2020-03-13, 00:15
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Jag tycker att du lever i en fantasi där vi i Sverige är immun men så är det inte, inse det så kommer du må bättre.

Sveriges ledande ledare och experter verkar ju tro på att eftersom Sverige är socialdemokratiskt styrt så är vi automatiskt immuna mot lägre stående sjukdomar. Vi är för bra för att bli sjuka. De kan helt enkelt inte hända i Sverige.

Eller så har vi varit för naiva.

Jag tycker det blir mer och mer tydligt vilket uppvaknande Sverige behöver. Det är som att regeringen inte har kontakt med verkligheten. När krisen kommer väljer vi att vara försiktiga (åt fel håll, det vill säga) och är så ängsliga inför svåra beslut.

Det är solklart enligt mig att det är bättre att vara lite i överkant vad gäller åtgärder och beslut om nedstängningar i det här läget. Är man för sent ute straffar det sig väldigt hårt. Man får se det som en försäkring. Det kostar litegrann, men det är det värt ifall någonting händer.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Hade inte läst det inlägget av dig. Ja, ligger absolut något i det du säger. Men statistiken skulle lika väl kunna vara underdriven, om inte annat baserat på att väldigt många ännu inte hunnit med ett helt sjukdomsförlopp.

Jodå. Jag tror nog att myndigheter också kan vilja tona ned siffrorna. Både i Kina, Sverige och i andra länder.
Fast en hel del faktorer kan även göra det också utan medvetet förfalskande av siffror.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skytoker
Ni har lika fel båda två, 1% hamnar dödligheten på.
Om ens det då mörkertalet är enormt. Jag tippar på 0.3%.
Citera
Medlem
Xfiless avatar
Intressant vilka åtgärder de europeiska länderna tar... ja förutom Sverige då.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/coronaviruset-sa-forsoker-europas-lander-stoppa-smittan/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Borde inte WHO i så fall gå ut med att risken att dö är en promille i så fall?

Den varierar över världen, jag talade bara om oss som har god koll på befolkningens hälsa. Det kommer att vara ett högre dödsvärde i Italien, men de startade spridningen på sjukhus och ålderdoms hem, samt att deras äldre ganska säkert har än sämre hälsa än våra äldre ( rökning, hårt liv för många mm.).

Det borde inte vara svårt att förstå att en generell dödssiffra för världen är omöjlig att säga, det beror på många faktorer lokalt.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nej, för de kritiska frågorna kommer inte att ställas.

Njaaa. Numera så finns internet o sociala medier.

Det blir allt svårare att sopa skiten under mattan.
Citera
2020-03-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/QoA3GP/coronailska-mot-jonas-gardell

Hahaha vilket skämt.

Jävligt fult.
Men jävligt korkad idé från första början. Stäng allt!
Citera
2020-03-13, 00:16
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
1. Kinas rapporteringssystem ger ofta felaktiga dödsorsaker om man jämför med väst. Finns 100+ inlägg om det i tråden och min posthistorik. Man kommer se en jäkla massa döda i lunginflammation istället när statistik presenteras nästa årsskifte.

2. Har du sett någon som helst av Kinas väldigt drastiska åtgärder här i Sverige? Sätta 11 miljoner (Wuhan) i totalkarantän i hemmen, polis/militär patrullerar och arresterar alla utan intyg att vara utomhus, skicka 55000 sjukvårdare fr andra regioner som förstärkning, bygga/konvertera flertal sjukhus för tusentals extra patienter på ett par veckor osv osv?

Nej, tänkte väl det. Varför jämför du då Kinas siffror med Sverige som kommer gå en totalt annan väg, dvs som Italien?

Samma väg som Italien ja. Snor denna från forumet:
https://postimg.cc/2L8yJgrQ

Och vad gäller 90 000 döda som bäst. Det är förståligt att det låter tramsigt men det är baserat på prognoser galet mycket mer underbyggda än något Tegnell lyckats formulera.
Citera
2020-03-13, 00:17
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skytoker
Ni har lika fel båda två, 1% hamnar dödligheten på.

Men kan någon då förklara för mig varför Italien, med 15.113 konstaterade smittade, där allt från väldigt milda till kritiska fall ingår, har 1.016 döda?

Det är 6,7227%

Sedan får man räkna lite på inkubationstid med mera, men det känns helt orealistiskt att vi pratar om endast 1%.

Italien har sedermera 60 miljoner människor och en helt annan vårdapparat än Sverige. Liknande siffror för Sverige vore fullständigt förödande med en vård i full kollaps där de ca. 10% kritiska fallen faktiskt inte kan få vård p.g.a brist på utrustning och vårdpersonal.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ok tack, netdoktor låter inte 100% övertygad, men det kan ju vara värt att tänka på när man väljer paracetamol-dos; dosera "lagom" istället för max

Jag tar inte febernedsättande så länge den är under 40. Feberreaktion är ett bra sätt att veta att man ska vila.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
”Det byggs om inne på Folkhälsomyndigheten, som dessutom har infört så kallade aktivitetsbaserade arbetsplatser. Ingen har en fast arbetsplats, utan i stället ett skåp där de varje morgon får hämta sitt arbetsmaterial innan de ger sig ut på jakt efter ett ledigt skrivbord.”

Man kan ju undra om de desinficerar skrivborden då dagligen. De värkar göra allt för att sprida smittan. Fast o andra sidan, just där tror jag att den skulle vara till nytta.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera
Medlem
cybergrodans avatar
Alltså HUR FAN tänker regeringen när de beslutar att man inte får CNS ifall man stannar hemma från universitetet? Förstår de inte att folk då kommer gå dit i vilket fall, oavsett om man är förkyld eller inte? Finns inte en chans att folk missar tentor och får CNS indraget för en förkylning (som potentiellt kan vara corona).

Det är lätt när man arbetar att stanna hemma med sjuklön, speciellt nu när de slopat karensdagen. För studenter är det pest eller kolera hur än utvecklingen blir...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in