2020-03-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Har socialtjänsten verkligen makt att ta vilket barn som helst när som helst? Jag har svårt att tro det. Hursomhelst rekommenderade ju soc att flickan INTE skulle åter till föräldrarna. Detta var ett av de fall som de inte vann i rätten.

Socialsekreteraren behöver medgivande av socialnämndens ordförande för att ta ett omedelbart omhändertagande. Sedan har socialsekreteraren en vecka på sig att göra en utredning och lämna in denna till Förvaltningsrätten som bedömer om LVU ska kvarstå.

I Esmeraldas fall känns det som att detta inte varit omöjligt. Dels för att socialtjänsten hade oro för familjen men också för att de genomgående under rättsprocessen tryckt på föräldrarnas bristande förmåga.
När sådana orosanmälningar inkommer, när de nekas tillträde till bostaden för att göra förhandsbedömning etc så känns det ganska troligt att socialnämnden skulle godkänt ett omedelbart med den historik familjen hade och den oro de kände sedan tidigare.
Det familjehemsmamman uppgett angående att flickan avmagrat, mådde dåligt, slutat äta etc skulle vid ett omhändertagande bli styrkt då det görs läkarundersökning vid LVU.
Då hade de haft tillräckligt på fötterna för fortsatt LVU.

Så nej. Socialsekreteraren kan inte själv besluta om omhändertagande. Men frågan är ju om frågan ens lyfts med socialnämndens ordförande eller högre chefer? Har man ens sett över möjligheten?
Citera
2020-03-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
När är nästa häktningsförhandling?

Det spekuleras i en FB-grupp att flickan svalt ihjäl och att man kunnat läsa detta i en artikel? Är det hittepå eller är det någon som vet vilken artikel det gäller om det nu är sanning?

Borde vara ny häktningsförhandling imorgon då den senaste var 28/2. Imorgon 13/3 har det gått två veckor.

Har inte framkommit att flickan ska ha svultit ihjäl. Däremot har det under tiden för hemsluss från familjehemmet till biologiska föräldrarna framkommit att flickan mådde dåligt. Slutade äta, gick ner i vikt etc pga det dåliga mående i samband med umgänge med mamman. Socialtjänsten sa då att hemslussen ska fortsätta som planerat ändå. Det fanns en fortsatt oro från familjehemsmamman att flickan tynade bort hos föräldrarna, men detta är ingen information som är bekräftad.

Det man fått veta hittills är att flickan dött av sömnmedel. Jag personligen har inte kunnat hitta någon källa till informationen om opiater (om någon har länk eller liknande får de gärna länka) utan det jag kunnat läsa mig till hittills är att det handlar om att hon dött av överdos av sömnmedel. Vad för typ av sömnmedel vet jag ej.

Sen kan det ju vara en kombination. Detta är ENDAST spekulationer. Att de gett flickan sömnmedel tidigare för att slippa hennes oro eller ledsamheter när hon saknat familjehemmet, men att flickan inte ätit som hon borde och därmed tappat vikt så dosen de brukat ge henne till slut blivit för hög i förhållande till hennes vikt om hon snabbt rasade i vikt.
Citera
2020-03-12, 15:03
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Då har tidigare i tråden fel. Kammarrätten följer LVU som säger att den ska döma "enligt bestämmelserna i socialtjänstlagen", som i sin tur säger att den ska döma så att "barnets bästa särskilt beaktas".

Det är ingenting som en domstol bara kan slingra sig undan så där utan vidare. Ytterligare en papperslag skulle inte ändra på någonting alls.

Har du läst kammarrättens dom? Och nej, föräldrarnas rättigheter går förre barnens.
Rätten skall inte ta med barnets eventuella anknytning, när de kommer fram till sitt beslut.
Vad en Lex Esmeralda skulle göra är att tvinga förvaltningsdomstolarna att ha barnperspektivet och inte föräldraperspektivet när de fattar sina beslut.
Men det är ju varken upp till dig eller mig att fatta beslut om lagars vara eller icke vara.

Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Socialsekreteraren behöver medgivande av socialnämndens ordförande för att ta ett omedelbart omhändertagande. Sedan har socialsekreteraren en vecka på sig att göra en utredning och lämna in denna till Förvaltningsrätten som bedömer om LVU ska kvarstå.

