2020-03-12, 17:57
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Behöver mer inspiration och förslag på stabila välskötta större bolag. Ös gärna på med förslag.

Investor.
Citera
2020-03-12, 18:00
Medlem
Citat:
Abb låg i en väldigt possitiv trend före corona/olepris dumpningen och har tappat nästan 1/3 del av börsvärdet på korttid. Stabil utdelnings aktie också.

Jag äger en liten skvätt ABB också... min portfölj var under ombyggnad nu när Corona slog till.

Så kombon av utdelning, omstrukturering och en intressant bransch.

Sedan kan man ju aldrig veta om ABB blir lyckosamma att slå mynt av teknikutveckling och satsningar i infrastruktur.... men jag ser det som bonus, det kan bli hur bra som helst. Så mycket som händer ju...

...

Ja, just ja... sitter inte ABB på en stor kassa?? Cash is king.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-03-12 kl. 18:47.
Citera
2020-03-12, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Har varit tacksam och glad över att jag har legat helt likvid med nästan 8 mille i depån.
Men idag kunde jag inte låta bli att gå in å fynda med lite mer än hälften av kapitalet.

Ja det är ju tråkigt att folk blir sjuka och många förlorar stora summor men personligen känner jag som du att det här kom som en skänk från ovan. Det har inte varit kul att vara likvid till stor del senaste åren och suttit och titta på när inflationen tuggat i sig.
Citera
2020-03-12, 18:06
Medlem
flytandelyckas avatar
Intressant trådstart, vissa branscher tycker jag har helt orealistiska nedgångar, det vill säga branscher som inte ska påverkas av minskad konsumtion. Vad tror ni om fastighetsbranschen? Fastighetsfonder? Fastighetsbolag?

Har ni några andra idéer?
Citera
2020-03-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Intressant trådstart, vissa branscher tycker jag har helt orealistiska nedgångar, det vill säga branscher som inte ska påverkas av minskad konsumtion. Vad tror ni om fastighetsbranschen? Fastighetsfonder? Fastighetsbolag?

Har ni några andra idéer?

Jag tänkte just det samma, det är typ -10% rakt av hela linjen. Märkligt att inte "förhoppningsbolag" tagit mer stryk kan jag tycka.

Tänkte köpa lite Fingerprint men la ner det när det finns så mycket kvalité lika billigt.
Citera
2020-03-12, 18:16
Medlem
Spännande att se om vi får en rekyl redan i morgon, usa tycks ha bromsat upp fallet lite.

Jag vet inte hur mycket det påverkar men det lär väl snart bli aktuellt att sälja av en del personers depåer som legat belånade för högt/lång tid!?
Citera
2020-03-12, 18:24
Medlem
Ni som investerar i dessa tider (eller kanske rentav avvaktar ytterligare fall), köper ni krypto nu? BitCoin har rasat ordentligt och det lär fortsätta.
Volatilt, men kan ge snabba pengar.
Citera
2020-03-12, 18:38
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ni som investerar i dessa tider (eller kanske rentav avvaktar ytterligare fall), köper ni krypto nu? BitCoin har rasat ordentligt och det lär fortsätta.
Volatilt, men kan ge snabba pengar.

BitCoin är ren spekulation. För att värdet skall öka måste efterfrågan vara större än utbudet. Varifrån skulle denna efterfrågan komma ifrån? Det är en större chans att detta knäcker cryptovalutor än att det hjälper dem.
Citera
2020-03-12, 18:49
Medlem
Jag som är helt oinsatt i aktier och inte vet vart jag ska börja, är det läge för mig att köpa just nu? Har kanske max några tusenlappar att lägga så frågan är om det ens är värt det. Någon som har tips? Öppna ett konto på avanza och kolla runt?

Vad tror ni?
Citera
2020-03-12, 18:59
Medlem
Citat:
Det jag var nyfiken på var exakt målkurs för varje enskilld aktie.

Eller skiter du i vad aktien står i, bara index gått ner 40%?

Och vad räknar du som topp? Aktien eller indexets ATH?

Swedbank tex är redan ner 50% från ATH för bara några år sedan, tex.

Du skrev tidigare att du värderar aktier efter fundamenta, sedan att du köper när börsen gått ner 40% och nu har du även lagt in en tidsfrist.

Din strategi verkar inte fullt så glasklar i praktiken som du hävdar.
Du får tycka vad du om min strategi, men tipset är att ha en strategi så du vet hur du skall agera, annars blir det bara massor känslor med i ekvationen.
Citera
2020-03-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Som jag skrev, värdena är nu FEM-årslägsta, det duger för mig. Ingen som köpt dessa aktier på fem år har fått ett bättre pris än jag. Recessionen är redan inräknad enligt mig, även 1000 corona-döda svenskar och ett stopp för flyg i 6 månader.
Men du har ju köpt aktier man köper precis före högkonjunktur, högkonjunkturen tog nyss slut och du tror redan vi får en ny? Under lågkonjunktur äger man mat och medicinaktier
Citera
2020-03-12, 19:06
Medlem
Citat:
Fick feeling och dundrade på med nya swedbank för 116,50:-
Tror inte det är dumt i långa loppet. Finns dock risk att vi ser dem en bit under 100kr innan detta är över
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in