Citat:
Ursprungligen postat av
STABILO99
Kan 23-åringen berätta vad du själv tror det blir för straff?
Straff för vadå blir väl min första motfråga.
Jag tror fortfarande att det inte blir något straff eftersom det inte finns något att straffa. Staten kan inte ens redogöra själv hur skatt och bokföring ska skötas och de är oense om huruvida någon medhjälp till osann försäkran har begåtts.
Hur ska jag kunna bli straffad för någonting som staten inte ens själva rett ut efter två års tid? De velar fram och tillbaka och säger fortfarande emot varandra.
Det känns väl ganska frustrerande att vara åtalad för så grova brott när staten inte vill göra färdigt förundersökningen och när det inte alls var såhär de lovade att det skulle gå till.
Jag har ju inte fått försvara mig i den utsträckning jag velat/blivit lovad så jag skulle
aldrig acceptera att bli dömd för
någonting när staten inte tagit sitt ansvar.
Man påstår inte att andra har gjort fel och behandlar dem illa om man inte ens försöker att göra rätt själv. Den principen är huggen i sten.
Citat:
Hur är familjemiddagarna numera?
Vet inte vad din definition av familjemiddagar är men det är väl som vanligt. Vi har alla redan blivit straffade så det räcker så vi försöker väl lägga allt bakom oss men det är inte så lätt när myndigheterna ger blanka fan i vad som hänt.
Citat:
Vad gör ni om dagarna?
Jag och pappa försöker fortfarande reda ut alla problem som myndigheterna skapat helt i onödan. De har ju
medvetet förstört ett helt aktiebolag med relativt hög omsättning. De har förstört en stor del av hela familjens försörjning enbart pga av att de misstänkte att det var det bolaget som egentligen var HP-Hjälpen.
Det kan blir otroligt fel när man bedriver förundersökning under bara en månads tid för att försöka krossa ett nationellt nätverk. Det är för övrigt den enda bokföringen som Ekobrottsmyndigheten faktiskt har letat efter och som man har granskat utan anmärkning. Man har inte ens letat efter någon bokföring på något annat ställe. Bara det säger väl en del om förundersökningen.
Hur fan ska jag, eller domstolen för den delen, kunna bli övertygad om att någon bokföring inte finns om man inte ens har letat?
Citat:
Känner ni er utstirrade av diverse konstigt folk och tror att ni ska bli skjutna av någon sniper som någon skrev innan för att ni sparade listor på fuskarna?
Det är klart att det känns obehagligt oavsett vilken anledning det rör sig om. Jag har inte känt till vilka löften/avtal som ingåtts i övrigt så jag vet ju inte vad det finns för löften.
Citat:
Det lär ju överklagas ända till högsta domstolen och när allt är klart kan vi nog räkna med nästa år, då har hela processen tagit 3 år, hade du tagit ditt straff så hade du varit fri nästa år.
- Det finns ju nackdelar med att överklaga dit också.
1. Dels så är det en nackdel för samhället att detta blir utrett i HD eftersom man då sannolikt kommer ha ett svar, helt svart på vitt hur man ska, eller inte ska, bedriva sådan verksamhet. Det är ett problem för samhället eftersom man inte vill att sådan verksamhet ska förekomma. Om det är outrett så har dessutom myndigheterna möjligheter att ingripa en gång till om det nu skulle behövas. Det finns både för och nackdelar för allmänheten att reda ut saker och ting.
2. Jag tror tingsrätten har tillräckligt med underlag för att skriva en så korrekt och utförlig dom de kan så att alla känner sig nöjda. Åklagarna har ju själva medgivit att det är mycket som dem inte vet och att utredningen därmed är bristfällig. Skriver tingsrätten då en bra dom så kan det ta slut redan här.
Jag skulle aldrig ta ett straff bara för syns skull, det räcker med de löften jag fick under förundersökningen. Då var det tal om att jag skulle säga vissa saker för att jag sedan skulle få bevisa att det jag sa inte var sant. Jag skulle få åka till Ekobrottsmyndigheten och ta fram det material som var av vikt och jag skulle bli frisläppt ur häktet innan något åtal skulle väckas. Men de jävlarna såg ju till så att jag inte fick lämna in någon bevisning och är det någon som ska straffas så är det fan i mig dem.
De lekte med mitt liv under väldigt lång tid och om staten inte självmant ser till att lösa detta så kommer jag leka med deras. Jag dör hellre än att få något straff efter allt jag varit med om. Det är otroligt hänsynslöst att göra som dem gjort och det ska man fan inte komma undan med. Utredare, åklagare och skatteverkets handläggare borde ta sig en funderare över vafan de gjort och att de själva deltar i en grov kriminalitet som utövas systematiskt och i organiserad form.
Är det inte lämpligt att föregå med gott exempel inför allmänheten? Var det verkligen nödvändigt att gå så långt att man förstör mitt liv trots att jag spelade med er och inte mot er? Det är fullt tillräckligt att man ville använda mig som någon utväg till varför ett åtal till sist inte skulle väckas men att de i vart fall fick stopp på skiten. Det är ett tillräckligt straff att ta på sig mer än man själv gjort för att åklagaren skulle kunna skriva ett snyggt meddelande till allmänheten.
Jag tänker fan inte ta mer skit än så.