2020-03-13, 00:26
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jag var och servade min frus bil nu på morgonen och väntade kvar (för verkstaden är i en annan stad) så jag snackade lite med verkstadskillarna och dom var helt oberörda. Visste knappt vad jag pratade om när jag drog upp viruset under vårt kallprat. Ahhh just det ... dä läste ja om, så nån av dom sen.

Intressant hur olika vi är. Vilka står som segrare på sikt? De oberörda verkstadskillarna eller den livrädde flashbackaren som sitter i mammas källare och tror sig leva i en zombievirus-film?

Undrar hur stor del av befolkningen som aldrig läser en dagstidning eller ser TV-nyheterna? Tror den andelen har ökat ganska starkt senaste 20 åren, speciellt senaste 10.

Läser en del på Wistis Facebook, han är rätt bra, men många kommentarer är totalt världsfrånvända. Folk har liksom inte levt under en sten, de bor fan i en bunker känns det som.
Citera
2020-03-13, 00:27
Medlem
Blir alla sjuka som blir smittade?
Citera
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja, och detta är inte pga förra regeringen? Förrförra?

Är du politiker?

Ska jag inte få anse att nuvarande regering som uttalar sig och bestämmer om rådande situation har yttersta ansvaret just nu?

Lägg ner snack om förra regeringen.

Faan vad det är politiska troll här!
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Flashback verkar klippa vissa länkar när de förkortas i text.... testa nu

Lögnhalsen Löven säger att man förberett under senaste månaden
https://www.svtplay.se/video/25965108/nyheter-direkt/extra-sandning-covid-19-regeringen-haller-presstraff

Sverige har en tillverkare av riktig skyddsutrustning, Sundström.

Lyssna på Intervju. De har inte ens beställt utrustning!!

Börjar vid 24.28min (27.53min)

https://www.svtplay.se/video/25953608/nyheter-direkt/presstraff-om-coronalaget-just-nu%20%3Cbr%20/%3E

Jösses vilket kaos, vilket skitsnack och inte ens bra gjort.
Jag har själv stått vid skranket och ljugit och exakt så är det, bla säkerställa, stamningar och men vi kommer att....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men kan någon då förklara för mig varför Italien, med 15.113 konstaterade smittade, där allt från väldigt milda till kritiska fall ingår, har 1.016 döda?

Det är 6,7227%

Sedan får man räkna lite på inkubationstid med mera, men det känns helt orealistiskt att vi pratar om endast 1%.

Italien har sedermera 60 miljoner människor och en helt annan vårdapparat än Sverige. Liknande siffror för Sverige vore fullständigt förödande med en vård i full kollaps där de ca. 10% kritiska fallen faktiskt inte kan få vård p.g.a brist på utrustning och vårdpersonal.

Ja, det är väldigt enkelt. De har extrem underrapportering.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Men finns mängder aspekter som inte du eller jag har fakta på. MASSOR..

Du kan ha en teori det köper jag, men förlita dig inte blint på den.

Nej jag förlitar mig inte blind på den men eftersom det är den fakta jag har, så är det det enda jag kan räkna på.

Att lita på Löfven & co är ju riktigt farligt. Anders Tegnell är ju fullkomligt borta i sina prognoser, han har verkligen 0 koll. Så jag litar ju mer på de fakta jag ser, än deras skitsnack.
Citera
Medlem
Fontyls avatar
Det som är lite spännande är hur alla testkit håller på att bli en lyx som vi inte kan tillhandahålla den oroliga befolkningen. Nu får vi om ett par veckor leva i total ovisshet där en stor del av befolkningen kan komma att vara smittad utan någon som helst kännedom om det.

Länk till expressen "Brist på tester: Extraordinärt!"
https://www.expressen.se/nyheter/brist-pa-tester-for-nya-viruset-extraordinart/

Vi står inför en begynnande ekonomisk kollaps samtidigt som befolkningen tvingas in i ett hörn tillsammans med andra smittade. Jag hoppas innerligt att våra myndigheter snart börjar vidta åtgärder som på riktigt kan göra någon form av skillnad.

Jag köper inte argumentet att vår vårdpersonal behöver stanna hemma med sina barn om vi stänger skolorna. Stänger vi inte skolorna nu så kommer snart barnen till dessa föräldrar ändå befinna sig nära sina föräldrar fast på deras arbetsplats (läs: sjukvården) istället.

Kan vi inte undersöka hur alla andra länder sköter just skolstängningen och åtminstone fundera på om det kan vara ett alternativ för oss? Måste vi alltid vara sist och invänta katastrofer innan vi agerar i det här landet?
Citera
2020-03-13, 00:28
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle inte förvåna mig om i Sveriges fall, kommer många corona-döda hemma.., att bokföras som : "naturliga orsaker", "hjärtsvikt", "lunginflammation".., etc..

De kommer inte att bli obducerade.., om inte anhöriga insisterar på det !

Det går inte att mörka dödsfall oavsett vad man sätter för anledning på dom. Vi kommer statistiskt kunna se hur mycket större antalet dödsfall varit under denna period och det kommer inte de styrande kunna städa bort. Vi får hoppas att det inte blir så många men jag tvivlar på de som styr det här landet vet vad de sysslar med. Blir gladeligen motbevisad dock. Vill definitivt inte ha rätt.
Citera
2020-03-13, 00:28
Medlem
tandskadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, och kan någon ge mig en siffra på det? Så länge vi inte har en siffra på det så är det ju bara helt vilda gissningar.

Däremot har vi ju exakta siffror på konstaterade fall och antal kritiska fall.
Du är dum. Hur ska vi få exakta siffror på mörkertal?
Citera
2020-03-13, 00:29
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Eller så är det så som jag skrev i mitt senaste inlägg

Och varför skriver du "vi", så du erkänner att ni är alltså en grupp?

Du talar alltså inte för dig själv utan består av en grupp?

Yes. Du tillhör gruppen som är sämre på att hålla sig vid liv.
Citera
Medlem
-Har en fråga om städpersonalen på Rosenbad samt spridning till statsministern medflera.
Har någon insyn i detta delikata problem så dela gärna med er. Vem har uppsikten där?
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Hur ska dom testa folk i Stockholms området ? De stod att man skulle varit i riskområdena men de e väl ingen som åker ner längre till riskområdena och plus att vi har en allmän spridning av viruset i Sverige just nu. Vilka jävla rötägg vi har i vår regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in