2020-03-13, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Jag bor ju långt därifrån så svårt. Men har du sett barnen någon gång? Den äldsta måste ju gå i skolan. Och den yngsta är ju ändå på Bvc så det kan ju inte ha varit helt misär. Försöker intala mig själv att det måste ändå ha funnits lite gott med dem eftersom de lyckades ha de två andra barnen hos sig utan att någon reagerat.

Men vet du vilken anhörig det var som ringde Melinda och sa att det inte var bra? Sjukt att säga med tänker oxå att det var ändå skönt för esmeralda att ha lite opiater i sig så hennes oro dämpades.

Den äldsta gick i skolan och hade vänner. Framkommer i artiklar alt lvu domen att han vill bort från HVB-hemmet och hem till sin hemstad där han har vänner.

Småbarnen var inte i förskola och de gick inte på alla bvc-besök. Framkommer i någon av domarna att bioföräldrarna varit där men ofta av/ombokat tider

Misstänker att det var P.L yngre bror då det ryktas om att det var han som fick dit polisen när E hittades
Citera
2020-03-13, 11:39
Medlem
https://via.tt.se/pressmeddelande/aklagaren-begar-forlangd-atalstid-i-norrkopingsarende?publisherId=3235540&releaseId=32 72576
Åklagaren har begärt förlängd åtalstid till den 27 mars i den förundersökning där en kvinna i Norrköping är häktad misstänkt för att ha orsakat ett barns död.
Citera
2020-03-13, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minus1234
Den äldsta gick i skolan och hade vänner. Framkommer i artiklar alt lvu domen att han vill bort från HVB-hemmet och hem till sin hemstad där han har vänner.

Småbarnen var inte i förskola och de gick inte på alla bvc-besök. Framkommer i någon av domarna att bioföräldrarna varit där men ofta av/ombokat tider

Misstänker att det var P.L yngre bror då det ryktas om att det var han som fick dit polisen när E hittades

Tack för svar!
Jag tänkte att om det var PLs bror som larmade, hade de någon mer insyn? Det känns som att de hamnade i någon förnekelse och knarkade ner sig helt när de insåg att E dött.

Det jag tycker är märkligast är att PLs brödrar samt Rebeckas föräldrar inte haft mer koll.
Eller så har de haft det och att det fungerat okej fram tills de insett att hon dött och istället för att ringa 112 så knarkar de ner sig.
Hur har hennes syskon haft det under dessa dagarna?
Citera
2020-03-13, 11:47
Medlem
Citat:
Jag har nog aldrig skrivit på Flashback tidigare men detta fallet har berört mig enormt. Så mycket att jag har varit hemma från jobb och gråtit.
Jag måste dels skriva av mig och hoppas på lite stöd kanske men jag har också frågor som jag inte får svar på.
Vad gjorde Rebecka om dagarna, satt bara hemma lullig av droger. De måste ju gå utanför dörren och köpa mat etc.
De var på öppna förskolan lite, märktes verkligen ingenting här? Och Rebeckas föräldrar, hur fan kunde de inte ha bättre koll om de visste att deras dotter var helt jävla värdelös, jag har trängt mig på som morsa om jag misstänkt att mina barn varit så illa. Och Patrick hade bröstar, hade inte dessa lite koll om de nu själv hade barn. Även om Rebecka och Patrik försökt att inte träffa andra så tränger man sig ändå på som familj lättare.

Jag vet att jag bara försöker trösta mig själv men detta blir lite outhärdligt. Har själv tre små barn och det känns som att det är min egen dotter som ryckts ifrån mig.
Någon som har mer personlig info än bara spekulationer? Jag skulle verkligen behöva veta för att gå vidare. Jag behöver nästan själv gå till psykolog känner jag för detta är ju fruktansvärt jobbigt för mig.

Egoistiskt att kanske skriva så som utomstående men jag vet inte annars hur jag ska uttrycka mig.

Är helt med vad du menar. Det här fallet har berört mig så kraftigt att jag gråter med min 13 månaders i famnen medans jag håller om henne och hon lägger sitt huvud mot axeln.
Hur kunde man inte skydda det här lilla barnet mer?
Hur kunde man bara lämna henne ensam med två monster som inte tänker på något annat än sig själva?
Hur kunde man låta 3 barn bo hos 2 missbrukare som fått flera anmälningar på sig från alla håll och kanter och inte begära att dem skulle följa planering och regler kring att få ha dessa 3 barn?
Hur kunde man inte reagera kraftigare när dem fick in en orosanmälan på juldagen av en släkting? Och hur kunde man inte se till att sätta det här lilla barnet i ett rum själv och höra vad hon säger?
Frågorna är så många. Hjärtat slår fortare och tårarna rinner så fort videon när hon sitter i knät på sin fostermamma glad och sjungandes dyker upp på alla håll och kanter.

