2020-03-09, 19:41
Medlem
Å vi kör i vanlig ordning då att du får ta dina frågor när vi känner oss avklarade med våra frågor
FA: Helt okej
F: Då kommer vi bö1ja Stefan MT:Ja
BF: Ja hur mår du först å främst? MT: Ehh för jävligt
BF:Mmm
MT:Ja behöver nog inte utveckla de mycke mer men
BF:Nä
MTe förstår du säkert
BF:Ja, hur funkar livet? MT: Inte
BF: Nej
MT: Funkar inte
BF: Får du nån hjälp? MT:Mmm
BF: Utav?
MT: Landstinget, eller regionen
BF:Ja du har nån samtalspartner eller ja?
MT: Ja ehh vill helst inte gå in på, på dom sakerna
BF: Nähä
MT: Om de inte är nått som är väsentligt (ohörbart) ....
BF: Nej, vi tänker mest för din skull MT: Ja ja
BF: för din egen
MT:Ja, de jag får de stöd som jag behöver, de som skulle kunna förbättra läget handlar inte om att få stöd utan de handlar om att de här ska komma vidare

BF: Mmm, jobbar du? MT:Nä,helt uteslutet
BF: Sjukskriven? MT:Mmm,
BF: Ja,å du prata på att du va i Folketorp MT: Stämmer
BF: Ja, är du där själv?
MT: Nej,jag har barnen me å,ehh,Sven-Olov Axelsson bor där också,före detta svärfar BF:Mmm
MT: Å ibland andra människor också
BF: Ja,är Hanna på plats också ibland?
MT: Ja ibland, inte nu men
BF: Varierar ni med barnen varannan vecka eller?
MT:Nä jag har ju inget boende,så jag är glad att jag får bo där, så jag bor där på heltid,hon är där när hon inte är nån annanstans. Barnen är där på heltid.
BF: På heltid?
MT: Mmm, dom ska vi inte ha i Örebro just nu
BF: Nej MT:Nä
BF: Ja,men när de gäller din situation ja för övrigt äre,ja är de påställt,är de nån som söker dej eller?
MT: Nä jag får information om vad som skrivs på nätet å så,jag läser aldrig nånting själv där, men hålls uppdaterad ehh å jag vet ju att ja är dömd av pöbeln, de e ja ju ...
BF:Mmm
MT: ehh å de är ganska jobbigt. De va väl längesen jag fick nå hot, men jag har fått en del dödshot har jag fått ehh
BF: På vilket vis då?
MT:Ja man har talat om för mej att man vet var jag bor, å att om inte ni tar hand om mej, så gör nån annan de ehh flera som önskar att jag vore död å såna som bara har talat om att ehh du kommer å dö din jävel å så vidare.

BF: Är de på mail eller på via telefonen eller?
MT: Ehh de är nog bara på Facebook, ja mail också, å en å annan chattfunktion också som har med geocachingen å göra, ja där har ja bara fått en önskan att jag ska brinna i helvetet, inte kanske ett hot men, rnrnrn så de
BF: De är ju sånt som vi också ska ta hand om, om de skulle va så att du känner dej .. MT: Ja, nä jag låter de va, jag är inte rädd
MT: Tror inte nån kommer å ta rätten i sina händer
MT: Men, ja sån är min vardag
BF: Sån är din vardag ja, men du är ute å chattar eller du håller på med Facebook å MT: Ehh ingenting publikt
MT: De gör jante, ja jag kan gilla nåns foto eller så men jag skriver ingenting publikt, utan jag har kryrnt ner min krets, ja ni ser väl vilka jag chattar rnä och om vad, så att de är nog ganska så lite, en Iiten grupp
BF: Mrnrn
MT: Mot va de brukar va
BF: Ja den här geocachingsfären då, håller du på rnä nå sånt ytterligare där?
MT: Nja geocachar, ja ja, men jag begränsar vilka jag har kontakt med, kommer, ja en av dom som, som ljög faktiskt i förhöret som har själv anmäler sig till att bli vittne här ehh ljög ju för er å de korn ju upp i första häktningsförhandlingen. Å han har även uttalat på nätet, inte direkt till rnej men att man ska se till att jag dör. Honom har jag blockat, känner inte att jag ska va vän med honom längre
MT: De finns fler jag har blockat också, men ja, jag geocachar
BF: Är du ute å tar...
MT: Mrnrn, i går va jag ute hela dan i naturen, fick säkert nya revor på benen, ja BF: Ja
F: Du, om vi backar nu igen till fredagen 11:e maj
MT: Ja-a
Stefan är aldrig rädd.
Citera
2020-03-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Larvigt tillrättalagt.
Läs mitt inlägg ovanför.
Vad får dig att tro LW skulle vara fin mot UW?

