Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Ett enkelt och billigt sätt att bromsa coronaspridningen?
Kina har, trots 1,4 miljarder innevånare, många i stora städer, varit effektiva när det gäller att bromsa spridningen. I väst har många hänvisat till att det varit möjligt med ett totalitärt system, men jag ser en annan skillnad också.
Vi har en tendens att kräva dyra åtgärder. "Vi måste ha många respiratorer!" Självfallet måste vi vara kostnadseffektiva så att vi får så mycket som möjligt för pengarna, även när det gäller att hantera coronaviruset och dess följder.
I Kina inleddes tidigt kontroll på stora kommunikationsleder med IR-termometrar. Människor som flög, åkte tåg, åkte i kollektivtrafik, kontrollerades. Om man var ute och reste med feber togs man åt sidan och undersöktes vidare.
Om det fungerade och var effektivt i Kina, varför skulle det inte fungera här?
Som sagts så många gånger tidigare, det gäller att minska spridningshastigheten. Så att vården och samhället i övrigt hinner med att hantera dom fall som finns, på ett anständigt sätt.
–
Även om Kina varit effektivare så skiter dom ifall de kränker människans integritet därav kan dom göra som de vill. Skulle aldrig funka i Sverige då vi springer runt och säger att vi har våra rättigheter, jag tycker det är bra att det är så för man vill inte vara som ett land i Kina där dom hämtar dig utan problem. Där emot håller jag med att när det handlar om allvarliga situationer tycker jag man kan bli lite tuffare som det du skrev, är ju skillnad på epidemi och vanlig vardag situation. Men kommer aldrig hända då Sverige är mes land.