Det här är nog det värsta jag har sett inom barnomsorgen. Bobby händelsen är också där

Sen att se samma advokat försvara den här hemska mamman som försvarade Bobbys styvföräldrar får mig att spy.

Familjehemmet har även startat en Facebookgrupp
https://www.facebook.com/lillahjartatvanforening/
Citera
2020-03-13, 11:55
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Sjukt att säga med tänker oxå att det var ändå skönt för esmeralda att ha lite opiater i sig så hennes oro dämpades.
Vet du så tänkte jag oxå. Jag tänkte igår kväll att om hon somnade in ett ett opiat-rus, så ”trodde” hon säkert iallafall att hon var hemma i Vadstena, och att hon låg hand i hand med sin syster och fosterhemsföräldrarna, tryggheten, fanns i närheten.
Kanske det är sjukt att tänka så, men för mig blev tanken ändå lite tröstande.
Citera
2020-03-13, 11:56
Medlem
Vad hette P*atrik innan han bytte efternamn till L*ingman?
Citera
2020-03-13, 11:58
Medlem
Citat ur artiklar i Expressen:

Den här texten ska inte behöva skrivas.
En liten flicka, precis på väg att fylla fyra år, ska inte slitas upp från en familj som älskar henne, från systrar och från skratt. En liten flicka, precis på väg att fylla fyra år, ska inte dö på grund av att hennes biologiska föräldrar är oförmögna att ta hand om henne. Det får bara inte hända.

Tyvärr visade det sig att samhällets skyddsnät var för ihåligt. Ett litet hjärta fångades inte upp utan föll rakt ned i mörkret. Det får inte hända igen.

Vi måste också göra det möjligt att i större utsträckning tillåta nationella adoptioner, något som är ytterst ovanligt i Sverige i dag.

I fall där det står klart, redan innan tre år har hunnit passera, att barnet inte ska tillbaka till sina biologiska föräldrar. Då måste det bli lättare för familjehemsföräldrarna att kunna adoptera. Samtidigt måste vi också, i den typen av situationer, ta bort kravet på rätten till umgänge mellan barnet och dess biologiska föräldrar.

Det är aldrig ett lätt beslut att fatta, men något som ibland måste göras om vi verkligen menar allvar med att alltid, utan undantag, utgå från vad som är bäst för barnet. Ingen annan.

Vi kan inte förändra det som hänt. Men vi kan göra allt som står i vår makt för att se till att det aldrig händer igen. Svensk lagstiftning ska inte kunna slå barns liv i spillror. Deras trygghet måste alltid komma först.

https://www.expressen.se/debatt/det-maste-bli-lattare-att-adoptera-barn-som-far-illa/
Citera
2020-03-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Är helt med vad du menar. Det här fallet har berört mig så kraftigt att jag gråter med min 13 månaders i famnen medans jag håller om henne och hon lägger sitt huvud mot axeln.
Hur kunde man bara lämna henne ensam med två monster som inte tänker på något annat än sig själva?
Hur kunde man låta 3 barn bo hos 2 missbrukare som fått flera anmälningar på sig från alla håll och kanter och inte begära att dem skulle följa planering och regler kring att få ha dessa 3 barn?
Hur kunde man inte reagera kraftigare när dem fick in en orosanmälan på juldagen av en släkting? Och hur kunde man inte se till att sätta det här lilla barnet i ett rum själv och höra vad hon säger?
Frågorna är så många. Hjärtat slår fortare och tårarna rinner så fort videon när hon sitter i knät på sin fostermamma glad och sjungandes dyker upp på alla håll och kanter.

Det här är nog det värsta jag har sett inom barnomsorgen. Bobby händelsen är också där

Sen att se samma advokat försvara den här hemska mamman som försvarade Bobbys styvföräldrar får mig att spy.

