2020-03-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du tycks ha svårt att sortera ut essensen i mitt inlägg, du förstår verkligen inte vad jag skrev och vad budskapet var.

Jag tar det i barnboksformat, att tala om för folk att Covid-19 innebär att du blir dödssjuk inom loppet av 1h eller drabbas av akut andnöd , kan göra att gemene man inte tror sig ha Covid-19 när de bara har nyst en gång idag. Folk går ut på stan som vanligt helt övertygade om att de inte är smittade, ty de känner sig inte sjuka och har inte andnöd.

Kunde jag ta det i pekboksformat skulle jag givetvis göra det.

Och det är återigen ingen som skrivit här vad jag sett.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Fast det är ju inte det jag menar. Kanske är det bara så att de starka och unga överlever efter intensivvård i högre utsträckning?

Precis så är det det är de unga samhället är rädda om, de får intensivvårdsplatserna. Gamlingarna är ju bara en kostnad. Nu kan 40-talist proppen Orvar decimeras rejält.

Alla gamla vet ju att de är hotade, fritt villebråd. Dom går ju inte ut längre. Skrämda rusar de in på ICA köper några liter mjölk sedan rusar de hem igen och drar för gardinerna .
Citera
Medlem
Så ni ser har följt detta nu Anser ni att usa gjorde fel som stängde flyget mot europa? jag personligen anser ju att det är ett helt rätt val oavsett vad media hetsar om
Citera
Medlem
Extrainsatt program..där man får ställa frågor till experter kl 20 på fyran.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Statistiken ska man ta det lugnt med att lita på.

Kolla, om corona har fått allmän spridning i en icke-immuniserat befolkning, så kommer 60-70% smittas.

Utifrån det vi vet ligger dödligheten nu på mellan 1.5-4%.

Sen har många fler behov av respirator för att inte kola vippen.

Så: 2% av 60% av Sveriges befolkning kommer antagligen dö. Lägg till då att dödligheten stiger pga underdimensioneret vård.

Men ok, 2% av 60% av 12.000.000 är 144.000. Så även om vi lekar att corona under dimensioneret vård har dödlighet på under 2% så kommer minst 100k dö av detta.

Medmindre det inte får fäste. Men OFTA.
Citera
2020-03-12, 17:25
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Man var smartare om man gjorde det för en vecka sedan.

Ännu smartare för en månad sedan.

Förmågan att se framåt är tecken på en högre intelligens än att ta dagen som den kommer.

Dessutom så var risken lägre att bli smittad medans man handlar för en vecka sedan, obefintlig för en månad sedan.

Snart är det bara dumbommarna kvar som inte har handlat på sig.

Jag tror det handlar mer om självbevarelsedrift och tilltro till egna inneboende resurser.

Fårskallar blir fösta framåt i grupp utan att ifrågasätta, det ligger i deras natur..
Citera
Medlem
Covids avatar
Sydkorea nu 0.85% och tickar uppåt (67/7869). Landar förmodligen kring 1.5–2% när alla fall har löpt sina förlopp, och det blir då ett bra riktmärke.

Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Sydkorea har 0,7% dödlighet än så länge vilket är bättre än Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
När tror ni det börjar spåra ur ordentligt i Stockholm?

Typ när tror ni sjukhusen når sin gräns för vad man mäktar med?

Vad gör vi när med en hel drös akut sjuka när de få respiratorerna som finns är upptagna?

Kommer anställda på sjukhus stanna hemma då dom ej vill bli smittade själva?

Kommer vi se folk falla ihop döda på gatan, som man gjorde i kina?

Hur många kommer dö i Sverige av viruset?

Kommer detta på påverka valet 2022?

Det känns som att det redan har spårat ur, inte bara i Sthlm men i stora delar av riket. Mörkertalet är ju stort nu med tanke på att färre testas.
Sjukhusen har det förmodligen väldigt ansträngt som det är och än mer nu när viruset härjar fritt.
Det uttrycktes klart och tydligt under gårdagens presskonferens att skolor inte skulle stängas för att det skulle resultera i att vårdpersonal skulle falla bort. Men det hindrar ju inte i att de går hem i rädsla för smitta. Dock tror jag att de känner av sitt ansvar för att göra vad de kan så länge de själva är friska.
Allt eftersom att sjukvården blir överbelastad så kommer det nog ses folk trilla av pinn ute på stan såvida det inte blir total karantän.
Om inte så lär det väl bli det när det väl inträffar :/
Senast redigerad av flesyM 2020-03-12 kl. 17:32.
Citera
Medlem
Varför inga besked kring offentliganställda som inte har livsviktiga uppgifter? Varför inte uppmana alla som kan att arbeta hemifrån?

Fattar inte att det inte händer någonting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jaha, alla andra, då..?
Press?
Funktionärer (för arrangemanget som sådant)?
Spelarna, de på plan och avbytarna (som kan sitta nära punliken)?
Tränare och andra lagfunktionärer?
Domare?

Kan inte hitta någon information om hur de ser på det. Kommer bli intressant att se hur de agerar på Lördag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Gäller främst Region Stockholm.

Även i VG, vet ett barn som varit i kontakt med smittade (på ett flygplan) som inte fick testas idag trots influensaliknande sjukdom (föräldrarna kontaktade vården). Ordern var att hålla barnet hemma tills dess det varit friskt i två dagar.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Visa mig ett enda land som haft så goda resultat?

Jag går inte på den där motfrågeargumentationen, anledningen är att jag inte orkar lägga energi på det, diskussionen blir ändlös därför att du sannolikt kommer att fortsätta med motfråga efter motfråga, Gish-galopp kallas din teknik.

Men om du däremot svarar på min fråga, som jag ställde först, så deltar jag gärna i vidare diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in