2020-03-13, 10:16
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
De testar de som ligger på sjukhus så om personen blir så sjuk så att den blir inlagd och dör så kommer personen testas. Även om den läggs in och överlever. Det är de som känner sig krassliga och kontaktar sjukvården men som inte klassas som allvarligt sjuk som inte kommer testas
Så om en vårdanställd på ett äldreboende hostar runt lite och hälften avlider på grund av deras dåliga hälsa kommer de att obduceras eller kommer det att stå pga ålder?
Är bara en tidsfråga innan begravningsbyråer insjuknar efter att de hanterat dessa kroppar som inte är bekräftat sjuka av COVID19.
Citera
2020-03-13, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Men det avgör väl föräldrarna. trots allt tror jag de flesta barn/ungdomar lyssnar på sina föräldrar, tror dessutom de är räddare för viruset än vad vuxna är.
Nej de är inte rädda alls för de vet att de inte kommer drabbas speciellt hårt. Har du tonåringar i din närhet?
Citera
2020-03-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det känns väldigt överdrivet att jämföra med spanska sjukan eller 1800-talets koleraepidemier, men media har trissat upp en skräckstämning där Corona ofta målas upp som lika blint, farligt och obönhörligt som Spanskan och liknande historiska pandemier. Enkla tips som att tvätta händerna ofta med tvål och vatten eller insikten att sjukdomen nästan enbart tycks bli allvarlig i de fall den drabbar någon som redan är gammal och skröplig av andra sjukdomar förpassas till utkanten av bilden.

Det mesta tyder i nuläget på att även om detta virus skulle få rejäl spridning så skulle slutresultatet i antal döda knappast överstiga 60-talets Hongkonginfluensa eller t o m en vanlig tuff vinterinfluensa. De flesta utvecklar inga symptom eller endast mycket milda sådana och efteråt är folk immuna för livet, eller för många år framåt. Men skillnaden mot för femtio år sedan är att idag har folk skaffat sig ett mycket större kulturellt grundat kontrollbehov: man är van vid att kunna picka och mixa precis som man vill och att ensidigt kunna sätta alla regler i sitt eget liv. Folk (särskilt yngre) får idag närmast ångest av tanken att inte ha den nivån av egen kontroll. Då framstår naturligtvis en sådan här svårberäknelig sjukdom inte som något man kan "ta som det kommer" eller "skydda sig så gott det går och hoppas på det bästa".

Dessutom har folk inte längre samma förtroende för läkare och sjuksköterskor, och vi har betydligt fler som är riktigt gamla (dvs över typ 75 år) än på 50-60-talen.

Exakt.
Bra skrivet.
Hälften här är väl så unga att man inte minns svininfluensan för elva år sedan och hur lite ståhej det var runt den i jämförelse med Corona.
Den beräknas tagit minst 200 000 liv. Somliga hävdar runt 300 000.
Idag cirkulerar den som den säsongsinfluensa, precis som Corona kommer landa i.

Ring mig det årtiondet Corona tagit 300 000 liv.. gäsp.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewew
Om människor dör på sjukhus så kommer dom givetvis att vara testade. (Det är väl bara dom man testar nu) Men om antalet sjuka (äldre) ökar markant, och man börjar dö hemma så är jag inte lika säker på att dessa kommer att införas i statistiken som covid-19 fall.
Precis. Se mitt förra svar.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Så du menar att Sverige ska köpa upp ett lager med tester ifall vi får en spridning av ett virus i framtiden?
JA. Sverige ska ha en respons när dylikt skit dyker upp, detta virus är inte det sista som dyker upp. Vad är problemet med det? Är det viktigare att göda diverse genusflum än försöka säkra folkhälsan?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ranx
China Flew 31 Tonnes Of Medical Supplies And Doctors To Italy

https://simpleflying.com/china-italy-medical-supplies/

Tack.
Jag tror inte vi heller klarar av det här själva. Hoppas kineserna vill hjälpa oss också.
Fast "våra" svenska myndigheters politik mot Kina har nog tyvärr omintetgjort chanserna till det.
Citera
Avslutad
Har för mig att jag läste någonstans i början av allt att det fanns de som tyckte att Kina hade överdrivet hög rädsla för att smittas av sjukdomar.
Tycka vad man vill om det, men det verkar ha resulterat i en bra beredskap i alla fall, något vi i Europa totalt saknar.
Citera
2020-03-13, 10:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Kinesiska utrikesministeriets talesman LIjian anklagar amerikanska militären för spridningen av Corona.

Källa?
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Nej de är inte rädda alls för de vet att de inte kommer drabbas speciellt hårt. Har du tonåringar i din närhet?

Ja, det har jag.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Nu är Tegnell inne och skruvar till det igen:

Bilden delas av Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell.
– Vi har uppenbara problem i dag och det är vi inte ensamma om. Vi har en värld som sitter med samma problem.
Folkhälsomyndighetens statsepidemilog Anders Tegnell är rent allmänt kritisk till att Sverige varit dåligt på att dra lärdomar av kriser, exempelvis efter pandemin av svininfluensa 2009.
– Jag tror att den här gången, och det har vi sagt vid många kriser, så måste vi ta ett ansvar att följa upp på diverse olika sätt, säger Anders Tegnell.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-13/sverige-saknar-lager-for-en-langre-kris

Han ändrar sig hela tiden allt eftersom precis som en psykopat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Så du menar att Sverige ska köpa upp ett lager med tester ifall vi får en spridning av ett virus i framtiden? Det är som att köpa en målning av en konstnär och sedan vänta 100 år. Den kanske blir värdfull. Då har man redan dött själv i fattigdom. Men man hade den där målningen.
Nej, var läste du det?
Man bör vara förberedd att kunna hantera en kris på egen hand som nation.
I detta fall så bör man ha planerat för och ha tillgång till egen tillverkning i stor skala.
Detta gällande inte bara tester utan även skyddsutrustning.
Vad gäller tester bör man dock ha hunnit bygga ett lager sen det bröt ut i januari.
Citera
Medlem
löls avatar
Folkhälsomyndigheten slutar räkna fall i hela landet.
Det är inte längre viktigt att veta hur många i Sverige som är smittade av coronaviruset, säger Folkhälsomyndigheten till Aftonbladet.

Någon mer än jag som reagerar på detta? WTF??!?!

Det är ju bara matte, addera ihop... eller ?

Statistik är ju jävligt viktigt. Är PK igång igen med att inte föra statistik över folk Lite på skämt men ändå allvar i meningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in