2020-03-12, 23:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Hur tror ni andra att våra hemlösa, både svenskar och zigenare, kommer att klara sig under de närmaste månaderna?

Blir det folktomt och stängt på stan så tänker jag väl att det inte blir så mycket pengar eller mat att skrapa ihop.

Ta emot pengar från massa random personer känns som garanterad smitta... De kommer säkert börja hosta ganska snart
Citera
2020-03-13, 00:00
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Hahahh vad får du 10% från?

Ja det är enkel ekvation.

Currently Infected
60,626
Mild Condition
54,632
(90%)
Serious or Critical
5,994
(10%)

Sista kategorin, dvs. serious or critical, kräver vård och intensivvård.
Men som kanske inte många förstår, så har inte Sverige ens en tiondel av kapaciteten som behövs för att vårda så många sjuka som här kommer att bli, samtidigt.

Och precis som i Italien kommer man enbart att intubera de allra yngsta och/eller de med allra störst chans att överleva, resten kommer man att lämna till att avlida i ensamhet på grund av personalbrist.

Läkare idag väljer redan mellan att intubera eller låta dö, i Italien, p.g.a att utrustningen och personalen inte hjälper till. Och de är ändå ett land på 60 miljoner.
Sverige är ett land på 10 miljoner men i dagsläget avsett för 9-9,5 miljoner. Så redan nu är vi överbefolkade med 0,5-1 miljon människor relativt till vad vår samhälle med vård, polis, skola, bostäder och allt annat klarar av. Så redan nu är det brist i vården, varför också folk redan före coronautbrottet dog i väntan på vård som flera exempel visar.

I Kina finns 1,4 miljardär människor och för de är det ingenting i jämförelse att dra upp ett coronasjukhus på 10 dagar och kunna förse alla sjukhus med personal osv.

För ett Kina med 1,4 miljarder, är deras 80.000 smittade fjuttiga 0,0057% av befolkningen.

För Sverige, är sketna 687 personer (smittade i skrivande stund) redan det mer på 0,0069%.

Hur tror folk att det ser ut nästa vecka, när vi har tusentals smittade? Pratar vi om endast 2000 så är det 0,02% av befolkningen redan.

Sen veckan efter då? Ja, då pratar vi Italien-siffror här, på kanske 15.000 smittade.

Hur ser det ut då? Jo, då är det plötsligt 0,15% av befolkningen.

Vissa experter har tidigare förutspått uppåt 80% i världen, en siffra som kommer bli högre i Sverige av flera anledningar, här kan det bli 95% eller fler. Ja, då kan ni ju själva räkna ut hur många som kommer att få fullgod vård vid kritiska tillstånd som står för 10% av de smittade fallen.

Tyvärr är det ingen som pratar om detta öppet. "Det skapar bara panik" enligt FHM och regeringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
RIKTIGA experter förutspår en andra våg som blir värre än den första och någon gång i sommar/sensommaren.

Kina startar upp för tidigt och kommer att uppleva en andra våg de med.
Som sagt, osäkert exakt när det startar. Jag räknar i min teori med några få månaders flockimmunitet innan cirkusen drar igång igen - alltifrån 1-6 månader. Men det skulle lika gärna kunna vara såpass kort tid att det nästan sammanbinds till en och samma våg, som du säger.

Tur i oturen så tror jag att runda två blir den värsta. Viruset kommer bränna ut sig självt, och de som fortfarande lever år 2021 kommer klara sig okej i framtiden. Sen kommer ett vaccin under nästa år, ifall behovet fortfarande finns.

Mänskligheten kommer besegra detta hot, men priset kan bli högt.

Och angående Kina.. Ptja, de kommer väl göra samma sak när viruset blossar upp nästa gång. Snälla upp sjukhus på tio dagar, svetsa igen dörrarna till folks bostäder, osv. Som nation behöver de inte lida massivt av detta, trots enormt individuellt lidande.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-13 kl. 00:04.
Citera
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellsIncels
Nu börjar dom samordnade fängelseupploppen.

Blir intressant att se om samhället klarar av dom här invandrarkravallerna samtidigt med Coronaviruset och många sjukskrivna poliser.