Jag har läst det första gången, det räckte.
En skild kvinnas bittra tolkning av att bli lämnad.
Citera
2020-03-09, 20:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jag är också nyfiken på hur det är tänkt, i slutändan, men det är inte omöjligt att hon avvaktar alla förhör och lägger fram sina tankar tydligt i slutpläderingen: i själva verket tror jag att det är taktiskt smart att göra det så eftersom både SD, HD och JG är vindflyglar och berättelserna ändras konstant.

Väntar hon ut dem kan hon i slutpläderingen köra på det spår hon tror påverkar rätten mest ...

Man får aldrig glömma att större rättegångar också är ett taktiskt spel, där båda sidor kan spela ut fula kort.

Ett exempel: advokaterna kom med mycket sena invändningar som de borde ha kunnat presentera långt tidigare ...
Det var väl sådant rävspel från advokaterna som åklagaren ville undvika.
Därför sa hon till dem offentligt att läsa slasken.
Hon verkar veta vad hon gör och hur just dessa advokater (eller advokater i allmänhet) brukar arbeta.
Citera
2020-03-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Tack för svar, då fick jag genast en klarare bild av Hidings väg framåt:

Dödshot
Hållhakar, enligt Lena: övertag
Eskalerande gränsöverskridande våld
Alternativ spekulation: forskaren syr ihop säcken: med att inryga att kvinnor oftast dödas när de lämnar relationen.

Du är ett exempel av flera, som jag tidigare nämnt, som kommer med professionella och kunniga utlåtanden på FB. Alltid lika intressant, och välgörande. När FB levererar kunskap och kompetens. Får hålla utkik efter dig och dina uttalanden framöver och lära för framtiden.

Jag har också läst en av Lenas senaste konversationer med Stefan angående att han inte längre har makt över henne och att det vore odramatiskt om det tar slut nu. Om vi utgår från att din spekulation om att forskaren får bekräfta att kvinnor som lämnar löper störst risk att dö och fryser där.

Tror du att att den eventuella konklusionen av Hidings slutplädering håller ihop utifrån följande:

Under Lenas sista dag i livet mån 14 maj -18 förbereder hon sin sons födelsedag och Norgeresan. Hon bjuder in Stefan hem till henne och föreslår att han kan smyga förbi till henne på kvällen för hon har bakat en kaka till dem. Alltså till Lena och Stefan.

Hon skickar därefter en bild på en hjärtformad kladdkaka och ett emoji hjärta till Stefan men Stefan säger att han ska åka till Gustafsvik och när han kommer hem sitter han upptagen med att besvara jobb-mejl så han hinner inte enligt chattkonsevationen.

Detta är alltså deras sista gemensamma följbara bevisbara kommunikation...medan Lena ännu är i livet. Visserligen har Lena innan förmedlat att hon återtagit makt och det är odramatiskt om det tar slut nu dem emellan enligt hennes perspektiv.

Vore jag Backman skulle jag iallafall trycka på det senaste. Att Lena har sagt en sak, men hon tar kontakt med Stefan och vill bjuda hem honom och skickar emoji hjärta. Medan han visar ointresse och avvisar inbjudan. Så hur mycket bäring och relevans har det här oberoende-uttalandet egentligen? Hon signalerar något annat.

