2020-03-12, 22:02
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
För det första, så vill jag ha källa på att den är 300 gånger dödligare än vanlig säsongsinfluensa.

För det andra, hade Corona varit 300 gånger dödligare så hade BETYDLIGT fler än 1 person varit död i Sverige just nu.

Och nej, jag är inte lika vek i psyket som du verkar vara så jag håller fortfarande fast vid mitt uttalande. Har man klarat en värre säsongsinfluensa förr så klarar man det nu med. OM man inte har ett hälsotillstånd som blivit värre i övrigt.

Har man otur utvecklar sig det till en lunginflammation och då blir det pissigt, det vårdas massor av yngre utan följdsjukdomar runt om i världen. Dessa riskerar att dö om inget görs fort. I stockholm är vårdplatserna slut. Ja du kan ju gissa vad det kommer leda till när det nu bara eskalerar. Stockholm klarade 200 fall, brist på material, brist på läkemedel, tester kan bar autföras på svårt sjuka fall, alltså de som måste läggas in. Det är GG om man nu får lunginflammation.

Anders tegnell var inte mer förberedd än att Sverige stod mot 0,00006 % Av Sveriges befolkning innan man började läsa rapporter om att saker inte RÄCKER TILL? Är det GODKÄNT??????

Sedan alla Anders tegnell Kramare, är det inte han som ska se till att det finns tester finns på plats att Sverige klarar en epidemi, att Sverige har material att klara av en epidemi? 600 insjuknande fall av hur många är vi? 10 miljoner och vi går på knäna, han borde avsättas omedelbums för tjänstefel.
Senast redigerad av Wheeler88 2020-03-12 kl. 22:08.
Citera
2020-03-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Dödligheten är 1% för vanliga influensan och 2% för de som har sökt sjukvård för corona. Det är så klart många som inte söker sjukvård och dödligheten är sannolikt mycket mindre än 2%.

Varför tror folk att man dör av detta? Läser ni bara rubriken på artiklar?

Jag hade en konstig förkylning förra veckan som jag tror var corona. Symptomen var inte likt någon annan sjukdom jag har haft. Fick dock ingen hosta vilket är märkligt.

Folk dör för att de som har underliggande sjukdomar inte har möjlighet att vaccineras pga detta är ett helt nytt typ av virus! De som är i riskgrupp vaccineras nämligen årligen mot vanlig säsongsinfluensa eftersom den kan vara farlig för dem att få. (Äldre, personer med astma, diabetes, nyligen cancerbehandlade, andra med autoimmuna /inflammatoriska sjukdomar där behandlingen ofta innebär immunförsvars sänkningar.

Det finns inte heller någon antiviral medicin att sätta in för att motverka om dessa blir allvarligt sjuka såsom det finns vid annan vanlig influensa.

Å ingen är immun mot sjukdomen av samma anledning. Vanlig influensa drabbar inte vissa alls pga immunitet pga nåt tidigare liknande virus. Men med dett är ingen skyddad vilket kan leda till stor sjukfrånvaro å därmed olika följdverkningar i samhällsfunktioner.

Själv har skulle jag säkert överleva men fyfan vad det skulle förstöra för mig om jag blev liggande i respirator 2-3 månader med dubbelsidig lunginflammation som det inte finns medicin mot. Å än värre om alla sjukvårdspartiet är fulla redan å personalen går på knäna totalt.
Senast redigerad av Siasoss 2020-03-12 kl. 22:19.
Citera
2020-03-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Haha

Min farsa är väl 70, han kanske stryker med men vad går gränsen mellan gammal och ung då? De snackade om att medelålders låg i riskzonen, det har jag svårt att tro, är inte det 35årsåldern liksom? Själv är jag runt 40 och har ett extraordinärt bra immunförsvar så jag är inte det minsta nojjig.

Å du bryr dig inte särskilt om din far då? Å har inga vänner som har astma, diabetes, som transplanterats, behandlats för cancer eller har nån inflammatorisk sjukdom tex i tarmarna, eller reumatism, ms etc etc som därav behandlats immunförsvars nedsättande medicin?

Kanske ska vi generellt lägga ner alla äldreboenden och sjukhus å sluta bry oss i gamla och sjuka generellt. Införa ättestupan igen helt enkelt. Hmmm.... känns som ett hyfsat osympatisk tankesätt.

Eller så kan vi ju försöka bry oss om varann och vi som är friska och starka å troligen bara får lätta symtom kan se till å ge fan i att springa runt å smitta andra som kan blir mer allvarligt drabbade pga nåt av ovanstående. Tack!
Citera
2020-03-12, 22:20
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baalzack
Har en ilande känsla i nedre strupen rätt ned i mitten av bröstkorgen till i höjd med hjärtat. Ökad känsla av tryck i samma region vid full inandning. Ska bli intressant och se hur detta utvecklas. Har kommit smygandes sedan i måndags.

