2020-03-12, 15:30
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så enkelt funkar det tyvärr inte. De riktigt riktigt rika drabbas aldrig speciellt hårt av dessa kriser eftersom de alltid har enorma belopp uppbundna i fastigheter, konst, mark och ädelmetaller. Det är framförallt vi småsparare som nu får ta smällen.

Men jag håller med om att en omstart vore trevlig!

Varför skulle småsparare ta smällen? Du har väl sålt dina aktier och blankat börsen redan? I sådana fall så tjänar du ju pengar som fan nu.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Ja men man skulle kunna ha ett smittningstält där alla under 25 frivilligt uppmanas att gå och smitta sig och sen hålla sig hemma 14 dagar. Skulle snabbare bygga upp flockimmunitet.

Tanken har föresvävat mig i fantasins värld.

Ju fortare de flesta har varit smittade desto fortare försvinner epidemin, dock till en oerhörd kostnad i människoliv.
Citera
Medlem
Som CC75 skriver:

SE DENNA FÖR INFORMATION:
En intervju med Michael Osterholm. En av USAs ledade experter inom området. Förklarar på ett bra och sakligt sätt det vi idag vet och vad som troligen kommer att hända. Den bästa information som jag sett hittills.

https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw

Intervjun är 1½ timme lång men här är en tidsangivelse för vad som tas upp.

00:10 Intro
0:40 How bad is Coronavirus
4:00 Is the virus an "old persons" disease
5:18 Incubation period
7:50 What can be done to prevent infection
13:45 Drug shortages
15:20 Sauna use effect on infections
18:00 Was Coronavirus man-made
22:00 American Wild Deer diseases and Prions
32:00 Is Corona seasonal
35:00 Corona could be 10 times worse than the flu
35:25 Corona will stay around for months
36:10 Coronavirus vs Spanish flu
38:30 How can we prepare our immune system
43:20 Do hand sanitizers and masks work
50:00 We stockpile weapons more than medical goods
54:30 Will people panic if they are told the truth
56:00 Vaccines
1:02:00 Why a virus would originate from China
1:11:30 What to do if you get the flu
1:15:45 Lime disease and ticks
1:23:00 Effects of fire suppression on ecosystem
1:30:00 Vaccine for Coronavirus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag ska göra en förutsägelse. Jag tror USA kommer vara likt en bomb som briserar jag förutsäger att USA kommer få flest dödsfall av alla länder i världen när skiten har lagt sig. Med tanke på hur lite de testar och de ändå har så relativt många fall och döda indikerar et extremt högt mörkertal. USA är en tickande bomb.

No shit. Folk som inte har råd med varken sjukvård eller att hålla sig borta från arbete samt en relativt hög fetmagrad i populationen. USA ligger illa till...
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefenderoftheDark
Hur många Svenskar dör tror ni?
Fler av bristande resurser än av själva coronan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jo, det kan man. Om alla andra länder kan stänga ned sina skolor, införa karantän med mera kan givetvis även Sverige göra det. Men du kanske anser att Sverige är ett sådant handikappat land att det skulle resultera i total kollaps och massdöd? Du kommer inte dö för att samhället stänger ned. Däremot kan du dö av COVID-19.

Jag skulle inte dö om samhället stänger ner, nej. Men finns ganska många som skulle. Det finns absolut mer man kan göra, men du pratar som om man borde stänga ner alla samhällsfunktioner utom sjukvården omedelbart. Och det är en orimlig reaktion.
Citera
2020-03-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Att inte ta beslut är Sveriges strategi.
Och att till sätta kommisioner som verktyg att verkligen kunna mörka och gräva ner under berg av hittepå utredningar. Klassiker som uppfans av GustaFasa 1532 för den som orkar läsa svänne banan historia.
Citera
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Du tänker militär stategiskt fel, läs Sun Tzu. Det är ett utmärkt vapen virus och detta har diskuterats i denna tråden tidgare, du vill inte döda alla på en gång utan lite random här och där för att störa marknaden vilket funkar perfekt, fråga Nazi International gruppen..
Jag har läst Sun Tzu. Elaborera, varför skulle en aktör vilja döda människor här o där för att störa ekonomin? För vilket syfte?
Citera
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Fler av bristande resurser än av själva coronan.

Hur länge
tror du vi har bristande resuser?
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Man ska nog ha viss reservation för att siffrorna innehåller provtagning som skedde när strategin alltjämt var smittspårning.

Det kan man nog.

Ja, egentligen tror jag som du. Det kommer att ske förr eller senare, frågan är dock om det redan är för sent.

Det är aldrig försent.
Men det borde redan ha gjorts.

Men det är nu två kritiska flaskhalsar som måste lösas.

1. Skyddsutrustning o material måste fram annars riskerar man vårdpersonalens liv o hälsa.
O i slutändan att det inte finns vård att ge.

2. Att det finns vårdpersonal som kan arbeta. Här gäller det att sätta in alla stödresurser som finns.
Allt från ekonomiska stimuli till olika typer av stöd som befrielse från biltullar, säkerställa parkering i anslutning till arbetsplatser, bilersättning (det är olämpligt att åka kommunalt i dessa tider). Likaså ordna med trygg barnpassning (tex extra föräldraledighet till den andra föräldern).
Allt för att hålla sjukhuspersonalen frisk o tillgänglig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Ja kanske, men det närmsta bekräftade coronafallet är 5 mil härifrån

Finns självklart betydligt fler fall än de bekräftade, tyvärr.
Citera
2020-03-12, 15:32
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Daily Mail:

Daily Mail, den skitblaskan som gör allt för att sälja lösnummer, inklusive att hacka sig in i folks telefoner . Nej, jag lyssnar nog hellre på källor som inte försöka tjäna pengar på folks hysteri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in