Ja, fy fan. Det kommer inte sluta väl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag har läst att vår kroppstemperatur successivt håller på och sjunker eftersom kroppen inte längre behöver vara lika varm som förr för att skydda sig. Vi är alltså såpass friska att vi blir kallare. Jag själv har fått lite känning som varit över snabbt och inte haft feber många gånger i mitt liv och ligger iallafall lite över 36°. Andra kanske kan svara för vad de har för immunförsvar och normalkroppstemp o se om det finns någon korrelation.
Själv har jag en termometer som numera påstår att min normaltemperstur är strax under 36°
Immunförsvaret håller mig ganska frisk.
Citera
2020-03-13, 00:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Får? var finns info om det?
Får dom passas hela dagarna av sin 13 åriga syrra då?
Om inte så känner jag till väldigt många områden där sådant sker i massiv skala dagligen, konstigt inte staten ingriper.

Wow. Språkligt svagbegåvad?

De får inte för sina föräldrar. Det har hänt mycket dom sista 30 åren. Barn bärs fram på silverkudde
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Detta är så sjuukt överdrivet, folk får panik över att gamla svaga människor dör,
Det dör över 4000 barn dagligen i världen pga vattenbrist och dålig hygien. Ställer vi in allt för det?
Jag är ta mig tusan mörkrädd av att se alla vettskrämda uppjagade maniska dårar överreagerar så här,
Alla sansade människor vet att man inte ska nysa nån i fejset vid förkylning och inte ta i hand om har diarré.
Ta det lugnt, människor blir sjuka och dör, konstigt men det är livets gång, vi är redan för många.
Detta viruset rör mig lika mycket som en fis i rymden
Det var en salig blandning förvirrade tankar du hade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Den siffran är dragen ur röven. WHO hävdar en 3-4% av bekräftade fall & med tanke på hur jävligt många fler smittade det måste finnas som inte har blivit testade så skulle jag tippa på att dödligheten ligger under 1%.

Jag svarar på annans.
Någonstans där ja känns rimligt men kan bli högre pga flaskhalsen vården :/ den kan se till att procenten stiger.
Ca 80 mild sjukdom så 4/5-del är nog dold statistik som inte syns bland de testade
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImperatorMartell
Bara så att ni vet så sprids viruset bland missbrukare i centrala Stockholm, på öppna sjukhusavdelningar. Det är nog syftet med platsen som gör att man inte har stängt ned hela verksamheten redan.

80% kommer ändå bli smittade i Sverige, så gör inte så mycket. Dem flesta kommer klara sig utmärkt endel som är multisjuka och andra komplikationer kommer med större sannolikt dö. Vi behöver sprida ut smittan på längre tid så sjukhusen orkar med detta. Jag är 26 år jag kommer inte behöva söka vård för detta kommer heller inte belasta 1177 och säga vilka symtom jag har, kommer vara hemma och vänta tills det är över. Klart finns en minimal risk att jag får andnöd men den är extremt liten.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det där var: tänk om det stämmer... Det är själva rysaren. Men eftersom du inte fattade det så antar jag att du inte heller förstår att det är 18årsgräns på Flashback.

Jag upprepar frågan;

Citat:
Kan du berätta hur liten gruppen som studerades var?

Var saklig och svara på frågan, jag är seriöst intresserad.

Det är högst relevant att veta hur många patienter som ingick i studien/sammanställningen, och det är också brukligt att man anger källa när man citerar någon, upphovsrätten du vet.
Citera
2020-03-13, 00:02
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Att Italien har en högre dödlighet kan även bero på andra faktorer som jag skrev i ett tidigare inlägg.

Ja, tack för ditt inlägg men riktigt så uttömmande var det inte. Kanske räcker det för många många andra men för min egen del skulle jag behöva mer. Har du mer belägg så uppdatera mig hemskt gärna.
Citera
2020-03-13, 00:02
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Förkyld är man men ska man stanna hemma från jobbet då? Tveksamt. Fan att inte pajaserna kan komma med tydliga besked. Vad är det för fjolleri man håller på med?

Antingen är man sjuk eller så är man det inte.

Antingen stänger man ner samhället och låter alla vara hemma eller så har man samhället öppet som vanligt och kör på.

Antingen försöker man hindra och bromsa smittspridning eller så slår man sig ner med en grogg och skiter i allt och låter naturen ha sin gång.

Varför kan inte dessa mesiga mellanmjölks individer som befolkar våra myndigheter och departement ha lite bollar åt det ena eller andra hållet?

För att insatta åtgärden måste följa utvecklingen? De fattar ju beslut baserat på vilken situation vi befinner sig i. Det inte statiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in