Citat:
Ursprungligen postat av
flytandelycka
Intressant trådstart, vissa branscher tycker jag har helt orealistiska nedgångar, det vill säga branscher som inte ska påverkas av minskad konsumtion. Vad tror ni om fastighetsbranschen? Fastighetsfonder? Fastighetsbolag?
Har ni några andra idéer?
I Kina har det inte sålt några lägenheter på 2 månader. Så nog är fastighetsbranschen illa ute, under en kortare period 3-6 månader.
Själv funderar jag på t.ex Telia, jag kan inte se en enda down-faktor orsakad av corona på telebolag. Tvärtom kommer folk att ersätta annan underhållning med mobil och TV. Däremot tror jag inte man är sugen på en ny mobil eller TV, den mesta tillverkningsindustrin går nog bort tyvärr.
jag spekulerar i att minst 100.000 svenskar kommer att få en paus från sina jobb, och 100.000 till någon slags lönesänkning, tills hela corona-faran är avblåst. Det kommer att finnas oerhört mycket mindre pengar i det svenska samhället för konsumtion i år. Å andra sidan kommer vi att spara 10-tals miljarder på att vi inte reser, den dyraste underhållning man kan ha.