2020-03-13, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Varför inte?

I chatthistoriken mellan Lena och Stefan beskyller hon honom något i stil med att hon kastat bort 6 år av sitt liv på honom. Stefan motsäger aldrig hennes påstående. Detta är våren 2017, då hon har ett år kvar att leva. De fortsatte ha en sexuell kontakt ända tills hon dog. Så du kan utgå från att den typen av relation pågått i sammantaget 7 år. Alltså med start 2011. Ci vet ju också att Lena skilde sig från Ulf 2011, om jag inte blandar ihop det?
Citera
2020-03-13, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Av det som du tar upp här kan jag inte se att SD skall ha lämnat olika versioner. Det du räknar upp stämmer ju i allt väsentligt med vad han säger i förhöret som jag hänvisade till (aktbil.147 s.314), och snarare vore det väl suspekt om han sade exakt lika vid varje förhör, ungefär som om han skulle ha läst ur ett manus. Möjligen att det går att hitta någon tillfällig osäkerhet i något annat förhör angående var hans barn sov den här natten, men det påverkar ju inte alls trovärdigheten i hans berättelse.

Det som främst talar för SD:s egen redogörelse är att den går bra ihop med fakta, dvs. den stämmer med vad som faktiskt är utrett angående den där natten 11-12/5. Åklagarens teori däremot är fortfarande helt obegriplig, hon får helt enkelt inte ihop det. Ställer du SD:s redogörelse mot åklagarens teori så är det här mycket lätt att se.

Vad är utrett av den natten? SD;s rörelsemönster eller de skumma männens? Är det verkligen konstaterat att det fanns skumma män på platsen vid den tiden?
En sådan sak som var barnen sov den natten borde han kommit ihåg.
Citera
2020-03-13, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Seriöst? Om det nu ens skulle vara så, vem berättar nåt sånt på en födelsedag? Hur tänker du?

SD har sagt att han inte visste då, att LW:s son fyllde år dagen efter.
Citera
2020-03-13, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
W var för ung för att ha eget abonnemang så det stod på hennes far. N letade reda på numret via internet och trodde det gick till SD (sökte troligen på hitta.se, men där är jag osäker).

OK. Wilma kan ha svarat varsomhelst i princip.
Och apropå var barnen sov ..
SD minns ju inte om barnen sov hos honom den natten då de skumma männen dök upp (11-12/5) heller, först uppgav han att de gjorde det, sedan mindes han inte.
Citera
2020-03-13, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Håller med, ett motiv är inte enbart en sk granskning av brottsoffret. Befängt kalla det för motivjakt. Men i slutändan får se sitt straff. Jag tror på karma.

Håller med. Det räcker med att känna till hur LW levde i stora drag, man behöver verkligen inte sätta diagnos på henne också. Mycket av hennes liv den sista tiden handlar om att komma ifrån SD, hon kände sig ensam och antagligen rädd. Inte så helt obegripligt att hon sökte kontakter med män, väninnorna var ju gifta (de flesta, som jag förstår) och kunde inte hålla henne sällskap tillräckligt mycket. Även om hon strulade till det antagligen, med för många kontakter och försök till relationer samtidigt. Även om hon själv sagt "En i taget".
Minst lika logiskt att analysera SD faktiskt.
Citera
2020-03-13, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Håller med om att det är svårt att driva en tes fullt ut i förhållandet mellan LW och SD, men det framgår också av förhöret med forskaren att relationer är dynamiska och att de inte är linjära. Jag har inte läst hela FuP, men jag hittar inga förhör eller chattar där LW ger uttryck för att det vore odramatiskt om det tog slut nu eller närliggande uttalande tidigare i deras förhållande. Tvärt om reagerar hon väldigt starkt på om hon upplever att SD backar etc.

Samtidigt vill jag vara tydlig med en sak:
jag har försökt teoretisera kring vad Hiding kommer att driva för linje i rätten, INTE hur verkligheten låg till mellan SD och LW. Även om det är lätt att få känslan av att åklagare och utredare är ute efter sanningen: i det här skedet handlar det om att presentera ett hållbart resonemang som rätten kan förhålla sig till.

