2020-03-12, 22:22
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Förlåt om jag är sen på bollen, men har detta tagits upp tidigare: https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/ ?

Min kära mor (läkare på en vc i sthlm) beklagade sig över Sveriges tafatthet.
Citera
2020-03-12, 22:23
Medlem
Uppfattade jag ministerkärringen rätt att anledningen till att man inte stänger skolorna är att det skulle bli för hög belastning för vården om vårdpersonalen är hemma med sina barn?
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det väller in "råd" och "fakta" från alla håll o kanter.
Varför skulle vi inte kunna lita på svenska läkare?
Du menar att de medvetet ljuger för att de har fått "direktiv"? Eller att de är värdelösa jfrt med utländska läkare och knappt är kvalificerade som undersköterskor?

Personligen ser jag ingen anledning till att inte kunna lita på dom.

FHM känner till denna nya statistiken där svåra sjukdomsförlopp kommer ner i 40-årsåldern och kräver vård. Vårdbehov som ger en väldigt dålig prognos utan just möjlighet till vårdplats. FHM väljer att inte gå ut med denna information riktigt ännu. Det finns en färdig manual för hur man kommunicerar allvarlig information. Kortfattat ges den i portioner, lite i taget för att inte skapa panik.

En läkare får inte säga att socker eller alkohol är cancerframkallande oavsett hur många undersökningar som visar det. De är begränsade i vilka råd en svenska läkare får ge.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför är det så viktigt med tester? Viruset är ju här nu

Det är inte så viktigt. Men folk är såklart jävligt oroliga så media måste gå ut med det här och berätta att vi tyvärr inte kan göra några tester.

Va ska vi testa oss för? Har du corona så är orderna att stanna hemma och försöka smitta andra så lite som möjligt och tänka på hygienen och att äta och dricka ordentligt.
Det är som en kraftig hö snuva. Och du ligger inte i riskzonen. Det tar värst på gamla så du kanske råkar ha ihjäl någon annans mormor eller nått om du går ut och är smittad.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Bara 8 nya fall i Wuhan, smittan avtar kraftigt i Kina, endast 11 döda i hela landet.
Allt vände när dom stängde ner regionen.
Något som svenska experter tvekar på om det har nån effekt.

Sorgligt att man litar på Kinesiska myndigheter före svenska.

Just så. Just vad jag har sagt att man genast borde ha gjort i Sverige. Fast vi styrs av dårar.
Kineser, kom hit och ta över, tack.
Citera
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Generellt inte men många undantag finns.
Ur 1023 döda återfinns:

10-19 år 1 död
20-29 år 7 döda
30-39 år 18
40-49 år 38
50-59 år 130
60-69 år 309
70-79 år 312
80+ år 208

https://github.com/cmrivers/ncov/blob/master/COVID-19.pdf

Har fler länkar

Oavsett så kommer dödligheten i Sverige i en perfekt värld med vårdplats till alla landa på ca 2,8% dödlighet för det har kunna hittills i Wuhan!
De byggde enorma sjukhus och flög och ca 55.000 sjukvårdsarbetare och annan personal till epicentra. De lyckades få ner dödligheten pga det!
Kommer Sverige flyga in ens 10.000 sjukvårdspersonal till Stockholm nu när det blir överbelastat för att hjälpa till? Jag vet inte sig mig du vad du tror om det? Alltså personal från andra län... Då får vi ner dödligheten.

Nej du, världen står stilla, allt kommer vara still. Detta är virus X. This is it!

Jag tror att samhället förr eller senare måste starta upp igen på bekostnad av högre mortalitet!
Vi kommer överbelasta vården så hårt i omgångar att dödligheten borde landa på allt från 3,4 -> kanske 10%??

Oavsett så om vi tex räknar på 4% när detta är över!

Ta 5 miljoner svenskar smittade.
4% dör = 200.000 döda

Från fakta ovan i länken betyder det att=
200.000 delat i 1023 = x195

10-19 åringar 195 döda
20-29 åringar 1365
30-39 åringar 3510
40-49 åringar 7410 döda
50-59 åringar 25.350 döda
60-69 åringar 60.255 döda
70-79 åringar 60.840 döda
80+ åringar 40.560 döda

Varsågod !

Vilken grupp tillhör du? Vad är fina odds om så ens bara halva Sverige blir smittat? Detta är på 5 miljoner coronasmittade
Okej vi stänger större arbetsplatser, T banan i Stockholm och blir arbetslösa hemmasittare hela gänget. Vem ska tillverka läkemedel, mat? Ska vi riva globen och friends? Hockeyklubbarna spelar inför tomma läktare= korpen nästa..
Citera
2020-03-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag uppmanar alla föräldrar att hålls sina barn hemma och jag uppmanar alla lärare att sjukskriva sig.

Om inte staten vill skydda barnen så måste föräldrarna och lärarna göra det.

Varje skola som är öppen, stöttar ju Tegnell åsikter.
Att stänga skolorna handlar ju inte om att skydda barnen.
Citera
Medlem
Några fakta som jag vet om och vill inte skrämma med inlägget.

1. Danderyd öppnade gamla akuten förra veckan. Det var så hastigt som gjorde att flertal fick jobbar genom natten samma dag. Det var innan det fanns risk för smittspridning och Anders Tegnell sa vi smittspåra enligt tidningen och press.
Det som har hänt sedan dess:
2. Smittrisken är hög.
3. Om 7-14 dagar kommer många insjukna och behöver vård.
4. Man skall nu inte försöka hitta sanning utan förbereda på bästa sätt hur man kan fortsätta livet på bästa sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoZRandom
Fan va efterbliven du är, som att länder och deras regeringar är dem som sitter på makt på den här planeten.
Är jag efterbliven för jag kommer med en teori med ett möjligt scenario?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Uppfattade jag ministerkärringen rätt att anledningen till att man inte stänger skolorna är att det skulle bli för hög belastning för vården om vårdpersonalen är hemma med sina barn?

Japp.
Citera
2020-03-12, 22:25
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
FHM känner till denna nya statistiken där svåra sjukdomsförlopp kommer ner i 40-årsåldern och kräver vård. Vårdbehov som ger en väldigt dålig prognos utan just möjlighet till vårdplats. FHM väljer att inte gå ut med denna information riktigt ännu. Det finns en färdig manual för hur man kommunicerar allvarlig information. Kortfattat ges den i portioner, lite i taget för att inte skapa panik.

En läkare får inte säga att socker eller alkohol är cancerframkallande oavsett hur många undersökningar som visar det. De är begränsade i vilka råd en svenska läkare får ge.

Lagertha, vilken statisk syftar du på gällande 40-åringar behöver vårt?
Vänligen länka!
Citera
2020-03-12, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha

Detta vet FHM https://postimg.cc/2L8yJgrQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in