Citat:
Ursprungligen postat av
Locifer
Dödligheten och smittsamheten kommer vara mycket högre jämfört med en vanlig säsongsinfluensa. Av två orsaker.
1. Det finns inget vaccin som man kan ge till riskgrupper. Äldre och multisjuka.
2. Det finns ingen immunitet bland folket som det gör mot vanlig säsongsinfluensa. De påminner ofta om varandra och har man fått flunsan ett år så är man säkrare kommande år.
Alltså, inget vaccin, inga mediciner och ingen immunitet som kan mildra spridningen.
Huruvida man ska frukta för sin hälsa eller inte beror ju på. Men många av oss har äldre släktingar osv så även om man klarar sig själv så kan det få förödande konsekvenser. Om man dör vid 78 år eller liknande så kan det vara 10-15 värdefulla år som den människan går miste om. Att se sina barnbarn växa upp och sådär. Eller till och med få barnbarnsbarn...
Vad gäller ekonomin så kommer den bli djupfryst. Taxi, hotell, flygbolag, kultursektorn, idrotten osv i första vågen. Folk kommer spendera mindre också och minskad efterfrågan leder till uppsägningar och minskad produktion. Jag törst nästan lova att det här blir långt värre än finanskrisen. Det var ändå "bara pengar".
Och trots att det inte finns vaccin eller "immunitet" så har den inte eller i alla fall inte mkt högre dödlighet. Den exakta dödlighet är svår att säga, men det är ganska så uppenbart att den inte avviker så mkt ifrån influensa, och trots att det inte finns vaccin etc.
När det gäller ekonomin, så befara jag att det kan finnas en chans att du har rätt. Men det har absolut inget med viruset att göra, det har med överdrivna reaktioner att göra. Vilket jag tycker borde vara politikernas ansvar att tona ner, men istället eldar de på det. Media är som de är, de tar aldrig ansvar, och bör avskaffas, media är direkt skadlig för samhället.