2020-03-12, 18:47
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Är det någon på Flashback som har fått corona än?
Citera
2020-03-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Känner mig konstig efter haft främmande i hemmet vid lunchtid, finns nåt att läsa om att folk utvecklat symtom redan efter några timmar efter man blivit smittad?

Du kan ju söka på hypokondri, OCD eller bacillskräck på Google.
Citera
2020-03-12, 18:56
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Är det någon på Flashback som har fått corona än?
Flashback är helt fel grupp av människor när det gäller smittorisk för verkliga virus.

Den normale aktive Flashbackaren sitter redan i livslång karantän på sitt arbetsrum framför sina datorer hela dagarna.

Men med tiden kommer vi alla få utstå COVID-19. Förhoppningsvis mycket senare än förr. Får vi ett vaccin innan så mildras symptomen avsevärt.
Senast redigerad av ModerRota 2020-03-12 kl. 19:02.
Citera
2020-03-12, 19:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Vore det inte rätt skönt att bli av med de gamla då? Rensa upp lite i genpoolen liksom?
Beror väl på hur gammal man är... jag ligger liksom mitt emellan "ung" och "gammal" och då är man inte lika kaxig längre som när man var ung. Då känner man ju sig odödlig, kanske med viss rätta. Men nu när man ser sina föräldrar bli gamla och man själv inte längre är helt ung, så tänker man i lite andra banor.

Har du själv inga äldre eller sjuka släktingar som du värnar om?
Citera
2020-03-12, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Hittills är den kortaste inkubationstiden 1 dag och det är väldigt ovanligt, 3-8 dagar är det vanliga. Du kan lugna dig sålänge du inte har torrhosta eller halsont

Tack, frågar för jag har extremt dåligt immunförsvar och träffade två främmande i mitt hem som åkt tunnelbana idag, och jag vaknade nyss upp lite febrig och tungandad.
Citera
2020-03-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Har du levt under en sten fram till idag när du kommenterade?

Det här är INGEN INFLUENSA, det är en MYCKET, MYCKET farligare sjukdom. Cirka 300 gånger dödligare än en influensa. Går inte ens nästan att jämföra.

För det första, så vill jag ha källa på att den är 300 gånger dödligare än vanlig säsongsinfluensa.

För det andra, hade Corona varit 300 gånger dödligare så hade BETYDLIGT fler än 1 person varit död i Sverige just nu.

Och nej, jag är inte lika vek i psyket som du verkar vara så jag håller fortfarande fast vid mitt uttalande. Har man klarat en värre säsongsinfluensa förr så klarar man det nu med. OM man inte har ett hälsotillstånd som blivit värre i övrigt.
Citera
2020-03-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M5
Tänker så här, detta virus kan knappast ha uppstått precis före det upptäcktes speciellt med tanke på att symptomen i många fall går att förväxla med förkylning eller influensa. Det är fullt rimligt att den har varit i cirkulation en tid innan och även nått oss här, kanske redan i höstas och antagits för att vara just förkylning eller influensa. Nu testar man bara dom som varit i riskzon, skulle man börja testa bredare skulle man säkert hitta många fler som inte går att spåra till utlandet eller någon annan klar källa.

Exakt, iallafall ett bra tag. De verkar ju ligga inne en del fall, och de har kanske blivit smittade redan innan den idag nästan verkningslösa och kortvariga smittspårningen började. De första de borde kollat var nog inlagda patienter med lunginflammation. Men Wold tror på allvar att de hade "koll" på alla smittade där ett tag! Märkligt, att man kan vara så säker på något som egentligen det finns väldigt lite bevis på. Ingen kan med säkerhet säga hur många smittade Sverige hade innan 1:a fallet konstaterades.
Citera
2020-03-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har du själv inga äldre eller sjuka släktingar som du värnar om?
Haha

Min farsa är väl 70, han kanske stryker med men vad går gränsen mellan gammal och ung då? De snackade om att medelålders låg i riskzonen, det har jag svårt att tro, är inte det 35årsåldern liksom? Själv är jag runt 40 och har ett extraordinärt bra immunförsvar så jag är inte det minsta nojjig.
Citera
2020-03-12, 21:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
För det första, så vill jag ha källa på att den är 300 gånger dödligare än vanlig säsongsinfluensa.

För det andra, hade Corona varit 300 gånger dödligare så hade BETYDLIGT fler än 1 person varit död i Sverige just nu.

Och nej, jag är inte lika vek i psyket som du verkar vara så jag håller fortfarande fast vid mitt uttalande. Har man klarat en värre säsongsinfluensa förr så klarar man det nu med. OM man inte har ett hälsotillstånd som blivit värre i övrigt.
Nej, 300 ggr dödligare är den ju abslolut inte. Men väl cirka 10 ggr dödligare, vilket väl är illa nog. Dessutom något mer smittsam. Sjukdomen är aggressivare då den går djupare ned i luftrör och lungor och i vissa fall leder till virusdriven lunginflammation, som gör att man till slut inte kan syresätta blodet och som får andra organ att kollapsa.
Citera
2020-03-12, 21:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Haha

Min farsa är väl 70, han kanske stryker med men vad går gränsen mellan gammal och ung då? De snackade om att medelålders låg i riskzonen, det har jag svårt att tro, är inte det 35årsåldern liksom? Själv är jag runt 40 och har ett extraordinärt bra immunförsvar så jag är inte det minsta nojjig.
Är väl inga exakta gränser, men medelåders är väl någonstans mellan 35-65? Man pratar ju också om "yngre medelåder" etc.

Nej, 35 eller 40 åringar löper nog ingen jätterisk, men det förekommer också att de dör i corona. Finns ju ett par kända exempel på det, tex läkaren i Kina som avslöjade viruset och någon vältränad idrottare i Iran som var under 30 år.

Vi får hoppas att också din farsa klarar sig!
Citera
2020-03-12, 21:27
Medlem
Har en ilande känsla i nedre strupen rätt ned i mitten av bröstkorgen till i höjd med hjärtat. Ökad känsla av tryck i samma region vid full inandning. Ska bli intressant och se hur detta utvecklas. Har kommit smygandes sedan i måndags.
Citera
2020-03-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baalzack
Har en ilande känsla i nedre strupen rätt ned i mitten av bröstkorgen till i höjd med hjärtat. Ökad känsla av tryck i samma region vid full inandning. Ska bli intressant och se hur detta utvecklas. Har kommit smygandes sedan i måndags.

mmm samma här. Men sen så tog jag en alvedon och gick och la mig. Vaknade nästa dag, frisk, och gick till jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in