Jag har ingen juridisk kompetens men jag upplever ett frågetecken här från en lekmans perspektiv. De två inblandade har ju en historik där de stalkar varandra, säger en sak, gör något annat. Säger en sak, backar, försonas, hotar, osv. Menar bara att Backman kan ju så tvivel till varför Stefan har anledningen att tro på hennes tidigare utsaga, om hon söker kontakt, bjuder in och skickar emoji hjärta?

Ord visst, men handlingar säger mer, eller?
Ang det jag fetat:
För att ett sånt statement från en forskare skall ha minsta inflytande över hur TR i Örebro skall värdera ett dylikt uttalande i nån som helst specifik juridisk riktning, krävs väl ändå vissa "tunga tillsatser"?

Det är väl vid det här laget allom(?) bekant att kvinnor som är i färd med att lämna en destruktiv relation (oavsett hetero eller lesbisk), är i riskzon för att utsättas för våld?

Skall forskaren från det genusmedvetna Göteborg ha nån som helst funktion att fylla med sin sakkunnignärvaro i Örebro TR, så måste hon nog tillföra nåt specifikt för detta ärende. Gammal skåpmat skall vi inte behöva betala för.
Tycker jag.
Citera
2020-03-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Ja.LW var inte alls ett viljelöst mähä.
Hon gick stenhårt in för att trackassera både Stefan och Hanna.
Jag har väldigt svårt för att sympatisera med henne Hon drev på honom på det viset som hon behandlade honom.Det blev hennes död och bjorde honom till en mördare(även om han inte är dömd)
Det är klart att vi som tycker så här bidrar till en hätsk stämning.Jag vägrar se LW som ett viljelöst offer.
Hon erkände själv att hon kunde va ganska elak.
Jag utgår från att du har koll på det du skriver där jag fetat och då är det tydligt att hon inser att hon inte är ok.
Att som trebarnsmamma hålla på med öppna elakheter är ju ett långtifrån normalt beteende.

Tror det var kontot flashbackfollower jag replikerade på idag på fm och påpekade att LW borde ha fått [ekonomisk] hjälp med att komma under psykiatrisk behandling.
Vore intressant att höra hur tråden ser på min synpunkt om hjälp för LW. Vad kunde ha gjorts?

Det går ju att PMa mig om ni inte vill att Fröken skall upptäcka att ni är "olydiga".
Citera
2020-03-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men herregud. Vi alla i tråden vet ju hur vi skulle göra om man hamnade i hennes situation. Sen om man är stark nog att bryta är en annan femma.
Men detta ältande, vad vill ni med det?
Du måtte skämta?!
Har du inte fattat nånting av hur insnärjt ens liv blir när en sjuklig passion blandas med en i grunden instabil personlighet?
Då ser varken du eller LW klart.

Det är tyvärr därför denna tråd finns.
Citera
2020-03-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Mhm fy fan. Är ju inte enda gången han säger något sånt där heller. Minns minst tre tillfällen.
Vidrigt är bara förnamnet Stefan siktar in sig främst att ta livet av kvinnor och barn FY.

FL2: Mm..eh...från din telefon nu innan eh.. du blev anhållen nyligen för några veckor sen så har vi tagit ut en konversation mellan dig och Jerry..eh.. där Jerry skriver.. du får säga om jag ska gå längre tilbaka (ohörba1t) eh... "jag kommer inte på nått annat att jag vet.. tror känner och tycker ... utan en sak eller några egentligen.. till exempel om dina tankar om TG när hon mådde sämst ... att du sa att du kunde ta livet av henne ... det har jag inte berättat i förhör" lite längre ner står det att "har inte berättat i förhör om dom samtal mellan dig och sofl, om tankar hur det kunde bli om Hanna inte fanns i bilden...om att sofl valde tapetfärg och då skulle hon bo där i framtiden. Nu i backspegeln känns detta..dessa uppgifter oroande". MT: Mm..ahdetkännsbekantalltdet..
FL2: Mm.."dinatankaromTGnärhonmåddesämst.Attdusaattduku ndetalivetav henne"
MT: Ah...
Citera
2020-03-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Den här tråden är väl inte ämnad till att analysera vad som hade kunnat hänt om man gick till höger i stället för vänster i vägkorsningen. LW är död och det är frågetecknen runt detta hemska mord som bör vara i fokus i diskussionerna. Spelade uppenbarligen ingen roll för MGM om hon var bipolär, svartsjuk, sexmissbrukare eller en stalker när det handlade om att vilja träffa henne för att ha sex.. Varför ödsla tid på att försöka bekräfta en egenskap hos offret som han tydligen gick igång på så länge han kunde styra över situationen...
Det jag fetat:
Det har du alldeles rätt i såklart! Så dumt av mig att tro att man i denna tråd skall kunna hantera annat än att morgon, middag, kväll och dag efter dag under månader, konstatera att SD är en vidrig psykopat som aldrig bör släppas ut.

