2020-03-13, 11:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Som sagt, hur fan kan man ljuga folk i ansiktet och säga att beredskapen är god? Vi har slösat viktig tid på politisk autorespons.
Citat:
Möte om brist på sjukvårdsmaterial i vården
Socialminister Lena Hallengren (S) och näringsminister Ibrahim Baylan (S) ska i dag träffa representanter från branschen för tillverkning av sjukvårdsmaterial, skriver DN.
Syftet med mötet är att få en bild av hur den svenska produktionen och leveransen av sjukvårdsmaterial ser ut.”

https://omni.se/mote-om-brist-pa-sjukvardsmaterial-i-varden/a/8mkWXr
Citera
Medlem
Dan88s avatar
Har de sagt att de inte längre kommer räkna de döda? Läste det tidigare i tråden.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Här är en översiktsartikel som rör influensa, där man vet att barn är drivande i smittspridningen.

https://bmjopen.bmj.com/content/bmjopen/3/2/e002149.full.pdf

Om det ska ge effekt ska man stänga innan toppen för samhällspridning men heller inte för tidigt om det ska ge effekt. Hittade inte den som är 2 till 20 % nu men har läst den tidigare; alltså stäng skolor när samhällspridningen är >2 % och innan den når 20 %.

Detta kan ju både gälla lokala skolor och nationellt, optimalt borde man göra det lokalt beroende på aktuellt situation i staden/orten.

För Covid-19 är det inte visat att barn är drivande i epidemin så det är inte alls säkert att det ger de effekter som med influensa.

Att stänga skolor som görs nu utan att ta hänsyn till tajming är troligen pga av att det är politiska beslut enbart.

Att medvetet vänta på att det sprids är ju inget annat än ren psykopati på mengele
nivå. Om det är liknande galenskap som Anders Corona Tegnel följer så är vi ju körda.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Expressen skriver om de stackars invandrarna som inte kan få info om coronaviruset pga bristande språkkunskaper .. haha hha roligaste jag hört. Det är ju dem som bara kan svenska som riskerar att hamna i en informationsbubbla. Hämtar all info om corona från utländska medier. Tror t o m de har bättre koll på läget på arabiska om man kunde det språket.
Medan andra EUländer gör exakt som Italien för att slippa Italiens situation, gör Sverige precis tvärtom . Hur vore det med lite ödmjukhet, det kanske är så att hälsomyndigheterna i Ty, Fra, Polen m.m vet mer än dem.

Om inte de som kommer från tex Iran har koll på Corona skulle jag bli väldit förvånad. Har en Iransk kollega o han vet ju såklart vad som händer i Iran. Det är bara en fördel att de inte kan svenska för då slipper de bli desinformerade av Corona Bob.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Var och handlade tidigare på Ica Nära. Där var inte direkt tomt i hyllorna, men man märkte på exempelvis pastan att den hade gått åt mer än vanligt. Inte så mycket hysteriskt folk heller, men en gubbe som gick och hostade, kändes olustigt.

Jag kunde dock köpa på mig de bönor, matvete, och pasta som jag var ute efter.

Finns det fller länder utöver Sverige som inte stängt ner skolor än? Vill minnas att jag såg en preskonferens från Storbrittanien igår, och de skulle inte stänga ner skolorna.

Trots att Boris Johnson ser ut lite som en parodi, så var deras presskonferens mer lugnande än vad någon svensk varit hittils.
Citera
2020-03-13, 11:25
Medlem
Wkblades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Undrar varför spridningen i Australien är så låg trots att de exponerats för kineser från start.
Vad menar du med låg? Australien ligger exempelvis högre per capita än USA i bekräftade smittade. Vidare har Kanada klarat sig markant bättre än båda dessa hittills. Enligt era teorier bör det väl implicera ännu varmare klimat i Kanada? Kanada är ju översvämmat av kineser i storstäderna också...
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ett enkelt och billigt sätt att bromsa coronaspridningen?
Kina har, trots 1,4 miljarder innevånare, många i stora städer, varit effektiva när det gäller att bromsa spridningen. I väst har många hänvisat till att det varit möjligt med ett totalitärt system, men jag ser en annan skillnad också.

