2020-03-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Spännande att se om vi får en rekyl redan i morgon, usa tycks ha bromsat upp fallet lite.
https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/kraftiga-borsfall-globalt-stockholm-vantas-rasa/
” En av börserna på Wall Street i New York panikstoppades kort efter att de öppnat.”
Citera
2020-03-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Intressant trådstart, vissa branscher tycker jag har helt orealistiska nedgångar, det vill säga branscher som inte ska påverkas av minskad konsumtion. Vad tror ni om fastighetsbranschen? Fastighetsfonder? Fastighetsbolag?

Har ni några andra idéer?

Som Baron Rothschild sa? När blodet flyter på gatorna...

Fastigheter eller realtillgångar överlag är intressanta sålänge värderingen är rätt. Flera fastighetsbolag har vänt från premievärdering och ser väldigt aptitliga ut för oss vars investeringshorisont är evig.

SBB och Klövern är alltid intressanta, Nyfosa verkar billig men alltför dåligt påläst där, Castellum är redan i LT-greppet och ägarna vill inte sälja, Sagax kanske aldrig blir billig..

Efter dagens fall har jag ökat i SBB. Utesluter inte att den kan bli billigare dock.
Kupongen i D-aktien har dragit iväg fö.
Citera
2020-03-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
https://www.expressen.se/dinapengar/aktier-och-bors/kraftiga-borsfall-globalt-stockholm-vantas-rasa/
” En av börserna på Wall Street i New York panikstoppades kort efter att de öppnat.”

Jo det verkar ju fortsätta, det är fredag i morgon också så stänger usa på kraftigt minus är det ju bara att glömma allt vad rekyl heter.

Kan du hålla dig nu då Bosse? Rycker det inte lite i köpfingret? Läste just en genomgång av 30 olika fall av epedemier/pandemier och det var bara efter HIV börsen inte hade återhämtat hela tappet efter 6 månader.
Citera
2020-03-12, 20:11
Medlem
Hur ser ni på (riktiga) oljeaktier? Vad finns det mer än Lupe på sthlmbörsen?
Citera
2020-03-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Det var lite det jag tänkte med, och ev köpa in mig efter det. Jag killgissar (som bäst) bara.. Men Investor t ex nere ca 30% från årsbästa nu, så kliar lite gör det allt.

Investor är alltid en trygg hamn för långsiktiga investerare men man får inte glömma att aktien nu är på samma nivå som den var för bara ett år sedan och aktien presterar ungefär som index över tid.
Citera
2020-03-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur ser ni på (riktiga) oljeaktier? Vad finns det mer än Lupe på sthlmbörsen?

IPC kanske? Avknoppning från Lupe. Sålde mina dock, minns inte breakeven eller hur balansräkningen såg ut. Cashflow-case men kanske inte så mycket flow för tillfället?

Finns ju flera oljebolag såklart, passar väl speltorskar?
Citera
2020-03-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Investor är alltid en trygg hamn för långsiktiga investerare men man får inte glömma att aktien nu är på samma nivå som den var för bara ett år sedan och aktien presterar ungefär som index över tid.

Precis, när minst två-tre års uppgång är raderad börjar man fönstershoppa.
Citera
2020-03-12, 22:39
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Precis, när minst två-tre års uppgång är raderad börjar man fönstershoppa.

Ingen av oss har ju en spåkula men känns 310-350 som ett bra riktmärke för Investor?
Citera
2020-03-12, 22:58
Medlem
Hej.
Om man är helt på ny aktier och i detta läget vad skulle jag köpa? Jag skulle bli glad om jag kunde tjäna nåt lite, med Akassa och utan jobb . Men såklart då ska man ju veta när man ska sälja, så allt blir väl försvårat för en novis?

Anne
Citera
2020-03-12, 23:06
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annesj
Hej.
Om man är helt på ny aktier och i detta läget vad skulle jag köpa? Jag skulle bli glad om jag kunde tjäna nåt lite, med Akassa och utan jobb . Men såklart då ska man ju veta när man ska sälja, så allt blir väl försvårat för en novis?

Anne

Det klurigaste just nu är att veta när man ska köpa. Jag tipsar om Swedish Match. Ett bolag som jag kommer att köpa aktier i själv tids nog.
Citera
2020-03-12, 23:18
Avslutad
Finns det någon oetisk fond man kan köpa in sig i? Alltså moraliskt tveksam men laglig verksamhet såsom tobak och vapen, etc. Känns som att de sektorerna är relativt framtidssäkra.

Swedish Match nämns, ser jag.. Kanske kan vara något.
Citera
2020-03-12, 23:29
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Finns det någon oetisk fond man kan köpa in sig i? Alltså moraliskt tveksam men laglig verksamhet såsom tobak och vapen, etc. Känns som att de sektorerna är relativt framtidssäkra.

Swedish Match nämns, ser jag.. Kanske kan vara något.

Swedish Match är ett etiskt bolag. Det är nämligen tack vare snuset vi har så pass få rökare och därmed
färre tobaksrelaterade sjukdomar i Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in