2020-03-12, 17:22
Medlem
Presskonferens kl 19 med utbildningsminister Anna Ekström. Känns konstigt att kalla till en presskonferens på kvällstid om det inte finns något väldigt angeläget att berätta.
Citera
Medlem
sannes avatar
Erfarenhet av pandemier.

Experten

Säger alltså att de lutar sig på tidigare erfarenheter på pandemier, han jämför med mässlingen tex. Han anser att det är ingen fara. Vi jobbar efter den erfarenhet vi har osv. Och pandemier sprids hela tiden, så de får vi vänja oss vid.

Men har inte ens experten förstått att vi har inget vaccin emot det här muterade SARS virus, vi riskerar att döda vår befolkning med 5% om inte ännu mer. Vi ser land efter land stänga ner. Men vi ska fortsätta leva som vanligt och förlita oss på andra pandemier, svininfluensa (där vi hade vaccin), och mässlingen.

Jag fattar inte vad som händer. Vi matas för att inte sprida panik nu. Måste vara så.
Citera
Medlem
Släpp hysterin nu, vi klarar detta tillsammans. Om några år är detta glömt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Korrekt, men de flesta har inte längre en krigsplacering.
Och de som har det genom sin tjänst har det på sin vanliga arbetsplats.
Riksdagen kan besluta om vpl för fler personer om så behövs.
Citera
2020-03-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
De testar ju bara smittade?
Gäller främst Region Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Är det bara Sverige som har stor brist på skyddsutrustning och provtagningsmaterial? Har aldrig läst att dessa problem existerar i t.ex. Italien, Tyskland, eller Storbritannien.

Vilken bra feministisk regering vi har va?
I Norge er det også slik, og man må spare på slikt utstyr og derfor er det restriksjoner på hvem som kan få bli testet har det blitt uttalt i media.
Citera
Medlem
Var tvungen att passera ett större köpcentrum i mitten av staden idag, i princip bara invandrare. Inga svenskar alls sånär som på några som försökte hålla sig undan. Samt de som jobbade i affärer också (inte för att jag var in på dessa).

Nog för att det brukar vara många invandrare normalt sett, men detta var extremt. Och mycket mindre folk än vad det vanligtvis är.

Så till relevansen i denna tråden:
- Går inte informationen om smitta fram till invandrargrupperna? De flesta pratar ju ändå lite svenska, en del riktigt bra.

Om man skall hindra smittan så måste ju även invandrargrupperna minska sina kontakter med andra, men det upplevde jag inte att de gjorde.
Citera
Medlem
DumbBananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Som jag förstår vill man inte stänga skolor för att vårdpersonal m.m. inte ska behöva stanna hemma med barnen. Hur svårt ska det vara att hålla öppet bara för dem? Måste alla gå till skola/dagis för det? Idioti

Håller med. Tillhandahåll barnomsorg för de som måste arbeta för att samhället ska fungera men det är många som inte alls har den typen av jobb eller som kan arbeta hemifrån. Varför inte låta dem vara hemma för att sakta ned spridningen?

Jag håller mina hemma fr.o.m idag eftersom jag kan arbeta hemifrån. Har inga planer på att skicka tillbaka dem i närtid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Presskonferens kl 19 med utbildningsminister Anna Ekström. Känns konstigt att kalla till en presskonferens på kvällstid om det inte finns något väldigt angeläget att berätta.
Skolan ska väl ställas in från i morgon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Släpp hysterin nu, vi klarar detta tillsammans. Om några år är detta glömt.
Några år? I sommar minns vi det knappt.
Citera
2020-03-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det värsta är att man har haft tiden sedan riket uppstod på sig att förbereda för kris och katastrof, det är ett antal hundra år.

Man har haft lekstuga och käbbel , det var roligare än att köpa skyddsutrustning och tops, det är den krassa verkligheten.

Nu väntar en mycket hård prövning för landet där det just nu händer sådant som bara finns på tv.

Precis! Och att vi inte får veta i klarspråk hur vi ligger till med skyddsutrustning, testmaterial etc. Är det slut? Vad är planen i så fall? Är det leveranser på väg in osv?
Det enda vi får är något mummel om att de påbörjat någon gemensam upphandling med EU men vad innebär detta och när är det klart?
Citera
2020-03-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
De testar ju bara smittade?

Haha ja men det innebär ju inte att det bara är testade som är smittade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto