det tar ett par veckor från symptom till att folk dör, och för två veckor sedan hade vi bara ett tiotal konstaterat smittade. Om ca två veckor från nu kommer det börja ticka på med dödsfall.
Citera
2020-03-13, 11:54
Medlem
De akutvårdsplatser som finns, har de stått tomma i väntan på Corona?

Troligen inte så hur många coronapatienter kan egentligen tas om hand? De flesta andra som behöver respirator är akut även de. Hur står andel av de som behöver respirator av andra skäl är sådant som kan ställas i kö i flera månader?

Hur sker prioriteringen? En nyskjuten 18 årig gangsterarab går före en svensk 65 årig skattebetalare?
Senast redigerad av Kosegutten 2020-03-13 kl. 11:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Rekordmånga testade i Sydkorea, och dödligheten uppgår just nu till 0,7%:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/allt-farre-nya-fall-i-sydkorea-efter-200-000-tester

Finns det någon statistik från Sydkorea om hur många som kräver sjukhusvård?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Därför att folk I allmänhet är hjärndöda. Vilket masshysterin och bunkringen reflekterar

Denna hysteri börjar gå till överdrift, i mitt tycke i alla fall. Jag har förståelse att kroniskt och multisjuka över 70 kan vara rädda, men yngre och medelålders friska som köper masker för fulla muggar. Ge dem till sjukvården istället.

Det sovande folket slutar aldrig förvåna.
Citera
2020-03-13, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
?? Jag pratade om Sydkorea. Sydkorea kanske "vet vad de pratar om". Studera deras resultat.

Ja, och?
Sydkorea har klarat det fint.
Vi klarar oss alldeles utmärkt här också. Framför allt kommer barnen att klara det utmärkt och att montera ned nån skola eller förskola är inte rimligt.
Finns behovet kan en skola göra det.

Ps. WHO är de enda man kan lita på i det här och återigen, inte någon jävla Flashback-”expertis”. Jag säger som igår. Det är fullständigt fantastiskt att världens samlade läkarkår, smittskyddsexperter och pandemiforskare samlats här. Just här! I denna tråd!
Visst är det fantastiskt?
Citera
2020-03-13, 11:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Jag har extremt kul i denna tråden, det finns en handfull människor som är logiska, förnuftiga och kan tänka klart. Vi har en död person. En person som varit svårt sjuk sedan tidigare och var 80 år gammal.

Denna otroliga masshysteri är vad som på riktigt kommer utrota mänskligheten en vacker dag.
Även om 100 000 svenskar skulle dö så är det bara 1% av befolkningen. Jag vet det är illa, det är inte bra. Men det är fortfarande 1%!

Vi alla vet att MAX 1000 dödsfall kommer ske i Sverige, absolut max. Troligtvis färre, runt 100. Hur många av dessa kommer ärligt vara i arbetsför ålder? Kanske 10. Och ni vill stänga av hela samhället, infrastrukturen osv.

Herre gud.
Jag tror att ni är samma människor som klagar på överkonsumption i västvärlden och samtidigt bunkrar upp skafferiet för en 5-års lång kris.

Ni beter er EXAKT som alla de flyktingar ni VANLIGTVIS klagar på. Ni springer som rädda hundar och siar om en undergång.

Sen tittar man på siffrorna, 1 person är död än sålänge..VARJE DAG dör 250 SVENSKAR i snitt. Jag börjar oroa mig när dödssiffrorna når 25+ PER DAG I FLERA MÅNADER IRAD. då snackar vi "skada" på sikt.
Hur vet vi att "MAX 1000 dödsfall kommer att ske i Sverige, absolut max". Räknar du i dessa siffror in indirekta dödsfall. Människor som prioriteras bort från intensiv- och infektionsavdelningar för att de är fullbelagda med sjuka i COVID-19. Människor som inte blir opererade för att den kapaciteten inte kan upprätthållas (vi har redan nu vårdköer)?

Sedan handlar det inte bara om död - människor, även yngre, kan bli sängbundna (ibland på sjukhus) veckovis. Även om de inte dör kommer deras frånfälle att slå hårt mot samhället i stort.

Är du inte det minsta orolig för att vården uttrycker brist på material - ska vi tvinga sjukhuspersonal att jobba utan adekvat skydd (man har redan kompromissat vad gäller andningsskydd).

Jag tycker du lägger för mycket fokus på att det inte kommer att dö folk i den utsträckning att du bryr dig och missar det större perspektivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in