2020-03-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Danmark och Norge tillåter ministerstyre. Dvs beslut kan tas som är populistiska snarare än evidensbaserade. Ibland kan det vara bra då det lugnar folket, men jag lever hellre i ett land sär experterna har ensam makt att bestämma i detta. Ibland kan man få fel experter som i alla yrken, men det är bättre än alternativet att ha kladdande politiker utan utbildning i ämnet. Det finns två länder i världen som inte tillåter statsråd att gå in i den här typen av ärenden och det är Sverige och Finland. Inget av dessa länder har stängt ner skolor.

Jag är givetvis också en tyckare, men jag hävdar inte att jag har bättre koll än experterna i smittspårning vilket majoriteten här på Flashback verkar tro att de har.
Håller med. Man kan undra hur många av dessa extremåtgärder som tas till endast för att visa att man är handlingskraftig.

Vi måste ta evidensbaserade beslut, även om det inte är vad folket vill höra.

Undra hur många av experterna på Flashback visste vad CFR och R-tal var innan coronaviruset bröt ut. Internet gör alla till experter.

Ungefär som den hypokondriska personen som inte litar på vad läkarna säger, utan diagnostiserar sig själv genom att googla fram symtomen. Sen ser man sig som mer expert än sjukvården.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
De akutvårdsplatser som finns, har de stått tomma i väntan på Corona?

Troligen inte så hur många coronapatienter kan egentligen tas om hand? De flesta andra som behöver respirator är akut även de. Hur står andel av de som behöver respirator av andra skäl är sådant som kan ställas i kö i flera månader?
En och annan kan stå i kö - det rör sig om människor som ska gå igenom stor kirurgi (hjärt- lever- etc) och behöver en kortare eller längre tid i respirator efterår. Men det så klart - får de inte vård så ökar risken att de dör i väntan på en nödvändig operation.

Majoriteten är akut. De kommer in på grund av blodförgiftning, pneumoni, trauma - de behöver en respirator och de kan inte vänta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Hur illa måste det lida innan man låter veterinärer leka doktor för ett tag? De brukar ha en ganska bra förståelse för hur biologiska varelser fungerar och medicineras.

Det finns ingen poäng med det. Det saknas respiratorer. Ni kan ha en miljon läkare, det kvittar när det inte finns tillräckligt med respiratorer.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Ja, och?
Sydkorea har klarat det fint.
Vi klarar oss alldeles utmärkt här också. Framför allt kommer barnen att klara det utmärkt och att montera ned nån skola eller förskola är inte rimligt.
Finns behovet kan en skola göra det.

Ps. WHO är de enda man kan lita på i det här och återigen, inte någon jävla Flashback-”expertis”. Jag säger som igår. Det är fullständigt fantastiskt att världens samlade läkarkår, smittskyddsexperter och pandemiforskare samlats här. Just här! I denna tråd!
Visst är det fantastiskt?
Wow. Vilken enkel värld du lever i :-)

Grejen med sydkorea är att de testar massivt. I Sverige testar vi i jämförelse extremt få.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Enligt en bekant så går smittade personer runt i Stockholm (deras grannar), trots att de har blivit tillsagda att stanna hemma.

Perfekt
Citera
Medlem
Enligt HORAN så är det 31 nya drabbade i Skåne och det anges att i Sverige är nu 725 smittade men naturligtvis är det fler. Snart slutar man väl att testa. Hoppas man kan få kontroll på det i USA annars kanske Trumpeten ligger illa till.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att det kanske ses som ett "övergrepp mot den personliga integriteten" att kolla om folk har feber innan dom sätter sig på ett flyg eller på ett tåg?
Nej, vad det handlar om är att det 1/ kräver alltför mycket "resurser" i form av personal och tid, 2/ inte är tillräckligt specifikt för att motivera den insatsen av "resurser"

Inte tillräckligt "specifikt" betyder både att alltför många smittade (och smittande) skulle passera testet därför att deras kroppstemperatur är alltför låg, plus att alltför många med andra orsaker till feber skulle hindras resa, och antingen sättas i "onödig" tvåveckors karantän eller också sättas i kö för provtagning.

