2020-03-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Hoppla! Klev jag en allvetare på tårna? Ponera att du lyfte blicken, kan du se horisonten där ute? Ser och hör du allvaret som förmedlas? Är du egentligen brydd? Jag jobbar med frågan och vill ha en bra lösning. Proaktivt och konkret, precis som jag vet att vi egentligen kan här i landet. Resurserna finns, kunskap likaså. Det handlar mest om att sluta vara stolt på bekostnad av ytterligare spridning.

Fast nu var det du som började leka översittare genom att prata tillskriva mig olika saker, inte sant? Du kan inte lipa över något som du själv gör dig skyldig till. I synnerhet inte genom tramsiga inlägg där du tar fokus från din egna okunskap och försöker projicera den på oss andra.

Hur tror du att tidigare pandemier har försvunnit? Genom att sjukdomen en dag börjar vifta med vit flagga och tackar för sig?
Citera
2020-03-12, 21:20
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Är stor skillnad på en kinesisk karantän och dagens Sverige. Jag har ingen koll på deras inhemska tillverkning, men vi har en ganska stor sådan.
Än så länge ja. Men vad tror du kan hända när Sverige väl vaknar upp och inser vad som måste göras?..

Jag kan tala om för dig att jag redan hamstrat toapapper, tvål, schampo, deodorant, tandkräm, tvättmedel, diskmedel och flera andra hushållsartiklar som riskerar att sälja slut under en karantän. Mitt förråd är säkrat för ca två år framåt. Varor som jag ändå kommer använda mig av.

Maten fixar jag genom jakt. Skogen är full av ren och älg.
Under svält och anarki så finns inga jaktlagar eller särskilda säsonger.
Citera
2020-03-12, 21:21
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Tegnell försvarar beslutet om att hålla skolor öppna i SVT1 just nu.

Han är fortfarande helt slut i skallen. Herrejävlar

Finns det verkligen ingen som kan brotta ner idioten från scenen helt ärligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det är lugnt, svenska myndigheter kommer fixa det här. Var för all del inte orolig.

Är det ditt svar på ditt idiotbeteende om att belasta sjukvården i onödan?

Att svenska myndigheter kommer klara det här.

Mycket märkligt svar som inte härrör ämnet alls.

Men nej.
Det gör de inte, om de får handskas med idioter som inte förstår enkel logik dagarna i ända.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Vänner!

Tegnell är en Eliasson!

Han är satt på sin position just för att han är oduglig.

Meningen är att allt ska bli till skit, det finns ett syfte.

Exakt allt han gör går emot all logik.

Jag har verkligen försökt mig att förstå mig på karln, det går inte.
Det är inte meningen att det skall gå att förstå.

Ingen fattar vad han håller på med.

Det är som "Tafsa inte"- armband fast i en Pandemi situation.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Tegnell försvarar beslutet om att hålla skolor öppna i SVT1 just nu.

Han är fortfarande helt slut i skallen. Herrejävlar

Att man inte stänger skolorna är helt huvudlöst.

Hur har man tänkt att stoppa eller åtminstone fördröja smittan nu för att inte krascha sjukvården? Eller det kanske är det man vill.. dock kommer det långsiktigt slå hårdare mot ekonomin, samhället, sjukvården m.m. Om man inte stänger. Visst det lär kosta kortsiktigt men det är de värt i längden.

Förstår verkligen inte, alla andra länder gör ju det?

Och de som försöker försvara deras agerande med att ekonomin inte klarar nedstängning av skolorna, hur tror ni samhället kommer fungera och således ekonomin när alla ligger insjukna i viruset? Visst Corona är här för att stanna, men vikten ligger i att fördröja smittningen nu så inte viktiga samhällsfunktioner sätts ur spel (se sjukvård). Hur kommer samhället fungera utan en ordningsmakt (halva poliskår är sängliggandes i Corona)? Hur kommer dödligheten av COVID-19 påverkas om man tillåter den härja fritt så det blir som i Italien där man numera inte kan vårda alla som blir sjuka?

Kortsiktigt är det värt skadan ekonomiskt alla dagar i veckan att stänga skolorna, annars hade inte nästan alla länder i världen gjort det.
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-12 kl. 21:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
OK.
... resonemanget bakom då.

Hur bemöter du det?
Har du något som helst sakligt med pandemiforskning i beaktande annat än ”slut i huvudet”?
Vad är resonemanget då?
Det vanliga att alla ska smittas jämlikt och att vi ska smitta vårdpersonal via skolan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ex.vis sådant som nämndes i det jag citerade. Förberedda instruktioner gällande mötesförbud, isolering av delar av landet, av städer, beredskapslager med olika förnödenheter som sjukvårdsutrustning m.m. Fast sådant har förrädarna slutat med.

Ja tråkigt att man alltid ska ligga steget efter, ta kommandot över situation från början! Visa ledarskap!
Citera
Medlem
Gjorde precis en vanlig storhandling.. helsike vad de har tömt hyllorna på Ris och jäst
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefenderoftheDark
Om skolan stängs på måndag. Hur länge tror och tycker ni det ska vara?
Till på Tisdag?
Citera
2020-03-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Om du hade sökt så hade du hittat, om du inte är sosse. Förstår om du inte orkar eller har tid att läsa men jag tänker inte lägga tid på att serva dig.

Jag läser dagligen där. Det dom säger är har ni öppet tänk såhärr.
Har ni stängt tänk såhär.
Citera
2020-03-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Bra beslut att inte stänga skolorna enligt mig, samhället måste fortfarande rulla.

Ska barn vara hemma med föräldrarna? Ska folk inte gå till jobbet?

Men Coronatävlingen är fortfarande igång; den som har mest drastiska åtgärder vinner. Stäng arbetsplatser, stoppa flyg, karantän för alla, stäng skolor, förbjud folksamlingar, bunkra mat, gå ut i full hazmat-suit, tvångsisolera människor...

Vetenskapligt stöd väger inte tungt här, agera på känslor.

Tegnell ligger sist enligt FB-juryn, Kina i ledningen. Björn Olsen är kommentator och plockar billiga poäng genom att slänga in nån domedagsreplik då och då.

Alla är experter i kristider, men ingen vill ta ansvar...

Ja, som Tegnell säger - det är ju orättvist att bara rika (som har råd att åka skidor i Alperna) blir smittade, så ut och smitta pöbeln bara.... (du har väl sett intervjun om jämställdheten att inte jobba hemifrån). Verkar vara en massa värdegrund (känslor) bakom besluten.

Men visst, han vet väl vilka resurser som finns tillgängliga och måste förhålla sig till dem och lagar. Det behöver ju inte hans kritiker göra. Helt klart en poäng där, dock på ett individuellt plan, frågan är ju varför ett rikt land som smSverige med en vård i världsklass inte har resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in