Vi har en tendens att kräva dyra åtgärder. "Vi måste ha många respiratorer!" Självfallet måste vi vara kostnadseffektiva så att vi får så mycket som möjligt för pengarna, även när det gäller att hantera coronaviruset och dess följder.

I Kina inleddes tidigt kontroll på stora kommunikationsleder med IR-termometrar. Människor som flög, åkte tåg, åkte i kollektivtrafik, kontrollerades. Om man var ute och reste med feber togs man åt sidan och undersöktes vidare.

Om det fungerade och var effektivt i Kina, varför skulle det inte fungera här?

Som sagts så många gånger tidigare, det gäller att minska spridningshastigheten. Så att vården och samhället i övrigt hinner med att hantera dom fall som finns, på ett anständigt sätt.

Även om Kina varit effektivare så skiter dom ifall de kränker människans integritet därav kan dom göra som de vill. Skulle aldrig funka i Sverige då vi springer runt och säger att vi har våra rättigheter, jag tycker det är bra att det är så för man vill inte vara som ett land i Kina där dom hämtar dig utan problem. Där emot håller jag med att när det handlar om allvarliga situationer tycker jag man kan bli lite tuffare som det du skrev, är ju skillnad på epidemi och vanlig vardag situation. Men kommer aldrig hända då Sverige är mes land.
Senast redigerad av kungen101 2020-03-13 kl. 11:37.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Som sagt, hur fan kan man ljuga folk i ansiktet och säga att beredskapen är god? Vi har slösat viktig tid på politisk autorespons.

Ingen fara, peaken var i tisdags. Det lovade FHM.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
VI HAR TVÅ IVA FALL I SVERIGE. TVÅ. TUSENTALS SMITTADE. Är du helt jävla pantad? DET HÄR ÄR INTE I NÄRHETEN AV 15-20% IVA FALL SOM FOLK HÄVDAT.

I slutändan är det vi rationella människor som återigen kommer att ha haft rätt.

Ni alarmister och idioter borde SKÄMMAS.

Du borde åka tillbaka till skolan och plugga lite matte. Du förstår ju inte exponentiell utveckling samt att det tar 2 veckor för en smittad innan de eventuellt behöver IVA
Citera
2020-03-13, 11:26
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
VI HAR TVÅ IVA FALL I SVERIGE. TVÅ. TUSENTALS SMITTADE. Är du helt jävla pantad? DET HÄR ÄR INTE I NÄRHETEN AV 15-20% IVA FALL SOM FOLK HÄVDAT.

I slutändan är det vi rationella människor som återigen kommer att ha haft rätt.

Ni alarmister och idioter borde SKÄMMAS.

Sverige.. det magiska landet där inget ont kan hända.

Viruset börjar långsamt, det blir mycket värre senare. Se Kina och Italien. Vänta 1-2 veckor.
Citera
2020-03-13, 11:27
Medlem
I kontakt med nysvenskar (svenskar med utländsk bakgrund) märker jag följande:
De tar detta virus på allvar, tvättar händerna ofta, och håller koll på information från WHO och andra både på svenska och deras hemspråk på internet. De har mer information om detta än en vanlig Svensson.
Citera
2020-03-13, 11:28
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wkblade
Vad menar du med låg? Australien ligger exempelvis högre per capita än USA i bekräftade smittade. Vidare har Kanada klarat sig markant bättre än båda dessa hittills. Enligt era teorier bör det väl implicera ännu varmare klimat i Kanada? Kanada är ju översvämmat av kineser i storstäderna också...

Återigen, de var tidigt i kontakt med smittan och de har en stor kinesisk minoritet. Det borde ha brutit ut i Sydney med 4,6 miljoner invånare. Stockholm har fler fall än hela australien och vi exponerades för smittrisk långt senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in