2020-03-13, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Sänker länder? LÄNDERNA SÄNKER SIG SJÄLVA. Att 99% av alla som dör är icke-produktiva gamlingar med underliggande sjukdom betyder NOLL för ett land.

Att länder hamnar i ekonomisk depression leder till att ALLA FÅR ETT HELVETE.

Herregud vad efterblivna folk är. Lär dig något om livet istället ditt hysterikum.

Att vi skulle sluta ge vård till gamla verkar absurt. Vid vilken ålder ska man sluta få sjukhusvård tycker du?
Citera
2020-03-13, 01:57
Medlem
Proras avatar
Det är ganska intetsägande att redovisa antalet konstaterat smittade i Sverige, eftersom man inte (fullt rimligt) testar alla med lindriga symptom.

Mer upplysande hade varit att redovisa hur många fall som kräver sjukhusvård (antalet nya fall per dag, antalet utskrivna per dag och det sammanlagda antalet som är inlagda en viss given dag), samt motsvarande vad gäller intensivvård.

Då hade man fått en bättre uppfattning om hur läget är.
Citera
2020-03-13, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det är ganska intetsägande att redovisa antalet konstaterat smittade i Sverige, eftersom man inte (fullt rimligt) testar alla med lindriga symptom.

Mer upplysande hade varit att redovisa hur många fall som kräver sjukhusvård (antalet nya fall per dag, antalet utskrivna per dag och det sammanlagda antalet som är inlagda en viss given dag), samt motsvarande vad gäller intensivvård.

Då hade man fått en bättre uppfattning om hur läget är.

Det fanns inte ens någon beredskap för hur man ska göra med redovisningarna bäst för att folk ska få veta sanningen. Det var inte så viktigt tydligen.
Citera
2020-03-13, 01:59
Medlem
wedonthavetimes avatar
När sjukvården börjar kollapsa och läkarna börjar tvingas prioritera vilka som skall få vård och vilka man skall låta dö så är det viktigt att vi alla börjar demonstrera utanför sjukhusen med
"STOPPA TRIAGEN NU! ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA MYCKET VÄRDA!"
Citera
2020-03-13, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
När sjukvården börjar kollapsa och läkarna börjar tvingas prioritera vilka som skall få vård och vilka man skall låta dö så är det viktigt att vi alla börjar demonstrera utanför sjukhusen med
"STOPPA TRIAGEN NU! ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA MYCKET VÄRDA!"

Det är förbjudet att demonstrera nu också. Så det kan du glömma. Om vi inte ska ha anarki men det kanske är dags för det nu. Men inte utanför sjukhusen för de har inte bestämt att vi ska ha så är lite vårdberedskap. Det är politiker. Moderaterna tog bort en massa beredskap och ingen har sen satt in någon.
Citera
2020-03-13, 02:00
Medlem
Statistik coronavirus.

Confirmed Cases and Deaths by Country, Territory, or Conveyance

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-13, 02:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
I Italien påstås 85% av de döda vara över 80%.
I Kina drabbades folk hårt pga redan dåliga lungor pga rökning/dålig miljö av trafik och marknära utsläpp av industri/trafik.

NI är alla media-dockor som inte kan tänka själv. FHM har handlar HELT rätt och jag tycker det är synd de måste vika sig för svenska pöbeln

Word

Finns dock lite övrigt att önska vad gäller uttryckssätt och kommunikation, men som sagt, Tegnell är epidemiologi, inte en fullblodskommunikatör, mänsklig.

Jag vill minnas att det var samma visa när svinis gracerade och att han fick väl rätt i slutänden, bortsett från Pandemrix vilket jag aldrig kan smälta.

Än så länge ser det inte ut som att man har gjort någon grav felbedömning, snarare de sidoordnade myndigheterna som tycks ha svårt att greppa situation och ansvar.

För tidigt att sia något om utfallet men än så länge har vi inte ond bråd död i någon nämnvärd omfattning, men det kan i vanlig ordning förklaras med inkubationstid och utdragna sjukdomsförlopp.
Citera
Bannlyst
Norge agerar.

Sverige måste ta efter.

https://www.svd.se/norge-satter-alla-som-rest-utanfor-norden-i-karantan

Citat:
Den norska statsministern Erna Solberg varnade på torsdagsmorgonen att landet skulle vidta ”de mest omfattande åtgärderna som befolkningen har upplevt i fredstid” – och vid en pressträff vid 14-tiden kom sedan beskeden. Alla landets dagis, skolor, eftergymnasiala utbildningar, högskolor och universitet stängs, rapporterar NRK.

Personal som arbetar i samhällsviktiga verksamheter, som försvar, lag och ordning och transporter, kommer dock få ett särskilt ombud som ser till att de får tillgång till barnomsorg.

– Vi måste nu komma ihåg vilka det är vi ska värna om. Vi kan därför inte överlåta barnpassning till mor- och farföräldrar i riskgruppen, sa Solberg vid pressträffen.

Den norska regeringen meddelar samtidigt att alla som rest utanför Norden sedan den 27 februari kommer att sättas i karantän i 14 dagar när de kommer hem – en åtgärd som regeringen har velat avvakta med in i det sista. Karantänen gäller oavsett förekomsten av symptom.

– Det har varit viktigt för oss att hitta en riktig tidspunkt för att verkställa den typen av åtgärder. Vi har i det längsta hoppats att det inte skulle vara nödvändigt, men vi har under det sista dygnet sett en eskalering av situationen, både i Europa och i Norge, sa hälsodirektören Bjørn Guldvog på presskonferensen.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-13 kl. 02:11.
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Att vi skulle sluta ge vård till gamla verkar absurt. Vid vilken ålder ska man sluta få sjukhusvård tycker du?

Sluta komma med irrelvanta och betydelselösa frågor.

Jag skriver om en situation som skulle leda till ett helvete för oss alla och du ställer en fråga om en petitess till mig?

Citera
2020-03-13, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
I Italien påstås 85% av de döda vara över 80%.
I Kina drabbades folk hårt pga redan dåliga lungor pga rökning/dålig miljö av trafik och marknära utsläpp av industri/trafik.

NI är alla media-dockor som inte kan tänka själv. FHM har handlar HELT rätt och jag tycker det är synd de måste vika sig för svenska pöbeln
Jag accepterar procenträkning, men det där var alldeles för mycket procent för min smak.
Citera
2020-03-13, 02:04
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Word

Finns dock lite övrigt att önska vad gäller uttryckssätt och kommunikation, men som sagt, Tegnell är epidemiologi, inte en fullblodskommunikatör, mänsklig.

Jag vill minnas att det var samma visa när svinis gracerade och att han fick väl rätt i slutänden, bortsett från Pandemrix vilket jag aldrig kan smälta.

Än så länge ser det inte ut som att man har gjort någon grav felbedömning, snarare de sidoordnade myndigheterna som tycks ha svårt att greppa situation och ansvar.

För tidigt att sia något om utfallet men än så länge har vi inte ond bråd död i någon nämnvärd omfattning, men det kan i vanlig ordning förklaras med inkubationstid och utdragna sjukdomsförlopp.

Saken är att man behöver inte vara en snickare för att se vilken snickare som är bra och vem som är usel.

Blir smått komiskt/tragiskt när ni hyllar en person som helt uppenbart tillhör bottenskrapet.
Citera
2020-03-13, 02:05
Medlem
Grollarens avatar
Jag undrar lite var uppgifterna kommer ifrån att inte barn och unga drabbas.
Att det bara är gamla.
Jag har sett så mycket från Iran och Kina och det stämmer ju inte alls. Barn och unga klarar sig inte heller. Det är en teori från min sida att det inte registreras barn och unga, för att hålla folk borta från panik. Ingen tycker det är så jättehemskt att det bara är gamla.

Som videon från Italiensk intensivvårdsavdelning som jag postade igår... Inte var det gamla som låg i de respiratorerna inte...
Jag tycker det är kasst att lura i folk att de är säkra om de inte är gamla och har underliggande sjukdomar. Det gör ju att folk inte är rädda om sig. Inte ska vi väl ge upp redan?
Informera så alla kan vidta åtgärder därefter. Tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in