Där handlar det återigen om resurser och kapacitet. Det finns inte tillräckligt med provtagningsutrustning och inte tillräckligt med analysutrustning, och detta är inget som kan avhjälpas på kort sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tycker inte att man ska strunta i personlig integritet, men allt ska vara proportionerligt och ses i sitt sammanhang.

Precis!
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Denna hysteri börjar gå till överdrift, i mitt tycke i alla fall. Jag har förståelse att kroniskt och multisjuka över 70 kan vara rädda, men yngre och medelålders friska som köper masker för fulla muggar. Ge dem till sjukvården istället.

Det sovande folket slutar aldrig förvåna.
Hur tänker du nu? Det sovande folket har ju gjort så att sjukvården nu måste tigga utrustning. Att jag gick in på apoteket och köpte en flaska handsprit som borde lämnats kvar på hyllan för trögtänkta myndigheter skrämmer mig mycket mer än coronan.
Citera
Medlem
alltså det bara blir värre och värre.

"Är du inte på sjukhus eller en del av en riskgrupp kommer du inte testas för corona framöver.

Den nya strategin är redan i bruk i Stockholm och om ungefär en vecka i hela landet.

– Nu är det inte längre viktigt att veta exakt hur många som är smittade i Sverige, säger statsepidemiolog Anders Tegnell."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/70GQRV/nya-strategin--slutar-rakna-exakta-antalet-coronafall

alltså det är vår samhällsrätt att få veta hur många personer som är smittade och hur många misstänkta och konstaterade fall det finns, samt hur många döds fall det finns, och vilken ålder det rör sig om.
Nu vill de inte längre rapportera siffror, utan ger %.

De vill mörka.

Sverige har förlorat all legitimitet i mina ögon, de är fan värre än nord korea.

hur fan kan det inte vara viktigt att veta hur många som är smittade i sverige?

Jag förstår att de försöker spara på personal, men va fan.
Citera
2020-03-13, 11:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Gissningsvis extrapolerar man siffrorna utifrån antal inlagda på sjukhus? Men jag vet inte och det kommer inte finnas någon journalist som ställer frågan till ansvariga för dig. Kåren verkar helt oförmögen att ställa kritiska frågor.

Den brittiska regeringen avvaktar, tills läget helt enkelt har blivit *påtagligt mycket värre*, då manfruktar att att folk skulle tröttna på att respektera mer omfattande försiktighetsåtgärder (som skolstängningar), om dessa infördes nu. Den ifrågasatta uppfattningen att folk skulle tröttna kommer tydligen från regeringens s.k. Nudge Unit.

https://www.gov.uk/government/organisations/behavioural-insights-team

Så det är väl fullt möjligt att skolorna kommer att stängas baserat på ngt ångest-index för befolkningen som denna Nudge Unit har modellerat fram (jag är helt seriös). FHM kanske kopierar det.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du menar att man ska stänga skolorna och svetsa igen dörrarna hos alla familjer alltså.

Lycka till!

Sätt inte ord i mun för dina åsikter, men om du tycker att man skall lösa det på det sättet så.....
Senast redigerad av severustheemperor 2020-03-13 kl. 12:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Att dom nu slutar räkna, som det sas i media nu på morgonen..
Kan det betyda att det är domedagen framför oss.. Dvs det ligger tusentals på sjukhusen som är döda??
Helt galet att Sverige slutar testa och räkna. Är det verkligen tillåtet? Bör vi inte vara ett föregångsland med vår ”sjukvård i världsklass” och måste det inte rapporteras till WHO hur många smittade vi har i landet. Tycker självutnämnda ”experter” kör över oss som vanligt enligt devisen ”Det vi inte vet mår vi inte dåligt av” typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in