Håller verkligen med om att Backman måste arbeta med att rent generellt slå hål på olika hypoteser som åklagaren lägger fram. Det svåra för honom är att hans klient har strulat till det med en massa märkliga och långsökta förklaringar till än det ena än det andra.

Det bör nämnas att försvaret tog tillfället i akt i rätten och poängterade att de inte kommer att lägga större vikt vid SDs förklaringar till blodet. Ett ganska smart drag, får jag lov att säga: på det sättet implicerar de att han (som oskyldig) har haft sina egna hypoteser. Han kan ju inte veta...

Jag misstänker att försvaret kommer att ägna slutpläderingen åt att så tvivel om allt möjligt som är tveksamt rent faktamässigt. Inget mordvapen. Ingen förklaring till hur dödsmisshandeln har gått till. Mastuppkopplingarnas precision. Osv. Osv.

Jag är dock övertygad om att de kommer hålla enormt avstånd till SDs förklaringar och utsagor i förhör: det kommer bara göra det än tydligare för rätten att han inte är tillförlitlig.

Det stora frågetecknet för mig, just nu, är hur SD kommer att förhålla sig till åklagarens frågor i rättssalen. Kommer de att vara i linje med förhören och utredningen eller kommer han ha "nya" förklaringar?

Tack för svar, låter mycket rimligt. Du har rätt i att Lenas frigörelse statement från Stefan går inte att se någonstans annat än 6 maj 2018. Så det är ett slags nytt uttalande från Lenas håll. Det mest besvärande är ju blodet kan jag tycka, men ett problem är att S inte kan bindas till mordplats.

De här tre skumma männen som ska vara en del av planeringen är ju också något Backman kan så tvivel angående. Stefan var ju sedan långt tidigare känd för sin ansvarsfullhet som grannsamverkare och nattväktare utomhus. Han hade väl kontaktat polis vid flera ggr tidigare angående annat bus. Att han då uppmärksammar polisen på några skumma typer blir då mindre iögonfallande.

Att Stefan minns så dåligt kring en sådan central dag när älskarinnan dödas talar nog emot all sans. Hans historier är ju rätt långsökta. Men det är naturligt när du är skyldig och ljuger. Du måste snabbast hitta på en alternativ förklaring till blodet på tvättmaskinen, när du konfronteras med för dig sedan tidigare okänd information som polisen presenterar. Då läcker plötsligt älskarinnan som ett såll. När den uppgiften kan motbevisas då får du försöka med andra efterkonstruktioner.

Angående Lenas blod på skon var S ändå lite fiffig med förslag. Brukar själv låna största skorna när jag är på besök, om jag ska ut en snabbis till brevlåda, sopor eller in i bilen. Orkar inte knyta upp mina egna skor. Men det hade han ju tid att klura ut när han läste Fup, och under månaderna i häkte. Så han ljuger, ändrar, och minns inte, det står nog klart för tingsrätten. Annars kan jag dessvärre tycka att det är oroande snålt med hårda evidensen.

Vore inte nyttigt om den mannen är på fri fot under en snar framtid.
Citera
2020-03-13, 07:17
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Vad är utrett av den natten? SD;s rörelsemönster eller de skumma männens? Är det verkligen konstaterat att det fanns skumma män på platsen vid den tiden?
En sådan sak som var barnen sov den natten borde han kommit ihåg.
Det fanns inga skumma män ffs..
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Tack för svar, låter mycket rimligt. Du har rätt i att Lenas frigörelse statement från Stefan går inte att se någonstans annat än 6 maj 2018. Så det är ett slags nytt uttalande från Lenas håll. Det mest besvärande är ju blodet kan jag tycka, men ett problem är att S inte kan bindas till mordplats.

De här tre skumma männen som ska vara en del av planeringen är ju också något Backman kan så tvivel angående. Stefan var ju sedan långt tidigare känd för sin ansvarsfullhet som grannsamverkare och nattväktare utomhus. Han hade väl kontaktat polis vid flera ggr tidigare angående annat bus. Att han då uppmärksammar polisen på några skumma typer blir då mindre iögonfallande.

