2020-03-13, 10:59
Medlem
Vi kommer se en explosiv framfart av fall nu, särskilt i stockholmsregionen. Eftersom man nu inte kommer att testa alla fall så kommer medel, white-trash-svensson att tänka; "NÄMEN! KOLLA! Fallen går nedåt, detta är ju inte så farligt!"

Det kommer finnas naiva individer därute som har corona, men en mild variant och DÄRMED kommer fullständigt skita i karantänen och på så vis sprida smittan vidare.

Jag kan se detta hända utan tvekan.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Mmm. Förmodligen anser dessutom en hel del italienare, i alla fall i de lägre samhällsklasserna, att de inte har råd att stanna hemma från jobbet sjuka eller småkrassliga. Samma sak i USA.

Det gällde tydligen även i Sverige då den röda regeringen nu har slopat karensdagen, alla bakfulla arbetsskygga jublar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Antar bostadspriserna kommer att ha sjunkit 15-20% innan året är slut. De flesta lär nog försöka övervintra i sitt befintliga.
Corona kommer köra över svenskarna och deras stora privatskulder som en gigantisk ångvält.

Absolut, Corona muterar, dom döda vaknar till liv igen och ser till att varje individ verkligen blir smittad.
Klimatet ändras, grått och stormigt året runt, ödsliga städer,,,,,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Med facit i hand tror jag även du kan hålla med i att vad som förutspåddes på Flashback har visat sig stämma mer överens med verkligheten än alla Tegnells felaktiga uttalanden.

De har ju slutat med smittspårning, så ur den synpunkten är det ju meningslöst med att slå igen skolor. Det är dock bättre att slå igen skolor av andra orsaker.

De har inte slutat med smittspårning, men de har prioriterat om. Ifall du får ett större utbrott på en skola kan du sätta in åtgärder där.

Det viktigaste är dock att man har koll på eleverna i en hyfsat kontrollerad miljö dit samma personer kommer varje dag. Alternativet är att de far runt överallt i samhället när de inte går i skolan och att de måste belasta mormor och morfar (som är riskgrupp till skillnad från barn) eftersom mamma och pappa jobbar. Det finns en massa andra aspekter också men folk vill bara höra om åtgärder oavsett om de är kontraproduktiva eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Håller helt med.

Blir visst svaret på den du svarade. Glöm inte att det kan bli allvarliga följdsjukdomar även om man tillfrisknar. Detta är en katastrof och vi är bara i inledningen. Det kommer att vara ända fram till sommaren.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, så är det. Därför borde folk chilla lite och sluta köpa all pasta i affären.
Vad gör pastan för nytta i affären? Är det inte så att ekonomin tar storstryk om vi inte konsumerar?
Citera
2020-03-13, 11:00
Medlem
Madagascars avatar
UK har gjort utfört 25 000 tester hittills. De rampar nu upp till en kapacitet på 10 000 om dagen.

https://www.bbc.com/news/health-51814874, förrgår

Hur många testar vi nu i sverige per dag? 500?
Citera
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hur jävla svårt är det tillverka munskydd och handsprit? Om vi hade äkta kapitalister i det här landet hade de redan tagit fram dem då efterfrågan uppstod. Vi hade fått se flera konkurrenter på marknaden och vi hade fått köpa macheten för ta oss igenom alla munskydd och handspritsflaskor.

Men vi är inte längre en producerande nation utan håller på med handel med enkla varor. Vår läkemedelsindustri sålde vi utomlands. I stället säljer vi grejer tillverkade i Kina (HM och IKEA). Vi smickrar oss själva att vara så uppfinningsrika men hur mycket uppfinningsrikedom behövs det för en klänning eller en bokhylla? Så när nu efterfrågan på enkla varor som munskydd och handsprit uppstod var det svenska näringslivet fullständigt lamslaget då de inte kunde köpa grejorna från det igenbommade Kina.

Har förstått att det inte är så svårt att få fram test kits heller även om jag inte vet om det stämmer då de kinesiska inte funkade i början och amrisarna gjorde också ett gäng som fick kasseras vilket sinkade deras arbete.

Det är ju kapitalismen som har gjort detta. Som du säger tillgång och efterfrågan. Det fanns ingen efterfrågan för 1 månad sedan och nu när det blir en efterfrågan då köper de som har pengarna upp det medans resten får skaffa sig viruset och hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Missar jag något eller missförstår jag något med siffrorna men innebär inte det där en dödlighet på 6,7%???
Då förutsätter du att alla testar sig, vilket dom inte gör (eller kan göra). Förövrigt kan du inte jämföra dödssiffran idag med antalet fall idag, om vi ponerar att siffran med antalet fall faktiskt stämde så ska du snarare jämföra dödssiffran idag med antalet fall för 1-2 veckor sedan då det tar ett tag mellan insjunknande och dödsfall.

Antalet smittade i italien är troligtvis över 100 000 med tanke på antalet dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Vi kommer se en explosiv framfart av fall nu, särskilt i stockholmsregionen. Eftersom man nu inte kommer att testa alla fall så kommer medel, white-trash-svensson att tänka; "NÄMEN! KOLLA! Fallen går nedåt, detta är ju inte så farligt!"

Det kommer finnas naiva individer därute som har corona, men en mild variant och DÄRMED kommer fullständigt skita i karantänen och på så vis sprida smittan vidare.

Måste vara så att spridningen varit större och kommit tidigare än vi trott.
Jag har den sjukaste influensan jag haft på åratal
Det var efter att ha varit i Wolfsburg och kollat på fotboll.
Körde dit

börjar undra om jag inte haft corona.

Finns väl inget sätt att testa om man haft det
Citera
2020-03-13, 11:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95

Vad bra, då kanske populationen bygger upp lite immunitet och sedan kan vi återgå till det normala.
Citera
2020-03-13, 11:01
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det där bygger på att en stor grupp är immuna mot smittan ifråga.

Är ingen immun så är alla mottagliga året runt, dygnet runt. Klimatet kan ha en bromsande effekt men inte mer. Troligtvis så kommer den stora effekten av att folk inte tränger ihop sig på kontor o tar bussen till jobbet...
Nja..... t.ex.:
100000++ kineser i Thai + många av dem från Wuhan under/vid nyårsfirande &! Lik förbenat inte utbredd smitta?

Wuhan = stor stad + luftföroreningar + kallt => utbredd smitta + drastiska åtgärder
Bangkok= stor stad +luftföroreningar + varmt => minimal smitta & inga åtgärder

Således:
luftföroreningar påverkar mycket MYCKET mindre än värme
+
Studie på värmes påverkan finns
+
Studie på UV-ljus påverkan finns

Summarum: R0 blir "pytte-snutte-liten" vid lämplig temp + sol

(Även ohygglig mängd kineser i Afrika. Men klimatet har även där begränat utbredd epidemi)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in