I Esmeraldas fall känns det som att detta inte varit omöjligt. Dels för att socialtjänsten hade oro för familjen men också för att de genomgående under rättsprocessen tryckt på föräldrarnas bristande förmåga.
När sådana orosanmälningar inkommer, när de nekas tillträde till bostaden för att göra förhandsbedömning etc så känns det ganska troligt att socialnämnden skulle godkänt ett omedelbart med den historik familjen hade och den oro de kände sedan tidigare.
Det familjehemsmamman uppgett angående att flickan avmagrat, mådde dåligt, slutat äta etc skulle vid ett omhändertagande bli styrkt då det görs läkarundersökning vid LVU.
Då hade de haft tillräckligt på fötterna för fortsatt LVU.

Så nej. Socialsekreteraren kan inte själv besluta om omhändertagande. Men frågan är ju om frågan ens lyfts med socialnämndens ordförande eller högre chefer? Har man ens sett över möjligheten?
Vi vet ju inte om det är gjort, det är ju i så fall dokumenterar i icke offentligt material. Allt utom domen är ju sekretess.
Citera
2020-03-12, 16:33
Medlem
Merrybums avatar
Ganska mycket så här tycker jag oxå.
https://www.ingridochmaria.se/2020/03/12/analys-vem-dodade-egentligen-esmeralda/
Citera
2020-03-12, 17:06
Medlem
Är det inte dråp om barnet dör av sömnmedel som föräldrarna förmodligen stoppat i henne?
Citera
2020-03-12, 18:11
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ganska mycket så här tycker jag oxå.
https://www.ingridochmaria.se/2020/03/12/analys-vem-dodade-egentligen-esmeralda/

Ja Ingrid Carlquist är ju känd som en balanserad skribent.... not.
Citera
2020-03-12, 18:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Borde vara ny häktningsförhandling imorgon då den senaste var 28/2. Imorgon 13/3 har det gått två veckor.

Har inte framkommit att flickan ska ha svultit ihjäl. Däremot har det under tiden för hemsluss från familjehemmet till biologiska föräldrarna framkommit att flickan mådde dåligt. Slutade äta, gick ner i vikt etc pga det dåliga mående i samband med umgänge med mamman. Socialtjänsten sa då att hemslussen ska fortsätta som planerat ändå. Det fanns en fortsatt oro från familjehemsmamman att flickan tynade bort hos föräldrarna, men detta är ingen information som är bekräftad.

Det man fått veta hittills är att flickan dött av sömnmedel. Jag personligen har inte kunnat hitta någon källa till informationen om opiater (om någon har länk eller liknande får de gärna länka) utan det jag kunnat läsa mig till hittills är att det handlar om att hon dött av överdos av sömnmedel. Vad för typ av sömnmedel vet jag ej.

Sen kan det ju vara en kombination. Detta är ENDAST spekulationer. Att de gett flickan sömnmedel tidigare för att slippa hennes oro eller ledsamheter när hon saknat familjehemmet, men att flickan inte ätit som hon borde och därmed tappat vikt så dosen de brukat ge henne till slut blivit för hög i förhållande till hennes vikt om hon snabbt rasade i vikt.

Småbarn stoppar ju ibland i sig saker själva. Måste inte vara att hon blev drogad, bara att något legat på en olämplig plats.
Citera
2020-03-12, 18:43
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Småbarn stoppar ju ibland i sig saker själva. Måste inte vara att hon blev drogad, bara att något legat på en olämplig plats.
Jag tänket att det är ett tecken på omsorgsbrist att ha opiater ligga framme på ett sådant sätt att småbarn kan komma år dom?
Citera
2020-03-12, 18:47
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Tack för din åsikt angående hennes person, den var berikande tycker jag. Vi har ju oxå fått höra dina personliga åsikter kring handläggare på soc och hur du anser att ett LVU tas.
Du har inga åsikter om något som har med trådens ämne att göra?
Citera
2020-03-12, 18:47
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Jag tänket att det är ett tecken på omsorgsbrist att ha opiater ligga framme på ett sådant sätt att småbarn kan komma år dom?

Sömnmedel är inte opiater, men kanske benso eller släkting till. Undrar om det kan räknas som vållande?
Citera
2020-03-12, 19:03
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Tack för din åsikt angående hennes person, den var berikande tycker jag. Vi har ju oxå fått höra dina personliga åsikter kring handläggare på soc och hur du anser att ett LVU tas.
Du har inga åsikter om något som har med trådens ämne att göra?

Jo och dom har jag angett i flera inlägg. Min åsikt är att socialtjänsten som fallerat i detta tragiska fall.
Citera
2020-03-12, 19:09
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet

Vad är det i artikeln du kritiserar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in