Men vad jag mer försöker tänka är att jag tror inte det bara var hemskt. Tolka inte detta fel, men jag tror att Rebecka älskade henne och att hon fick kärlek ändå fast hon knarkade. Jag tror inte de knarkade hela tiden heller utan att det spårade ur efter julen kanske. Säkert att PLs bror visste de använde droger över jul och därför varnade soc. Jag intalar oxå mig själv att barn anpassar sig fort och det var kanske helt okej en lång stund och även om E saknade sin familj så betyder inte det att hon hade den ångesten vi verkar känna. Har pratat med en barnpsykolog om detta just pga att jag har så svårt när barn far illa. Och ofta projicerar man sina egna känslor till barnet om en bild man målat upp som är fruktansvärd.
Citera
2020-03-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Vet du så tänkte jag oxå. Jag tänkte igår kväll att om hon somnade in ett ett opiat-rus, så ”trodde” hon säkert iallafall att hon var hemma i Vadstena, och att hon låg hand i hand med sin syster och fosterhemsföräldrarna, tryggheten, fanns i närheten.
Kanske det är sjukt att tänka så, men för mig blev tanken ändå lite tröstande.

Jag tror inte det var så hemskt att hon drömde dig iväg. Jag tror helt enkelt hon var en vanlig liten bestämd tjej och det var bekvämare att ge henne lite opiater och sömnmedel när hon gick igång än att uppfostra. Vi som har barn vet ju att man måste välja sina strider och de valde helt enkelt att ”hjälpa” henne att sova
Citera
2020-03-13, 12:08
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är ingen som förnekar att det blivit fel i just det här enskilda fallet. Men det betyder inte att det är fel på lagarna. Det betyder bara att de enskilda lagmännen och juristerna har råkat göra en felaktig bedömning i just det här fallet. Sådant händer och sådant kommer att fortsätta att hända alldeles oavsett vilka lagar vi har.

Ingen har lyckats förklara för mig vad en Lex Esmeralda skulle innebära rent konkret. Vilket med största sannolikhet innebär att den inte skulle ha någon konkret betydelse utan bara är så kallad plakatpolitik vars syfte är att få folk att känns sig goda.

Den bittra sanningen är som alltid i dessa frågor: Det blir fel ibland. Det kommer att bli fel även i framtiden. Det är någonting man får acceptera.

Om något så kan man konstatera att det antagligen omhändertas för många barn snarare än för få. All forskning tyder på det. Socialtjänsterna omhändertar barn "för säkerhets skull". Risken vi står inför är alltså att en ny lag kanske räddar livet på något litet hjärta någonstans. Men gör det till priset av hundratals barn som tvingas bort från sina operfekta men acceptabla föräldrar till en osäker tillvaro i fosterhem och barnhem (så osäker att några av dem kommer att dö av den).
Jag vet inte vilka alla dessa barn är som är omhändertagna från vanliga familjer. Jag känner inga familjer där soc har gått in och lvuat barn godtyckligt. Det har inte drabbat någon i min bekantskapskrets.

Jag tycker att du ska googla syftet med en lex Esmeranda. Jag har läste flera artiklar om det bara idag.

Du har givetvis rätt till din åsikt. Men det känns som det inte är så många som delar den.
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Exakt så är det. Som tex detta fallet som snabbt gömdes undan

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/16-arig-flicka-tog-sitt-liv-psykiatrin-anmaler-sig-sjalv

Varför tvingades hon till ett HVB hem där hon inte kände någon?
Självklart är det tragiskt att någon så ung som 16-år väljer att avsluta sitt liv. Att självmord bland unga har ökat är allvarligt och ett problem samhället måste försöka komma till bukt med. Men, det är en annan fråga.

Att en tonåring väljer att avsluta sitt liv och att en liten flicka blir drogad av sima föräldrar är två helt skilda saker.
Citera
2020-03-13, 12:13
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Jag tror inte det var så hemskt att hon drömde dig iväg. Jag tror helt enkelt hon var en vanlig liten bestämd tjej och det var bekvämare att ge henne lite opiater och sömnmedel när hon gick igång än att uppfostra. Vi som har barn vet ju att man måste välja sina strider och de valde helt enkelt att ”hjälpa” henne att sova
Det tror jag oxå. Det här var en liten tjej som litade på vuxna och var van att få sunda vuxen relationer till svar när hon testade eller trotsade. Hon viste att hon blev illa behandlad, till skillnad från hennes lillebror som levt i det hela sitt liv och trodde att livet var sp.

Vad jag menar är att opiatmissbrukare ofta brukar beskriva ruset som en stor trygg livmoder, och en överdas som Nirvaa. Sp tänke jag att när hon somnade in, var hon på de plats som var det tryggaste hon visste.
Citera
2020-03-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra

Måste bara säga att jag känner som du, har en 2.5 åring som liknar E väldigt mycket och mitt hjärta går sönder när jag ser på henne. Men jag väljer att tro att hon fick kärlek ändå och att hon fick känna glädje.

Förstår inte hur man bara kan släppa en familj så dock från soc sida. Och advokaten, han hoppas jag väldigt onda tankar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in