Citat:
Ursprungligen postat av
densistasovjet
Jo och dom har jag angett i flera inlägg. Min åsikt är att socialtjänsten som fallerat i detta tragiska fall.
Delvis kan man kanske säga det eftersom de inte gick över gränsen och tvångsomhändertog flickan när oroasanmälningarna kom in men tänk på att den oro som BVC kände innan den definitiva flytten var starkt förknippad med miljöomställningen -vilken de blivit ålagda av domstol att fullfölja.
När orosanmälningen kom via familjehemmet om att mamman setts onykter på stan med barn i sele så säger bio-mamman i senaste domen att det var med en personlig agenda från fosterhemsmamman (?).
Då socialtjänsten trodde på fosterhemsmamman och undersökte saken blev de inte insläppta och utan åklagares beslut om husrannsakan kunde de väl inte tvinga sig in, när de återkom fanns inte något belägg för den oro som föranlett orosanmälan läste jag någon stans. Vad skulle de gjort tycker du?
Jag har nog sett mamman påverkad ute och jag tror att jag sett pappan också, men aldrig med barn, hade jag sett det eller vetat att det fanns barn med så hade jag också anmält.
Frågan är om ens folk visste att de hade barn. Det är en seriös fråga.
För jag har alltså inte sett några barn där eller med dem. Var de inte ute? Öppna förskolan, dagis, lekplats..? Hade fler anmält hade det kanske varit annorlunda.
Så jag vet inte va mer socialen skulle ha gjort?