Men om man till äventyrs, som jag, är intresserad av vad som kan ha lett fram till att en till det yttre rätt så vanlig trebarnsmamma i ett lugnt, svenskt bostadsområde plötsligt hittas mördad, då är det enligt dig bättre att diskutera det under träffar med väninnorna, är det så jag skall tolka det du skriver?
Citera
2020-03-09, 20:50
Medlem
sommarljums avatar
HD begär skadestånd för att hon satt häktad.
10577 kr vill hon ha, för utebliven arbetsinkomst.

https://www.na.se/artikel/45-aringens-ex-fru-begar-skadestand-satt-haktad-for-hjarstamordet?referrer=app
Citera
2020-03-09, 21:00
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag är inte helt övertygad att MGK har sluppit lös från kroken riktigt än.Jag både hoppas och vill tro att polis och åklagare arbetar för fullt med att få MGK att passa in i detta mord.Allt annat vore konstigt enligt min mening.Hon passar in i bilden lite för bra om man får säga så.
Bara hon får SD dömd och inlåst så arbetar hon nog vidare med utredningen mot HD.
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, skulle så gärna vilja tro det du skriver men tror tyvärr att det är klart med MGK hos utredare och polis, får de MGM fälld så kommer det att stanna där och ärendet avslutas.
Det tror inte jag.
Det måste finnas massor av utredningsmaterial så det borde inte behöva bli en så lång utredning.
Mycket beror nog på vad HD säger i domstolen.
Hon kan ju t ex komma med en trolig förklaring till att hon visste att LW var försvunnen fast ingen hade talat om det för henne.
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Instämmer i detta. Misstänker att inte allt är sagt om Hanna.

Känns som en halvt medveten anstiftan eller i vart fall i visst samråd och att hjälten Stefan tar på sig rubbet som betalning för jävelskapet han åsamkat sin fru vilket passar perfekt med Hidings önskan att få bort Hanna så långt som möjligt för att nagla dit SD.
Medhjälp, anstiftan, skyddande av brottsling.
Jag är övertygad om att åklagaren inte släpper utredningen av HD (förutsatt att SD döms).
Citera
2020-03-09, 21:41
Medlem
'det kommer bli så bra nu' - SD till HD

När LW är försvunnen, strax före USA.

Det är en lite ovanlig formuleringen från ett ex till ett ex som ska åka på semester som vänner. Ovanligt, men inte omöjlig. 'det kommer bli så kul' , 'vi kommer ha det så bra i usa' är två närliggande meningar jag inte skulle ha reagerat alls på alls.

Om man är lättad för att ett stort 'problem' är ur världen och inte kommer stå i vägen för bra saker från och med nu och framöver, är däremot formuleringen exakt vad man skulle skriva.

Inget som fäller någon, men i sammanhanget graverade och obehagligt i mina ögon.
Senast redigerad av flushbuch 2020-03-09 kl. 21:47.
Citera
2020-03-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
HD begär skadestånd för att hon satt häktad.
10577 kr vill hon ha, för utebliven arbetsinkomst.

https://www.na.se/artikel/45-aringens-ex-fru-begar-skadestand-satt-haktad-for-hjarstamordet?referrer=app
Vad jag sett är det vanligt om ngn suttit häktad litet längre och inte blivit åtalad. Gissar att advokaten rått henne att begära skadestånd. Säger inte så mycket om hennes inblandning. Men det ser allt litet pyrt ut för henne med en del ur FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in