2020-03-12, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Swedish Match är ett etiskt bolag. Det är nämligen tack vare snuset vi har så pass få rökare och därmed
färre tobaksrelaterade sjukdomar i Sverige...

Visst, jag håller med. Brukar själv snus. Men synen på den produkten ser annorlunda ut ute i Europa. En legalisering av snus inom EU vore en guldgruva för alla SM-aktieägare. Har dock svårt att se det komma tyvärr, i alla fall under de närmaste åren.
Citera
2020-03-13, 01:20
Medlem
Ja sitter här o läser om folk som köpt någon slags ”tvix” aktie, googlade lite på det och det är något slags sätt att investera i volatilitet. Man har alltså satsat pengar på att börsen kommer gå åt helvete, och ni kan ju gissa på att man vann på det. Den gick från 4 dollar till 450-500 dollar på några dagar.

Ja tänker här att man borde kunna göra det omvända, att investera i något sånt här när ett vaccin hittas. Då lär väl volatiliteten slå rakt upp och ge utslag på samma sinnessjuka nivåer?

Någon som kan detta?

Här är den jag snackar om (det är en Google länk, vill du inte klicka så sök Google på TVIX stock) https://g.co/kgs/uiysxx
Citera
2020-03-13, 03:48
Medlem
När SAS är nere på 4-5 spänn så ska jag gå all in där!
Citera
2020-03-13, 08:27
Medlem
lfhs avatar
Kan vi verkligen förvänta oss att börsen kommer vara öppen som vanligt framöver? Många kommer börja jobba hemifrån eller inte alls, och även Nasdaq blir ju rimligtvis påverkad. Dom har ju i vanliga tider inte öppet på röda dagar/helger eftersom dom inte har personal på plats.

Så man kan spekulera i om det ens kommer vara möjligt att pricka botten denna gång? Kan ju vara så att när det väl lugnat ner sig såpass att företag kan komma igång igen så är den största rädslan över och när börsen kan öppna så gör den det mycket högre än vart den stängde.

Hur tänker ni andra?
Senast redigerad av lfh 2020-03-13 kl. 08:32.
Citera
2020-03-13, 10:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Men du har ju köpt aktier man köper precis före högkonjunktur, högkonjunkturen tog nyss slut och du tror redan vi får en ny? Under lågkonjunktur äger man mat och medicinaktier
...eller inte. Om du varit med ett tag så vet du att du inte kan förutsäga ens morgondagen. Den börskrasch som vi nu har bakom oss (?) kommer vart 20-40e år och konjunkturer ignoreras i börskrascher.
Citera
2020-03-13, 10:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Intressant trådstart, vissa branscher tycker jag har helt orealistiska nedgångar, det vill säga branscher som inte ska påverkas av minskad konsumtion. Vad tror ni om fastighetsbranschen? Fastighetsfonder? Fastighetsbolag?

Har ni några andra idéer?
I Kina har det inte sålt några lägenheter på 2 månader. Så nog är fastighetsbranschen illa ute, under en kortare period 3-6 månader.

Själv funderar jag på t.ex Telia, jag kan inte se en enda down-faktor orsakad av corona på telebolag. Tvärtom kommer folk att ersätta annan underhållning med mobil och TV. Däremot tror jag inte man är sugen på en ny mobil eller TV, den mesta tillverkningsindustrin går nog bort tyvärr.

jag spekulerar i att minst 100.000 svenskar kommer att få en paus från sina jobb, och 100.000 till någon slags lönesänkning, tills hela corona-faran är avblåst. Det kommer att finnas oerhört mycket mindre pengar i det svenska samhället för konsumtion i år. Å andra sidan kommer vi att spara 10-tals miljarder på att vi inte reser, den dyraste underhållning man kan ha.
Citera
2020-03-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
...eller inte. Om du varit med ett tag så vet du att du inte kan förutsäga ens morgondagen. Den börskrasch som vi nu har bakom oss (?) kommer vart 20-40e år och konjunkturer ignoreras i börskrascher.
Jag har varit med väääääääldigt länge på börsen. Men redan efter ett år hade jag lärt mig nybörjarsaker som vilka områden man äger i de olika delarna i cykeln... man kan tro att det är ditt första år på börsen, inte bara pga detta inlägget utan de flesta inlägg du skrivit sista halvåret luktar nybörjare lång väg.
Citera
2020-03-13, 10:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Ja sitter här o läser om folk som köpt någon slags ”tvix” aktie, googlade lite på det och det är något slags sätt att investera i volatilitet. Man har alltså satsat pengar på att börsen kommer gå åt helvete, och ni kan ju gissa på att man vann på det. Den gick från 4 dollar till 450-500 dollar på några dagar.

Ja tänker här att man borde kunna göra det omvända, att investera i något sånt här när ett vaccin hittas. Då lär väl volatiliteten slå rakt upp och ge utslag på samma sinnessjuka nivåer?

Någon som kan detta?

Här är den jag snackar om (det är en Google länk, vill du inte klicka så sök Google på TVIX stock) https://g.co/kgs/uiysxx
Vaccin som kan köpas sägs ta 2-5 år att utveckla. Det finns fortfarande inget vaccin mot HIV som är 40 år gammalt.
Citera
2020-03-13, 10:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Kan vi verkligen förvänta oss att börsen kommer vara öppen som vanligt framöver? Många kommer börja jobba hemifrån eller inte alls, och även Nasdaq blir ju rimligtvis påverkad. Dom har ju i vanliga tider inte öppet på röda dagar/helger eftersom dom inte har personal på plats.

Så man kan spekulera i om det ens kommer vara möjligt att pricka botten denna gång? Kan ju vara så att när det väl lugnat ner sig såpass att företag kan komma igång igen så är den största rädslan över och när börsen kan öppna så gör den det mycket högre än vart den stängde.

Hur tänker ni andra?
Det var en kraftigt uppblåst frenetisk bubbla under december-mitt-februari i Sverige och USA. Den motiverades inte av några fundamenta utan köparna köpte fast USA-värderingen låg på IT-bubblenivå år 2000. Jag tror att det mesta av kraschen kan härledas till detta, corona var bara triggern som gjorde att folk återfick sitt vett.

Dvs kurserna kommer inte att nå upp till toppen 20 februari på många år, först när företagen har 20-30% högre vinster än 2019, som i sin tur väl var det vinstrikaste året någonsin.

Däremot kan korrigeringen varit för stor. Stockholmsbörsen ligger t.ex på 5-årslägsta. Så dåligt kommer inte de företag att gå som inte är corona-påverkade. Så jag köper aktier i sådana företag nu. Men med brasklappen att kurserna kommer att rekord-pendla ända till i sommar, så det kan komma ännu bättre bottenfiske.
Citera
2020-03-13, 10:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur ser ni på (riktiga) oljeaktier? Vad finns det mer än Lupe på sthlmbörsen?
Olja är kört på lång sikt. Snart rullar elbils-flottan ut. Nu bara 1-3% elbilar i världen nu, men gissa oljebehovet i världen när den är 50% och om 25 år närmare 100%. Samma med elflygplan.
Citera
2020-03-13, 11:27
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vaccin som kan köpas sägs ta 2-5 år att utveckla. Det finns fortfarande inget vaccin mot HIV som är 40 år gammalt.
Fast du kan ju inte jämföra HIV med SARS. Äpplen och päron.
Citera
2020-03-13, 11:38
Medlem
Där for swedbankarna för 121,50:-

Förhoppningsvis för att kunna fångas in billigare igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in