2020-03-13, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Många av oss tog detta på allvar redan i januari och befarade det som händer nu. Däremot tror jag att detta var och är oundvikligt. Spridningen visar hur connectade världens människor ändå är, både genom konstans resandet och globalisering.

Folk snackar illa om svenska regeringen. Jag anser inte att andra regeringar har varit exemplariska heller. I Iran låter regeringen människor dö hur som helst. Italien är inte bättre. Folk tycker Kina är ett föredöme, det var ju kinesiska regeringen som startade skiten? Hur är dem bra?! För att de städade upp sitt skit? Är ni fortfarande medvetna om att Kina är en diktatur?
Hellre har jag Sveriges regering. De må vara lite naiva och försiktiga men de vill i alla fall inte döda sin befolkning.
Finns många länder som sköter detta mycket proffsigare: Sydkorea, Vietnam, Kazakstan, Mongoliet, Taiwan, Ryssland. Finns massor av länder som lyckats stoppa smittan vid gränsen och/eller bekämpa sina utbrott på ett tidigt stadium.

Till och med fattiga u-länder i Afrika klarar att bevaka sina gränser, scanna efter folk som har feber, och sätta smittade i karantän innan de släpps in.

https://www.youtube.com/watch?v=J7ij_jQdIjA

Sverige är sämst i världen på detta.
Citera
2020-03-13, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Utbildningsminister Anna Ekström på SR p1 nu. Argumenterar mot att stänga skolor.

Hennes viktigaste argument:
"Det skulle ha så negativa konsekvenser för det som är viktigast just nu, nämligen att hindra smittspridningen . Det är så många mammor och pappor som skulle varit hemma med sina barn istället för att gå till sina jätteviktiga jobb, i vården och omsorgen och andra viktiga samhällsfunktioner. Och sedan finns ett till för mig viktigt skäl, eh... jag vet ju hur jag gjorde när jag måste jobba och inte kunde lämna barnen. Jag ringde till min mamma och idag ska vi inte be våra äldre passa barn, vi måste skydda våra äldre. Så det är också ett viktigt skäl."

Jag förstår faktiskt inte hennes viktigaste argument (att det skulle hindra smittspridningen).

Andra länder ordnar omsorg åt de nyckelpersoner hon pekar ut när de stänger sina skolor och dessutom, nu lägger hon ansvaret på de enskilda huvudmännen så en rad skolor kommer att stänga ändå.

Matematiskt-teoretiskt utifrån risker att smittas ändå är det effektivt att stänga skolan när det når över 2 % smittade men är inte lönt när det når över 20 % smittade. Men det är få härinne som har läst dessa studier. Det kan gälla en enskild skola eller allmänt. Därför är timing viktigt.
Citera
2020-03-13, 08:07
Medlem
Soterns avatar
Jag tänker på hur det blir i sommar när myggorna vaknar till liv. En mygga suger blod hos någon smittad och sen ger sig på en osmittad?
Citera
2020-03-13, 08:09
Medlem
Covids avatar
Då får du zika och malaria också! Men nej, corona överförs inte så.

Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag tänker på hur det blir i sommar när myggorna vaknar till liv. En mygga suger blod hos någon smittad och sen ger sig på en osmittad?
Citera
Medlem
"Ett virus som får oss att tappa rationalitet, rim och reson."
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-12/ett-virus-som-far-oss-att-tappa-rationalitet-rim-och-reson

Hur kommer det sig att så många i den offentliga debatten plötsligt har börjat ifrågasätta den svenska traditionen av att lita till expertkunskaper och på myndigheternas råd?

(Tips: Läs hela artikeln först innan du kommenterar)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Utbildningsminister Anna Ekström på SR p1 nu. Argumenterar mot att stänga skolor.