Att Stefan minns så dåligt kring en sådan central dag när älskarinnan dödas talar nog emot all sans. Hans historier är ju rätt långsökta. Men det är naturligt när du är skyldig och ljuger. Du måste snabbast hitta på en alternativ förklaring till blodet på tvättmaskinen, när du konfronteras med för dig sedan tidigare okänd information som polisen presenterar. Då läcker plötsligt älskarinnan som ett såll. När den uppgiften kan motbevisas då får du försöka med andra efterkonstruktioner.

Angående Lenas blod på skon var S ändå lite fiffig med förslag. Brukar själv låna största skorna när jag är på besök, om jag ska ut en snabbis till brevlåda, sopor eller in i bilen. Orkar inte knyta upp mina egna skor. Men det hade han ju tid att klura ut när han läste Fup, och under månaderna i häkte. Så han ljuger, ändrar, och minns inte, det står nog klart för tingsrätten. Annars kan jag dessvärre tycka att det är oroande snålt med hårda evidensen.

Vore inte nyttigt om den mannen är på fri fot under en snar framtid.
Du glömmer att han uppgav fel namn och personnummer samt hävdar att poliserna ljuger om det i sina förhör.

Och vad tänker du att LW skulle ha för ärenden i SD’s hus som gör att hon skulle springa ut på gatan i hans skor? Under tiden som de döljer sin relation. Hon skulle också låna tvättmaskin och snickra och greja? Hur mycket var hon hemma hos SD i slutet egentligen? Nej juste..
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Det krävs nog att man har huvudet långt ner i den feministiska konspirationsmyllan om man ska finna SD:s historia "trovärdig".

Snubben är alltså ute och går, i syfte att möta LW. Just denna gång har han glömt mobilen, vilket det dröjer innan han upptäcker. Detta trots att han a) använder den hela tiden, och b) behöver den för att lokalisera LW (platsvisaren/meddelanden).
Ålrajt. Sen ser han en person som står och hänger, sen en till. Och en till. Han upplever att dessa närmar sig honom, varpå han springer in i skogen. Han upptäcker att han inte har telefonen och springer hem. Väl där messar han med LW (som givit upp ansträngningarna att hitta SD, eftersom han ju inte gick att få kontakt med). Hon tycker då att han ska "ringa polisen". Efter lite övertalning slår SD 11414, men där är det kö. SD upplever dock att dessa personer (som inte sagt eller gjort något som kan upplevas som ett konkret hot) så akut livsfarliga att han ringer 112.

Med risk för liv och lem ger sig så SD sig tillbaka ut i mörkret för att övervaka situationen och, om nödvändigt, ingripa och förhindra de hemskheter som dessa tre personer helt säkert vill utsätta ovetande grannar för.
Dom tre mördarna/rånarna/kidnapparna är dock inte kvar. Till sin förvåning dyker dock en polisbil upp (märkligt, när man ringt 112 och sagt att skogen kryllar av mördare). Han pratar med poliserna som uppfattar honom som "väldigt märklig". Vidare hävdar poliserna att han ljuger om sin personalia. Efter att ha uppmanats att visa vad han har under jackan skiljs så poliserna och SD åt.

SD stöter därefter på en granne som är ute och går med sin hund. Denne granne börjar SD direkt att "förhöra", och grannen upplever samtalet som högst märkligt och onormalt.

Vad gör då SD mer med informationen om att grannskapet inte längre är säkert, ety skogarna kryllar av våldsmän? Han är ju känd som kvarterets väktare, och är en engagerad medlem i grannsamverkansgruppen. Berättar han för grannarna och avråder folk från att vistas i skogen tills dess att polisen (eller ännu hellre "Captain America" själv) avvärjt hotet? Nä. Han gör ingenting. Berättar inget, agerar inte.

