2020-03-12, 13:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tomt på hyllorna?
Ja, det är tomt på vita bönor i tomatsås, och även viss brist på fiskbullar.

Stackars folk som ska överleva karantän/sjukdomsperiod på dessa trista matvaror.
Varför köper man inte på sig goda saker om man nu ska bunkra?

Ingen vidare panik i mina butiker, strax norr om 08. Men typiskt svenskt beteende att bunkra upp det minst nödvändiga först, som konserver.

Konserver lagras på ett centrallager och har en hållbarhetstid på 6-24 månader, ibland längre. Det som kommer att ta slut först och öka enormt i pris är alla typer av kött. När slakterierna stänger så finns det kött i högst två veckor. Kvar i affären står då pulvermos, konserver och bröd.

Pasta och bröd kan man göra hemma. Svårare att göra egen korv, fläskfilé eller ryggbiff. Ägg är även lite bökigt om man inte har 5 hönor i vardagsrummet.

Börja med att fylla kyl/frys med proteinet och om/när paniken börjar fyll på med pasta, ris och konserver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Är Spanien på väg att bli nästa Italien? Knappt 3000 smittade och 84 dödsfall nu.

Ja de har många andel äldre se denna karta
https://en.wikipedia.org/wiki/Ageing_of_Europe#/media/File:Europe_population_over_65.png

sverige har ca 2 miljoner över 65 år.
Citera
Medlem
Giggsys avatar
Är njursjuka en riskgrupp likt diabetiker/astmatiker?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
Det vet jag och jag är väldigt noggran med hygienen men undrar om hur länge jag kan använda samma mask ?

Räkna med att ytterkläder, mask, glasögon, skor mm får virus på sig och behöver desinficeras. En bastu tex fixar detta lätt. Andra metoder är tvättmaskin, ugn på 90 grader mm beroende på vad det är man vill döda virus på.
Citera
2020-03-12, 13:46
Medlem
Jag är någon som ofta biter på fingrar/naglar. Tror ni det ökar risken att man blir smittad eller hade man ändå varit körd?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Exakt. Har satt städer i stenhård karantän med poliser/soldater som vaktar stadsgränserna så att inga kommer in och ut. Stängt ner allting, inget tillåtet att vara öppet och förbjudet för människor att vistas utomhus. Tvingade att stanna inomhus. Spökstäder bokstavligt talat. Och byggt upp stora sjukhus på 2 veckor. Kineserna har varit handlingskraftiga och konsekventa minst sagt. Detta i Sverige?

Jasså är det så? Läste du detta i Kalle Anka Nytt eller?
Jag befinner mig i Kina sedan i fredags, har varit i 4 städer och inte sett något av detta.

Men säger du att det är så...Så.....
Citera
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
Jag har panik

Folk hostar på min arbetsplats. Chefen har feber men är ändå här. Vet dessutom att en som arbetar här bor med en person som är smittad med covid-19.

Kan jag arbetsvägra? Detta är typ ett skämt. Är helt mållös.
sjukskriv dig och gå hem.
Citera
2020-03-12, 13:47
Medlem
Stänga ned skolor är en panikåtgärd, inte det bästa åtgärden med andra ord.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Det är som med den katastrofala invandringspolitiken. Sverige ska vara lite speciellt och bäst i klassen.. "Humanitär stormakt" du vet. Till skillnad från våra Skandinaviska grannar.

Ja det är fan skrämmande. Men så går det när vi har ett eget virus som styr landet
Citera
Medlem
Catching coronavirus does not automatically make you immune to it in the future, virologists have warned.

With many infections, the immune system develops antibodies that prevent infection occurring if the same bacteria or virus returns, however, the antibodies against coronavirus may not persist long enough in the body for immunity to develop.

Källa https://inews.co.uk/news/health/can-you-develop-immunity-to-coronavirus-2123038
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Igen, kom in i matchen. Läs på lite så ser du inte så dum ut.

Pandemi = en epedemi som sprids över hela världen och som många insjuknar i.
Det har alltså ingenting med hur allvarlig sjukdomen är utan det har med spridningen och antal sjuka att göra. Covid-19 är en pandemi.

Tror du att det stannar vid ett antal 80 plussare? Vi ska ta till åtgärder för att människor i samhället inte ska behöva dö i onödan. Finns många med nedsatt immunförsvar, fler än du tror och fler än som ens vet om det. Stress tex kan påverka ditt immunförsvar. Stress är idag en folksjukdom.

Man vet heller inte om viruset muterar och blir farligare. Viruset har redan i dag muterat. I det läget kommer du vara tacksam att man försökt minska spridningen.

Men fortsätt du tro att hela världen reagerar starkt utan anledning.

Dödligheten är ju bara bråkdelar av procent för alla under 60, alltså folk i arbetsför ålder. De gamla grekerna hade antagligen hanterat detta värdsliga problem med att ett fåtal medelålders italien-resenärer får lämna detta jordelivet aningen för tidig, på ett betydligt bättre vis.

Virus muterar regelbundet kan jag informera dig om. Det är liksom deras grej. Blir det sedan mer aggressivt/dödligt är det bara en fördel eftersom värden då dör fortare och inte kan sprida det vidare. Se SARS.

Om nu ålder är så viktigt för dig så kanske du vet att undernäring och andra former av näringsbrist står för 45 procent av alla dödsfall bland barn under fem år, vilket motsvarar cirka 2,4 miljoner barn varje år.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-03-12 kl. 13:52.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det har jag inte sagt ett ord om. Men även utan sin njure skulle han fått sin vårdplats.

Undrar bara hur hovet kan vara så in i hel...te korkade att de skickar honom att krama små barn till en skola - helt oavsett att det inte då visste att det fanns åtminstone en smittad människa på den skolan.

Varför stänger man Estellas skola - om sen föräldrarna ändå kramar små barn på annat håll?

Liiiite framförhållning med tanke på hans hälsa borde de ju ha och framför allt visa ansvarstagande under dessa tider.
Du kan vara något på spåret betr. intelligensen i kungahuset.
Den upphörde väl med Gustav Wasa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in