Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Utbildningsminister Anna Ekström på SR p1 nu. Argumenterar mot att stänga skolor.
Hennes viktigaste argument:
"Det skulle ha så negativa konsekvenser för det som är viktigast just nu, nämligen att hindra smittspridningen . Det är så många mammor och pappor som skulle varit hemma med sina barn istället för att gå till sina jätteviktiga jobb, i vården och omsorgen och andra viktiga samhällsfunktioner. Och sedan finns ett till för mig viktigt skäl, eh... jag vet ju hur jag gjorde när jag måste jobba och inte kunde lämna barnen. Jag ringde till min mamma och idag ska vi inte be våra äldre passa barn, vi måste skydda våra äldre. Så det är också ett viktigt skäl."
Jag förstår faktiskt inte hennes viktigaste argument (att det skulle hindra smittspridningen).
Andra länder ordnar omsorg åt de nyckelpersoner hon pekar ut när de stänger sina skolor och dessutom, nu lägger hon ansvaret på de enskilda huvudmännen så en rad skolor kommer att stänga ändå.
Det är helt galet.
I Sverige har vi tydligen 5,1 intensivvårdsplatser per 100 000 invånare.
Man har börjat överväga att sno barnens intensivvårdsplatser och ge dom till vuxna istället.
Helt sjukt. Sjukvården är redan nu maximalt belastad och de klarar inte av läget som det är nu.
Ändå väljer dom att inte införa nedstängning. Vad tror dom att det kommer resultera i? Det kommer bli katastrof.
Med nedstängning har dom ju en större chans att ge vård till de som behöver den.
Om vi inte stänger ner så kommer vi ha hur många som helst som insjuknar och dör eftersom det inte finns intensivvård åt dom.
Överallt i Europa verkar man ha insett det, men inte i Sverige.