Som sagt. Det krävs nog en väldigt speciell vilja/läggning för att finna den historien "trovärdig".
Haha tack så mycket! Orkade inte göra den så utförlig. Lysande exempel på den logik Draifos så innerligt omfamnar.
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-03-13 kl. 07:30.
Citera
2020-03-13, 07:22
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Av det som du tar upp här kan jag inte se att SD skall ha lämnat olika versioner. Det du räknar upp stämmer ju i allt väsentligt med vad han säger i förhöret som jag hänvisade till (aktbil.147 s.314), och snarare vore det väl suspekt om han sade exakt lika vid varje förhör, ungefär som om han skulle ha läst ur ett manus. Möjligen att det går att hitta någon tillfällig osäkerhet i något annat förhör angående var hans barn sov den här natten, men det påverkar ju inte alls trovärdigheten i hans berättelse.

Det som främst talar för SD:s egen redogörelse är att den går bra ihop med fakta, dvs. den stämmer med vad som faktiskt är utrett angående den där natten 11-12/5. Åklagarens teori däremot är fortfarande helt obegriplig, hon får helt enkelt inte ihop det. Ställer du SD:s redogörelse mot åklagarens teori så är det här mycket lätt att se.

Det krävs nog att man har huvudet långt ner i den feministiska konspirationsmyllan om man ska finna SD:s historia "trovärdig".

Snubben är alltså ute och går, i syfte att möta LW. Just denna gång har han glömt mobilen, vilket det dröjer innan han upptäcker. Detta trots att han a) använder den hela tiden, och b) behöver den för att lokalisera LW (platsvisaren/meddelanden).
Ålrajt. Sen ser han en person som står och hänger, sen en till. Och en till. Han upplever att dessa närmar sig honom, varpå han springer in i skogen. Han upptäcker att han inte har telefonen och springer hem. Väl där messar han med LW (som givit upp ansträngningarna att hitta SD, eftersom han ju inte gick att få kontakt med). Hon tycker då att han ska "ringa polisen". Efter lite övertalning slår SD 11414, men där är det kö. SD upplever dock att dessa personer (som inte sagt eller gjort något som kan upplevas som ett konkret hot) så akut livsfarliga att han ringer 112.

Med risk för liv och lem ger sig så SD sig tillbaka ut i mörkret för att övervaka situationen och, om nödvändigt, ingripa och förhindra de hemskheter som dessa tre personer helt säkert vill utsätta ovetande grannar för.
Dom tre mördarna/rånarna/kidnapparna är dock inte kvar. Till sin förvåning dyker dock en polisbil upp (märkligt, när man ringt 112 och sagt att skogen kryllar av mördare). Han pratar med poliserna som uppfattar honom som "väldigt märklig". Vidare hävdar poliserna att han ljuger om sin personalia. Efter att ha uppmanats att visa vad han har under jackan skiljs så poliserna och SD åt.

SD stöter därefter på en granne som är ute och går med sin hund. Denne granne börjar SD direkt att "förhöra", och grannen upplever samtalet som högst märkligt och onormalt.

Vad gör då SD mer med informationen om att grannskapet inte längre är säkert, ety skogarna kryllar av våldsmän? Han är ju känd som kvarterets väktare, och är en engagerad medlem i grannsamverkansgruppen. Berättar han för grannarna och avråder folk från att vistas i skogen tills dess att polisen (eller ännu hellre "Captain America" själv) avvärjt hotet? Nä. Han gör ingenting. Berättar inget, agerar inte.

Som sagt. Det krävs nog en väldigt speciell vilja/läggning för att finna den historien "trovärdig".
Citera
2020-03-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är intressant med en man som själv har två förhållanden tycker att LW ska sluta med samma sak.
Förstod det som att han var beredd att lämna sin kvinna när han träffade Lena, kanske önskade han detsamma av henne angående Stefan? Låter rimligt. Lena och Anders finns på en gemensam bild i Fup, som skickats via sms till Lenas väninna N. Olsson.

Den visar Lena och Anders när de är ute på geo. Olsson blev förvånad att de fortfarande umgicks våren 2018, då Lena menat att dejtande var över, då Anders inte var rätt man för henne.

När Lena dog tog Anders det väldigt hårt och han började hänga sig fast och bli klängig på Olsson. Till slut med för mycket för Olsson, så hennes gubbe fick markera mot Anders. Allt enligt Olssons förhör.
Citera
2020-03-13, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Blir det tydligt hur många gifta män LW verkligen ett förhållande med (som ej var enbart var vänskaplig) under alla år hon strulade med SD?

