Citat:
Exemplet är från det s.k ”helikopterrånet”, du kan kolla upp det själv om du vill.Du har fel men jag orkar inte argumentera om någonting som är ägnat som ett exempel. Frågan var om personen i fråga skulle kunna dömas för ett brott som denne inte känt till eller haft anledning att misstänka skulle ske, svaret på frågan är nej, personen skulle inte bli dömd för just det brottet. Om något annat brott kan komma i fråga var inte relevant.
Det är också lite skillnad på straffskalorna i grovt rån och straffen i lagen om brandfarliga och explosiva varor.
Det finns en dokumentär där en domare uttalar sig om just det fallet, där framkommer det indirekt att en av de misstänkta hade kunnat bli frikända om han lämnat en förklaring till varför dennes dna fanns på brottsplatsen.
Citat:
Exakt, och i detta fall finns det rimliga förklaringar, underlag och verifikationer för väldigt mycket mer pengar än 60.000kr. Det finns också rimliga förklaringar till varför kontanter har satts in genom olika åtgärder. Den mest uppenbara förklaringen är ju att det inte finns någon möjlighet att sätta in pengar på ett enklare och smidigare sätt. Att behöva åka till en bank i 1 timme, betala parkeringsavgifter, vänta i kö 1 timme för att få prata med någon är inte rimligt. Därefter ska du troligtvis boka ännu ett möte då kontanterna kan lämnas in och då banken specificerat vilket underlag de vill ha. Jag hade inte, och har fortfarande inte kunskap om hur man går tillväga. Pengarna kommer ju in på kontot och penningtvättslagen gäller ju inte bara banken utan den gäller ju även bensinstationer och matvaruaffärer.
Det är riktigt att det inte är olagligt att sätta in egna kontanter på sitt eget konto. Så om man bokar tid på sin bank (som sannolikt behövs om man som du skriver vill sätta in större summor) och kan lämna trovärdiga svar på kontanternas ursprung (som krävs enligt penningtvättslagarna) så kommer kontanterna sitta på ditt konto helt lagligt.
Om man däremot försöker sätta in samma kontanter genom diverse åtgärder i stil med det som beskrivits här så finns en uppenbar risk att man kommer misstänkas för att försöka dölja kontanternas ursprung. Om man i det läget inte har en rimlig förklaring till både var pengarna kommer ifrån och varför man vidtagit dessa åtgärder, så skulle jag nog betrakta risken för att bli fälld för brott mot lagen om penningtvätt som relativt stor.
Om man däremot försöker sätta in samma kontanter genom diverse åtgärder i stil med det som beskrivits här så finns en uppenbar risk att man kommer misstänkas för att försöka dölja kontanternas ursprung. Om man i det läget inte har en rimlig förklaring till både var pengarna kommer ifrån och varför man vidtagit dessa åtgärder, så skulle jag nog betrakta risken för att bli fälld för brott mot lagen om penningtvätt som relativt stor.
Det är alltså väldigt många timmars arbete jämfört med att skicka ett paket på posten som kostar 150kr och tar 20 minuter. Jämför det med att åka till banken som kanske kostar 4-500kr och eventuellt tar flera dagar. Jag vet fortfarande inte ens hur det ska gå till. Lägg då också till att inte alla personer trivs att vistas i storstäder och trängas bland massa människor.
Här ska också beaktas att man kan sälja saker för upp till 50.000kr per år utan att betala någon skatt alls om inkomsten är inom ramen för inkomst av kapital. Denna inkomst ska då inte heller deklareras över huvud taget och dessa pengar kan självfallet inte tvättas.
Att åklagare och utredare sedan inte vill kontrollera några uppgifter eller ens ge rimliga möjligheter för de misstänka att förklara kan aldrig någonsin falla tillbaka på den misstänkte. Att dömas för penningtvätt i ett sådant skede är helt uteslutet.
Utöver det så kan just det paketet faktiskt ha avsett något annat, exempelvis återbetalning av lån eller betalning av någonting annat. Det finns dessutom ingen utredning som över huvud taget visar att jag haft kännedom om att kontanter varit inblandade.
Det kan ju lika gärna varit så att VG skulle prova om det gick att få bonus även via blocketpaketet precis som via tradera. Det kan ju också vara lämpligt för de misstänka att få tillgång till tex sina Swish-transaktioner för att kontrollera hur pengar flyttats den vägen eftersom man där kan skriva meddelanden. Inte ens det har vi fått.
Jag har under förundersökningen redogjort för vilket material som behövs för att jag ska kunna reda ut alla transaktioner men det har jag inte fått. Återigen så kan inte det falla på mig. Man kan inte förvänta sig att en misstänkt, utan att ge denne tillgång till något material (inte ens namnen på sina bankkonton) spontant ska kunna redogöra för flera år gamla transaktioner. Det är orimligt. Detta i samband med att man ställer frågor om 100 andra transaktioner som inte har med någon misstanke alls att göra.
Åklagaren påstår dessutom att pengarna kan härröra från HP-Hjälpens verksamhet, och eftersom hon påstår att den bedrivits innan försäkran infördes så kan de pengarna inte ligga till grund för ett penningtvättsbrott. Man kan inte tvätta pengar som härrör från legal verksamhet.
Det brister alltså i flera fall redan i den objektiva delen men också på subjektiva grunder. Jag visste inte ens vad penningtvätt var för någonting och under häktningstiden så vägrade man ju förklara brottsmisstankarna för det hade man väl inte tid med. Det är svårt för en misstänkt att försvara sig om man inte ens får veta vad brottet innebär.
Edit: här ska också beaktas att åklagarna enligt sina egna dokument aktivt väntat med att delge dessa brottsmisstankar under häktningstiden. Detta är uppenbart inte tillåtet. Om någon redan har problem med att minnas saker så kanske man ska se till att reda ut misstankar så fort som möjligt istället för att dra ut på det.
Ingen har heller någonsin frågat om något underlag för några kontanter. Bara på den grunden ska penningtvättsdelarna falla.
Nu har jag nog matat på tillräckligt så utredare och åklagare har något att fundera på. Det ska bli intressant att läsa tingsrättens dom.
Senast redigerad av 23-aringen 2020-03-09 kl. 11:58.
Senast redigerad av 23-aringen 2020-03-09 kl. 11:58.