Då har vi samma status, du och jag! Ingen hosta och ingen feber, men en antydan till rethosta samt tung andning. Återstår att se om det är corona eller hypokondri vi slutligen dör av, eller något helt annat. Krya på dig!
Citera
2020-03-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Å du bryr dig inte särskilt om din far då? Å har inga vänner som har astma, diabetes, som transplanterats, behandlats för cancer eller har nån inflammatorisk sjukdom tex i tarmarna, eller reumatism, ms etc etc som därav behandlats immunförsvars nedsättande medicin?

Kanske ska vi generellt lägga ner alla äldreboenden och sjukhus å sluta bry oss i gamla och sjuka generellt. Införa ättestupan igen helt enkelt. Hmmm.... känns som ett hyfsat osympatisk tankesätt.

Eller så kan vi ju försöka bry oss om varann och vi som är friska och starka å troligen bara får lätta symtom kan se till å ge fan i att springa runt å smitta andra som kan blir mer allvarligt drabbade pga nåt av ovanstående. Tack!
Jaja, du har rätt!

Men varför är alla hysteriska i tråden då? De flesta här är ju yngre än 30, ändå håller folk på som om det vore pest, aids eller Ebola... Så jävla överdrivet...
Citera
2020-03-12, 22:47
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Den 29:e augusti 1914 hade bara 31 soldater dött i Första Världskriget.

Varför blir alla hysteriska?
Citera
2020-03-12, 22:51
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Då har vi samma status, du och jag! Ingen hosta och ingen feber, men en antydan till rethosta samt tung andning. Återstår att se om det är corona eller hypokondri vi slutligen dör av, eller något helt annat. Krya på dig!

Exakt samma symptom här!
Knappt feber (37.5), knappt någon hosta men tung andning, speciellt när jag ligger ner.
Citera
2020-03-12, 23:13
Avslutad
Jag är bekräftat positiv med Corona efter en skidresa till Ischgl, Österrike (Hela skidorten slås igen på fredag tydligen).
Mina symptom har varit fruktansvärt mesiga och det oroar mig nästan ännu mer. Eftersom det kan vara väldigt milt kanske folk tror att det är en vanlig förkylning och lever sitt liv som vanligt ovetandes att det faktiskt är Corona dom när på.
För mig började det med att jag småhostade och var lite smått irriterad i halsen tidigt i måndags. Hade knappt klassat det som sjukdom ifall det var normala tider. Men framemot lunch började jag känna mig febrig och på kvällen fick jag influensasymptom och mådde ganska dåligt (38,3 graders feber samt huvud- och ryggvärk).
I tisdags när jag vaknade var det mesta borta och sen dess har jag bara känt mig lite täppt i näsan i princip.
När jag ringde 1177 innan min feber bröt ut sa dom bara att det är hellugnt att gå till jobbet eftersom jag inte hade någon feber då. Jävla tur att man inte lyssnade på dom i alla fall. När jag väl fick febern ringde jag tillbaka till 1177 varpå dom skickade ambulanspersonal dagen efter som tog prover i näsa och svalg. Ca 30h senare fick jag beskedet att provsvaren var positiva.

Problemet som jag ser det är att har man inte fått alla symptomen så anses man vara frisk och det är anledningen till att jag tror att detta kommer fortsätta spridas i väldigt fort här i Sverige.
Citera
2020-03-12, 23:31
Medlem
tandskadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Exakt samma symptom här!
Knappt feber (37.5), knappt någon hosta men tung andning, speciellt när jag ligger ner.
Samma här, låg feber lite hosta och tung andning vid liggande.
Citera
2020-03-12, 23:52
Medlem
Beskriver precis mina symtom. Haft feber tidigare under veckan men den är i princip borta. Hostan har kommit senaste dygnet. Nu ikväll, precis som igår känner jag av att det är tungt att andas, speciellt när man lägger sig eller sitter i soffan. En konstig och lite otäck känsla som inte riktigt går att placera.
Citera
2020-03-12, 23:55
Medlem
Är det möjligt att ha corona utan nån som helst feber?
Har haft hosta sen i söndags, en sån där hosta som sitter mer i lungorna än i halsen och det liksom brummar lite när man andas. Detta är dock enda symptomet och känner mig inte alls sjuk i övrigt, som ont i kroppen, frusen m.m.

Men som sagt, verkar som de flesta i varje fall har lite feber och det har jag inte haft, så antagligen ingen corona.
Citera
2020-03-12, 23:57
Medlem
shevitas avatar
Vafan hände med corona tråden?? Den är borta jue
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in