Kan det vara kvinnor inom geo och kyrkan som fick dessa misstankar efter att de fått reda på LW:s affär med SD? Som även haft svårt att lita på sina män när det kom en sprudlande LW i närheten?

Det är nog rätt uppenbart av allt samlat material från Lenas vänner och väninnor, likväl som egna chattar att hon hade ett rikt sexliv. Till och med Stefan kände till det, och försökte få ihop henne med någon vän till honom. Han ville också uppdateras om vilka karlar hon för närvarande låg med. Lena ville också bli uppdaterad angående Stefans sex med Hanna. Allt enligt deras gemensamma chattar.

Vad gäller gifta män, omnämns de bara av till Lena närstående, som just gifta män. Kan föreställa mig att de ligger i slasket, och att de inte vill vittna, bli igenkänd, eller avslöjade om de fortfarande är i ett äktenskap. Det kan dessutom gälla dåtid och inte nödvändigtvis nutid?

Att Anders var upptagen uttryckte Lena själv till någon vän, därför var deras relation mer komplicerad. Det brukar ju vara så att det försvårar saken, speciellt om Lena vill leka, utan att vara seriös med Anders, då kan det kännas onödigt för Anders att dumpa den kvinnan? Lena verkar ju parallellt fortsatt relationen med Stefan ända till slutet.

På Olssons, väninna till Lena, intryck att döma, uppfattade hon att Anders var riktigt intresserad av Lena.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-13 kl. 07:39.
Citera
2020-03-13, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det jag fetat:
För att ett sånt statement från en forskare skall ha minsta inflytande över hur TR i Örebro skall värdera ett dylikt uttalande i nån som helst specifik juridisk riktning, krävs väl ändå vissa "tunga tillsatser"?

Det är väl vid det här laget allom(?) bekant att kvinnor som är i färd med att lämna en destruktiv relation (oavsett hetero eller lesbisk), är i riskzon för att utsättas för våld?

Skall forskaren från det genusmedvetna Göteborg ha nån som helst funktion att fylla med sin sakkunnignärvaro i Örebro TR, så måste hon nog tillföra nåt specifikt för detta ärende. Gammal skåpmat skall vi inte behöva betala för.
Tycker jag.

Ja precis, om du som genusforskare får en halv sida A4a och uttala dig om ett speciellt fall där du aldrig talat med eller träffat de inblandade kan detta av förklarliga skäl bli svårt.

Att lämna en nära relation där våld existerar är ju som bekant riskfyllt, som du säger. I detta fall får ju inte forskaren i fråga kännedom att Lenas uttalande 6 maj 2018 om det odramatiska i att det skulle ta slut, att hon inte längre är rädd, att han inte har något övertag och att hon stannat för att hon vill, sedan efterföljs av ett fortsatt utbyte med sex, inbjudan, kontaktsökande osv. från Lenas håll. Så hur seriöst bör detta statement tolkas av Stefan? Det behöver inte forskaren ta ställning till. För hon har ingen kännedom om detta.

Att det är odramatiskt för Lena om deras relation tar slut, är ju inte semantisk samma sak som att säga att Lena gjorde slut med Stefan. Vad hon säger är att han inte längre har ett övertag, vilket jag förstår i känslomässig mening. Han har ju använt henne som ett andrahandsalternativ i sitt dubbelspel. Hon kontrar med att han inte längre kontrollerar henne.

Vore jag S skulle jag dock ta det med en nypa salt, eftersom jag får fortsätta ligga, fortfarande blir inbjuden på hembesök och kaka. Så det motivetspåret skulle jag släppa om jag vore Hiding. Skulle satsa mer på alla hållhakar. Men förhoppningsvis sänker Hiding Stefan ändå.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-13 kl. 08:02.
Citera
2020-03-13, 07:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Nej, det är inte en möjlighet. Dessutom ska du inte sprida dina sk möjligheter som en slags sanning. Det vill säga sluta ljug, lögnare hannar inte i himlen. Ingen förutom du har ens nämnt 12 år.

Det var en spekulation.

Vi har diskuterat det här tidigare i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in