2020-03-12, 22:17
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
https://www.expressen.se/nyheter/brist-pa-tester-for-nya-viruset-extraordinart/

extraordinärt

Varför producerar inte Sverige egna testkit är frågan om man nu inte ens kan se till att ett lager finns.
Om vi har så många innovativa företag kan väl något företag börja trycka ut testkit.
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Efter att ha tittat på Aktuellt så började jag fundera i dessa banor, nu bekräftar en psykiater att han också tror att Tegnell är galen på riktigt:
Jag måste som erfaren psykiater påpeka att efter att ha sett den s.k. statsepidemiologen Anders Tegnell i SVT ikväll så bedömer jag honom som psykiskt osund. Han uttalade att "vi har väldigt få fall i Sverige" (700 är alltså väldigt få) och "vi har testat väldigt många" (ca5000)
Mannen är alltså konstaterat galen. Man har testat vad jag förstår runt 5000 (vänligen KORRIGERA mig om ni har andra uppgifter som 200.000 - 300.000 vilket är väldigt många)
Och hittat hela 700. Och ändå intervjuas han. Be SVT anställa mig en kvart för att intervjua honom -
https://twitter.com/ebmpsykiatri/status/1238211123184316416?s=20

/Provokatör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag uppmanar alla föräldrar att hålls sina barn hemma och jag uppmanar alla lärare att sjukskriva sig.

Om inte staten vill skydda barnen så måste föräldrarna och lärarna göra det.

Varje skola som är öppen, stöttar ju Tegnell åsikter.
Barnen får milda symptom, jag tänker på lärare varav många är till åren komna. Vart är deras arbetsgivare, varför tar ingen ansvar för deras arbetsplatssäkerhet? Varför rasar inte lärarfacket?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Varför är det så viktigt med tester? Viruset är ju här nu
Citera
2020-03-12, 22:18
Medlem
Fick just höra att mina vänner som går på en annan högskola än mig fast i samma stad får göra alla sina kommande tentor hemifrån på distans där alla hjälpmedel är tillåtna medan jag själv skall ta kollektivtrafiken till en salstentamen med 300 personer imorgon förmiddag. Fan asså, detta är vad jag kallar oflyt.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Hur orolig är du för influensan, för att du själv eller någon i din omgivning ska bli allvarligt sjuk eller dö?
Vad gör du för att klara dig ur situationen?
Om du är väldigt orolig förstår jag faktiskt inte varför du är inne på flashback och diskuterar Anders Tegnell.

Om han är orolig, vad tycker du han skulle göra istället?

Vad gäller Tegnell så erkänner han i sin senaste intervju hur han väljer att offra folket för att han tycker att det är rättvist:
https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331

Allvarligt sjuka visar sig komma ner i åldrarna rejält och utan vård är prognosen inte bra.

Innan Corona är över beräknas minst 90 000 personer ha avlidit, bara i Sverige.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Skärmbild över antalet flygplan i luften just nu över Europa. Nog kan det gå fort allt med spridningen.
https://ibb.co/QJFC7zr

Säger dock ingenting om antalet passagerare, eller smittade, kan vara ghost flights.

Spridningen är redan ett faktum, vi är i fas 2 nu, spelar ingen roll om det kommer in en och annan smittad.
Citera
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Enkelt att skriva och se cool ut men när ens släktingar börjar falla bort så är det inte speciellt kul nog.
Nej det är skittråkigt men alternativet är att vi slår igen butiken, fabriker slår igen, folk blir arbetslösa vilket leder till att amorteringarna uteblir, vräkning och en kollapsad bomarknad. Flygbolagen blir ett minne blott, hotell står tomma och går i kk.. Är det bättre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
VC.

Ojdå.

Stockholm eller ett mindre utsatt område?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Varför producerar inte Sverige egna testkit är frågan om man nu inte ens kan se till att ett lager finns.
Om vi har så många innovativa företag kan väl något företag börja trycka ut testkit.

Förmodligen tillverkas reagenter inte i Sverige.
Citera
Medlem
sannes avatar
Jag är helt chockad! Anders Tegnell anser att Italiens råd behöver inte Sverige följa

STÄNG ALLTING

Men vi ska fokusera på det som är viktigt nu

- Vi ska inte gå till jobbet
Men vi ska gå och lämna hämta på förskola, skola om vi är sjuka. Det spelar ingen roll, för att vi åker inte omkring som de som åker från en fotbollsmatch gör. Vi åker inte från förskolan med buss, tunnelbana, och kanske måste handla osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Notera att de inte slutar helt utan skiftar fokus i Stockholm till att börja med. Du kan inte testa alla som reser och alla med förkylningssymptom när smittan kommer från alla håll. Det gör inget land, garanterat.

Att folk nu bör ta smittskyddslagen på allvar och stanna hemma vid förkylning kommer att ge betydligt större genomslag än att testa en massa. Du vet själv om du har förkylningssymptom och det vet du först av alla.

Det är nyckeln att minska detta.

Jag *hoppas* såklart du har rätt, men det är samtidigt mycket naivt. Nästan löjligt. Jag tror tyvärr inte att alla förkylda som i ett trollslag nu kommer att stanna hemma och vara osociala för att FHM luddigt har förmedlat det.... Det krävs mer kraftfulla insatser än så. Och testandet har helt uppenbart ett helt fristående syfte också nämligen kontroll över hur utbredd smittan är i samhället.
Det finns ingen annan anledning att stoppa det bredare testandet än att vi i Sverige har dålig beredskap, vi har inte testerna, inte skyddsutrustningen, osv. Var hellre ärlig med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in