2020-03-12, 13:49
Medlem
Jag kan inte låta bli att skratta lite... Jag har alltid blivit retad för mitt beteende med handsprit genom alla år, har alltid varit flitig användare av handsprit, alltid öppnat offentliga handtag med armbågen eller papper, startar alla kranar med papper, skakar aldrig hand med någon osv osv osv. OCH SOOOOOM folk har trakasserat mig för de. Så kollar man nu.... All handsprit är slut och man ska göra en ny hälsning.

Hoppas alla jäklar som pika mig tidigare åker på corona (:

Sedan funderar jag på de där som aftonbladet skrev ut om att polisen räknar på kriser där 25% & 50% av styrkan blir satta i karantän/sjukskrivna, samt vilka brott som prioriteras bort, typ nykterhetskontroller.
Var de så jävla smart att gå ut med de?
Känns lite som att de kriminella blev serverade bra info på ett silverfat där...
Citera
2020-03-12, 13:50
Medlem
Merwinnas avatar
Jaha, Norge stänger alla dagis och skolor och minskar antalet personer på varje sammankomst till 50. Då får vi väl vänta tre veckor till innan AT går ut med samma direktiv här... Fast vid det laget tror jag inte någon bryr sig om vad han säger längre. Då är det "varje man för sig själv"...

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ingen vidare panik i mina butiker, strax norr om 08. Men typiskt svenskt beteende att bunkra upp det minst nödvändiga först, som konserver.

Konserver lagras på ett centrallager och har en hållbarhetstid på 6-24 månader, ibland längre. Det som kommer att ta slut först och öka enormt i pris är alla typer av kött. När slakterierna stänger så finns det kött i högst två veckor. Kvar i affären står då pulvermos, konserver och bröd.

Pasta och bröd kan man göra hemma. Svårare att göra egen korv, fläskfilé eller ryggbiff. Ägg är även lite bökigt om man inte har 5 hönor i vardagsrummet.

Börja med att fylla kyl/frys med proteinet och om/när paniken börjar fyll på med pasta, ris och konserver.

Det finns köttkonserver också! Och fiskbullar! Köttet måste i annat fall vara både torkat och rökt, för om det blir ett så stort haveri att det inte finns färskt kött att köpa, så kan elen gå också. Och då ruttnar allt i frysen.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
Går det att använda handsprit på ffp2 masken eller är det tänkt att använda den en gång ?

Filter kanske är känsliga för handsprit. Jag skulle isåfall använt t-röd som inte lämnar rester i filtret.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Var kan man se det någonstans?
Det börjar om fem minuter här:
https://www.svtplay.se/video/25972780/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-haller-presskonferens-om-laget-med-covi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Arrangemang med över 50 deltagare förbjuds nu i Oslo på grund av corona, rapporterar norska TV2.
Hahaha och i Sverige 500
Citera
2020-03-12, 13:51
Medlem
LucNNs avatar
Kan bara säga, fixa mat. Mina kompisar skrattade när jag långsamt byggde upp förråd förra månaden. Nu frågar dom vart dom skaffar mat. Detta är i Danmark. Hela kommunen stängt från idag, Alla hemma tills vidare. Prat om rationering av dagligvaror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Arrangemang med över 50 deltagare förbjuds nu i Oslo på grund av corona, rapporterar norska TV2.

Stockholms operan håller öppet men för bara under hälften av publiken. Undrar om Oslo operan håller öppet för 50 åskådare? ;-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Kan du berätta om hur illa det är förutom om du är 70-80 år eller i riskgruppen? Och vad är det som är så hemskt i Italien förutom att folk är hysteriska och har stängt ner ett helt land för en förkylning.

Enligt den fakta som finns i nuläget finns det ingen anledning att leva på ett annorlunda vis än vanligt. Folk är hysteriska och du är dessutom en riktigt obehaglig person. Nu ska jag gå till gymet på lunchen. Där kryllar det av pensionärer. De är alla i riskgruppen men de går till gymet likt förbannat. Det är något jag anser är anmärkningsvärt.

Ha en fin dag

Följ med i utvecklingen. Hade du gjort det så hade du hört/läst om att unga personer ligger med andningsbesvär på intensiven i Italien. Det är alltså ingen vanlig förkylning.
Hur är jag obehaglig när jag skriver om vad som händer i världen? DET är kanske obehagligt, men inte jag. Tror du jag njuter av detta eller?

Att gamla gubbar och tanter går och gymmar i detta nu struntar jag i. Det talas om en allmän smittospridning i samhället och om de är 70+ och dessutom kanske har en sjukdomsbild så ligger de i allra högsta grad i en riskgrupp. Att då gå och gymma där folk tar på alla maskiner och man riskerar att smittas – ja den dumheten får stå för dem. Men nu har SATS stängt ner alla gym i hela Norden. Det borde kanske ge dig en hint om allvaret. Har inte tid att rita dig en bild.
Citera
2020-03-12, 13:52
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Filter kanske är känsliga för handsprit. Jag skulle isåfall använt t-röd som inte lämnar rester i filtret.
Hepa-filter mår absolut inte bra av att tvättas.
Filtermedia i en mask har stora likheter med hepa, så att tvätta andningsskydd är inte att rekommendera.

Kan om inte annat leda till en falsk trygghet.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
84 döda sen igår i Spanien. Hela Europa har tappat kontrollen:
(SVT Live)
37 nya dödsfall sen igår enl Reuters då, vilket också är riktigt stor ökning. Ja, det ser ut som om Spanien kommer bli det nästa Italien.

(Worldometers hävdar att det är 29 nya dödsfall i Spanien - totalt 84)
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-12 kl. 14:16.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Har tyvärr en tandläkartid om nån timme mitt i denna kris, bör man avboka ? Vet att de kostar att avboka men har ingen lust att bli smittad och minimerar just nu kontakten med omvärlden, bor i Sydsverige.
Citera
2020-03-12, 13:53
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det kan handla om omognad eller oviljan att se sanningen i vitögat.
Är man exempelvis canceröverlevare är det inte så roligt att tänka att man överlevde cancern - men troligtvis stryker med pga Corona.. Och samtidigt säger ex. Melker att 70% av tyskarna kommer att bli smittade. Och i finsk tv- säger virus-experten att absolut ingenting talar emot att minst 50% av finnarna kommer att bli smittade.

Och att smittan kommer att stoppas när tillräckligt många i vårt samhälle redan har genomlidit sjukdomen. Men att det inte finns något vi kan göra åt - förutom att bromsa lite..

Det är för hårt för att ta in. Då tar man sig ett glas och skålar istället och låtsas som om detta vore en vanlig influensa..

De som förnekar detta i tråden är många gånger även dryga och ohövliga även samt ändrar retorik allt eftersom bara för att alltid få sista ordet.

Det är tråkiga människor. Misantropiska och ensamma människor som säger "Jag är ung och frisk" eller "Det är internet och hysterin som är problemet" Eller någonting i stil med "Det är naturens gång".

Har sett alla varianter sedan ett par veckor tillbaka och det är lika tråkigt varje gång.

Noll Empati.

Jag hoppas att detta löser sig, men jag ser även vart detta riskerar att ta vägen.
Det behöver man inte ha en doktorshatt för.

Ta hand om dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in