2020-03-13, 19:24
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Om det vore så lätt skulle inte sjukvårdspersonal gå runt med heltäckande dräkter och masker och kinesiska myndigheter skulle inte svetsa igen invånares ytterdörrar. Din handsprit är verkningslös när du är i en folkmassa. Handspriten inger bara en falsk trygghet för att folk ska känna sig säkrare.

Naturligtvis kan du smittas på en massa olika sätt, men via händerna är nog ändå bland de vanligare.
Speciellt som detta virus verkar överleva väldigt länge, upp till 9dagar, på hårda ytor.
Citera
2020-03-13, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Det du beskriver som jag har markerat känner även jag. Mycket märkligt med en allmän feberkänsla som sedan visar sig vara ingen feber. Tillskriver detta som 'allmän sjukdomskänsla' som man känner när kroppen mobiliserar för någon pågående infektion.

Du har rätt att snuva talar emot Convid-19 men jag skulle ändå ställa in mötet med dina föräldrar tills du vet mer vad du har.

Känner nu ism misstänkt Corona eller känt så tidigare? Jag har aldrig känt feber som inte är någon feber, men visst kan det vara mobilisering mot vanlig infektion. Tror jag ska ta det lugnt framöver och inte träffa så många...
Citera
2020-03-13, 19:29
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Om det vore så lätt skulle inte sjukvårdspersonal gå runt med heltäckande dräkter och masker och kinesiska myndigheter skulle inte svetsa igen invånares ytterdörrar. Din handsprit är verkningslös när du är i en folkmassa. Handspriten inger bara en falsk trygghet för att folk ska känna sig säkrare.
Alltså, det finns ju olika grad av kontaminering. Tvål och vatten plus handsprit på det är finemang när man pratar om att undvika smitta i det offentliga. Typ tagit på ett räcke i en offentlig trappa eller ett dörrhandtag på jobbet. Då är det självklart att tvagning och handsprit hjälper när man kommer hem för att det inte ska spridas till din mun eller liknande. Precis som vid en vanlig influensaspridning.

När det kommer till vården handlar det om att sjukvårdspersonal arbetar intimt och nära svårt sjuka personer med hög grad av smittspridning. Det är skillnad på spår av smitta och direktkontakt. Då är det ju inte så konstigt att det i sjukvården inte räcker med bara handsprit.
Senast redigerad av Faustik-Funk 2020-03-13 kl. 19:31.
Citera
2020-03-13, 19:36
Medlem
tjallepetters avatar
Som flera i tråden har även jag inbillat mig feber (termometern i arslet visade på 37 grader).

Har även fått mig en släng huvudvärk. Tror att jag är så inställd på att få corona (80 % av Sveriges befolkning lär ju få skiten enligt experter) att jag börjat ta ut symptomen i förväg.
Citera
2020-03-13, 19:36
Medlem
Någon som har Coronaskam? Dvs går omkring med lite symptom men inte testar er och samtidigt mår dåligt för att ni kanske smittar någon...
Citera
2020-03-13, 19:41
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Någon som har Coronaskam? Dvs går omkring med lite symptom men inte testar er och samtidigt mår dåligt för att ni kanske smittar någon...

Hur skulle man "testa sig" menar du?
Försök ringa 1177 och få en tid för testning om du har "lite symptom".

Edit: har du "lite symptom" så håller du dig isolerad. Punkt!
Senast redigerad av kodsnickrarn 2020-03-13 kl. 19:44.
Citera
2020-03-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan

Skaffa lite ryggrad för fan. Inte direkt ditt fel om du fått det.
Citera
2020-03-13, 19:53
Medlem
hejsan07s avatar
Sprid vidare. Man testar inte längre för att man då inte har tillräckliga tester kvar till de som man behöver testa då de jobbar inom vård etc.
Stanna hemna.
Se till att innan ha dricka och lättmat OM det blir strömavbrott att äta när du är sjuk.
Citera
2020-03-13, 19:57
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Men om man undviker folk och sedan tar påsaker som är kontaminerade med viruset...då är det inte så dumt med tvål och hsprit!
Avstånd och hygien och att folk visar hänsyn när de känner sig risiga...
Citera
2020-03-13, 20:07
Medlem
precixs avatar
Brukar sällan lämna hemmet. Men gjorde det för att åka tåg och hämta en grej.

Feber (37.6), brutal hosta och trötthet och värk.
Citera
2020-03-13, 20:11
Medlem
Man borde sluta läsa dessa trådar man blir ju hypokondriker
Citera
2020-03-13, 20:30
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Som flera i tråden har även jag inbillat mig feber (termometern i arslet visade på 37 grader).

Har även fått mig en släng huvudvärk. Tror att jag är så inställd på att få corona (80 % av Sveriges befolkning lär ju få skiten enligt experter) att jag börjat ta ut symptomen i förväg.

Du är en frisk fläkt som fortfarande tar tempen i arslet. Informera frugan bara, om ni delar utrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in