2020-03-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Ca 4000 kr har marknadsvärdet minskat med. Låg likvid vid början av raset men blev lite för ivrig att gå in igen när det var "rea", så gick in med ca 20 tkr i olika fonder. Eftersom dessa köps till okänd kurs fick jag så klart en dålig kurs precis efter en rekyl uppåt. Gråter mig inte till sömns över det, är ju kaffepengar i sammanhanget och särskilt på längre sikt, som jag ju har med mitt sparande.

Känns som ett dåligt läge att sälja på något sätt, men samtidigt vill jag inte falla för sunk cost fallacy. Resonerar som så att det är ganska lite pengar så satsar på att gå in tyngre snart lite successivt.
Varför gå in så snabbt när smittan precis börjat härja ordentligt? Kommer vänta åtminstone 2 mån innan jag köper. När jag vet att marknaden stabiliserats lite/eller inte. 😬

Ja, 4000 är ingenting. Själv har jag förlorat mycket mer än så in dåliga val men har ju också tjänat ännu mer i bra val.
Citera
2020-03-12, 22:25
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratorGuden
Visst har du rätt i det du säger men det ter sig ganska självklart. Att flygbolag kommer gå skit är ingen nyhet, de går skit även utan corona och finanskriser, det är nästan som en naturlag. Om du kikar min portfölj har jag varken ena eller andra av det du varnar för.

Dock ställer jag mig lite på sidan vad gäller ditt citat "...när stora bolag konkar." Vilka menar du egentligen här? Själv har jag svårt o se att stora industribolag på large cap t.ex. ska konka bara för vi har influensa på G.

Okey, jag överdriver. Inte nödvändigtvis konkar, men går otroligt dåligt. Många vinstvarnar redan nu
Citera
2020-03-12, 22:26
Medlem
Kebbabturkens avatar
Vad tror ni, kommer SAS äntligen att konka en gång för alla pga viruset? I deras interna kanaler "ber" de sina anställda att gå ner i lön med 20% eftersom att ledningen också "gjort" det. Off topic men vem fan med en uns självrespekt skulle gå med på det..
Citera
Medlem
InvesteraMera2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Har ni sålt?

Hur mycket pengar har ni förlorat?

Inte sålt och därmed inte förlorat något men värdet på mina fonder har backat ca 55k i år hittills. Fortsätter månadsspara 10-15k. Köper inget extra nu för att det är ”billigt”. Kan backa 20-30% till eller ännu mer. Tänker att om jag bara fortsätter med planen, som är att månadsspara, så kommer jag snitta ner mig om det blir en långdragen nedgång och om börsen vänder innan jag hunnit snitta ner mig så är inget förlorat på det heller. Sparar med 10-20 års horisont så har ingen panik. Blev lite stressad i början av fallet och gjorde några onödiga byten som kostade mig lite extra men nu är jag lugn igen. Sover inte sämre pga detta.
Citera
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Århundradets säljsignal precis när börsen toppade och vek ner.
https://imgur.com/a/er0KFRp

Ni vet när taxichaufförer ger aktietips och kvällstidningarna skriver om folk som sadlat om till professionella daytraders.

Stor humor i den bilden!

Märkte faktiskt också av ett ökat intresse för placeringar bland folk som vanligtvis skiter i börsen, och som du säger är det ju en signal för att snart brakar helvetet loss. När folk börjar prata om hur mycket pengar de tjänar på börsen på kafferasten är det nog dags att kliva ur.
Citera
2020-03-12, 22:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
OMX30 ser ut att öppna negativt imorron på -3,4. Håll i hatten och framförallt sitt still i båten.
Citera
2020-03-12, 22:28
Medlem
Vad hände i USA sista sista kvarten?? Vilket nedställ.
Citera
2020-03-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InvesteraMera2020
Inte sålt och därmed inte förlorat något men värdet på mina fonder har backat ca 55k i år hittills. Fortsätter månadsspara 10-15k. Köper inget extra nu för att det är ”billigt”. Kan backa 20-30% till eller ännu mer. Tänker att om jag bara fortsätter med planen, som är att månadsspara, så kommer jag snitta ner mig om det blir en långdragen nedgång och om börsen vänder innan jag hunnit snitta ner mig så är inget förlorat på det heller. Sparar med 10-20 års horisont så har ingen panik. Blev lite stressad i början av fallet och gjorde några onödiga byten som kostade mig lite extra men nu är jag lugn igen. Sover inte sämre pga detta.
Ok... kan dock ta flera år för marknaden att återhämta sig. Men gissar att du ser på det långsiktigt. 👍🏼
Det löser sig!
Vad tror ni om valutan?
Kronan har ju tappat lite igen gentemot Euro etc. Men på något sätt tror jag på att krona kommer stärkas inom några månader. Kanske gå ner till 10.20.... Förhoppningsvis mer.
Citera
2020-03-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
OMX30 ser ut att öppna negativt imorron på -3,4. Håll i hatten och framförallt sitt still i båten.

”Sitt still i båten” kanske ska ändras till ”sitt still i u-båten” när allt bara sjunker?
Citera
2020-03-12, 22:33
Medlem
Ni som hävdar att ni inte gjort förlust innan ni sålt, om ni hade tappat 100kr ner i en brunn t.ex., anser ni då att ni inte är 100kr back eftersom ni vet att sedeln ligger där nere?

Ni kommer aldrig få tillbaka dessa pengar.
Citera
2020-03-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Och det efter 1 dag där börsen gick ner 10,5% och trots nya massiva stimulanser. Helt sjukt. Det känns som marknaden börja tro att hela korthuset håller på att falla ihop.
Citera
2020-03-12, 22:35
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Varför gå in så snabbt när smittan precis börjat härja ordentligt? Kommer vänta åtminstone 2 mån innan jag köper. När jag vet att marknaden stabiliserats lite/eller inte. 😬

Ja, 4000 är ingenting. Själv har jag förlorat mycket mer än så in dåliga val men har ju också tjänat ännu mer i bra val.

Kommer vänta åtminstone till Q1-rapporterna är inne med att gå in tyngre. Jag tror att många bolag kommer ha klarat sig bättre än förväntat i dessa rapporter, och att vi kommer få se en rekyl uppåt, och minskad volatilitet. Om vi därefter ser att företag börjar konka och att smittan fortsatt sprider sig obehindrat och att fler restriktioner införs kan nedgången säkert fortsätta bra mycket längre.
Senast redigerad av ETA2824-2 2020-03-12 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in