Hennes viktigaste argument:
"Det skulle ha så negativa konsekvenser för det som är viktigast just nu, nämligen att hindra smittspridningen . Det är så många mammor och pappor som skulle varit hemma med sina barn istället för att gå till sina jätteviktiga jobb, i vården och omsorgen och andra viktiga samhällsfunktioner. Och sedan finns ett till för mig viktigt skäl, eh... jag vet ju hur jag gjorde när jag måste jobba och inte kunde lämna barnen. Jag ringde till min mamma och idag ska vi inte be våra äldre passa barn, vi måste skydda våra äldre. Så det är också ett viktigt skäl."

Jag förstår faktiskt inte hennes viktigaste argument (att det skulle hindra smittspridningen).

Andra länder ordnar omsorg åt de nyckelpersoner hon pekar ut när de stänger sina skolor och dessutom, nu lägger hon ansvaret på de enskilda huvudmännen så en rad skolor kommer att stänga ändå.

Det är helt galet.

I Sverige har vi tydligen 5,1 intensivvårdsplatser per 100 000 invånare.
Man har börjat överväga att sno barnens intensivvårdsplatser och ge dom till vuxna istället.
Helt sjukt. Sjukvården är redan nu maximalt belastad och de klarar inte av läget som det är nu.
Ändå väljer dom att inte införa nedstängning. Vad tror dom att det kommer resultera i? Det kommer bli katastrof.

Med nedstängning har dom ju en större chans att ge vård till de som behöver den.
Om vi inte stänger ner så kommer vi ha hur många som helst som insjuknar och dör eftersom det inte finns intensivvård åt dom.

Överallt i Europa verkar man ha insett det, men inte i Sverige.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasoki
Testa sig kanske ? Tycker alla som har varit på en resa och visar såna symtom ska testa sig.
Test hjälper dig ju inte. Betydligt enklare är ju "känner du dig sjuk, stanna hemma. Blir du så dålig så du känner du behöver vård, ring sjukvården"
Citera
2020-03-13, 08:11
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Ja det är inte mig du behöver övertyga, jag har pratat om detta sedan slutet av januari i tråden
Jo, sett de graferna. Även sett statistik från spanska sjukan i USA i olika städer, som visade att 1 dags skillnad på när man satte in karantän, gav 40% färre döda i slutändan.

Detta gör att FHM och regering är direkt ansvariga för extra dödsfall.

Ja, jag menade inte att säga emot dig utan att underbygga ditt inlägg.
Citera
Medlem
Handsprit är ju egentligen bara användbart på resande fot såvitt jag förstår det. Tvål och vatten fungerar lika bra om man har tillgång till det.

Sen bör man komma ihåg en sak - den primära smittvägen är fortfarande luften. Smittan kan hänga kvar i luften inomhus uppemot en halvtimme om förutsättningarna är optimala.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Strax innan sportloven tyckte Tegnell att det var bra att folk reste till Italien:

https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx

Otroligt att de låter honom agera expert.
Citera
2020-03-13, 08:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jo, det är ju värt en tanke... Men jag kom ihåg när HIV kom... I början var folk rädda över mängder med fantasifulla smittkällor och smittvägar. Men sedan ökade kunskapen om viruset, både i forskningen och bland folk - smittvägarna reducerades till ett fåtal och det blev lätt att skydda sig.
Citera
2020-03-13, 08:12
Medlem
Covids avatar
Det där är inte svensk tradition. Här gäller rättspositivistisk folksuveränitetsprincip, vilket innebär att all makt utgår från folket. Det är därför man ständigt och jämt kör över expertmyndigheter, för att man inte vill att teknokrater ska hindra politiska reformer. Exempelvis expertmyndigheten lagrådet körs över jämt och ständigt, exempelvis när man införde gymnasieamnestin.

Att man just nu lutar sig mot FHM beror på att man inte vill ta egna beslut, för det kan kosta politiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hur kommer det sig att så många i den offentliga debatten plötsligt har börjat ifrågasätta den svenska traditionen av att lita till expertkunskaper och på myndigheternas råd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in