2020-03-12, 13:33
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I vårt östra grannland gör utrikesministeriet det lätt för sig:

Utrikesministeriet avråder från alla resor – slutar uppdatera reserekommendationer

https://www.hbl.fi/artikel/utrikesministeriet-avrader-fran-alla-resor-slutar-uppdatera-reserekommendationer/
Ibland är den enklaste lösningen den bästa. Speciellt när det är en pandemi är detta ett logiskt beslut och en tydlig signal till befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
Jag har panik

Folk hostar på min arbetsplats. Chefen har feber men är ändå här. Vet dessutom att en som arbetar här bor med en person som är smittad med covid-19.

Kan jag arbetsvägra? Detta är typ ett skämt. Är helt mållös.

Säg att du mår dåligt typ feber och gå hem. Du ska inte behöva stå ut med det där..
Citera
Medlem
Finland, Norge, Danmark. Alla agerar. Sverige är fortfarande i förnekelsefasen.
Nu avråder Finlands UD från alla resor. Vi kan inte ens stänga skolorna i Stockholm?!
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Halleluja! Viruset har upphört att sprida sig i Stockholm och Västra Götaland. Eller vad säger den arrogante Anders Tegnell?

https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/

De brukar rapportera in sina siffror runt 16-tiden.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Undrar om det säljs nåt smågodis i självplock? Alla skolungar som tar och blandar själva. Där finns det säkert mycken smitta.

Ja!!!! Min mamma var precis där och köpte till min 4 åriga dotter. Blev så JÄVLA FÖRBANNAD! Då hon vet hur allvarligt jag tar detta.. Hon fick slänga allt godis. Köpte godis i påse istället.

Men svar på din fråga. Ja
Citera
Medlem
Helt sjukt att dom inte testar alla längre. Förstår att testerna tagit slut men jag befinner mig själv i en situation där en kompis befunnit sig i högriskområde och blivit sjuk, varav alla hennes vänner inklusive mig också blivit sjuka men vi vet inte vad det är. Kommer inte fram till något nummer och ingen hjälp får man, och man vill inte testa min kompis. Att stanna hemma skapar stora konsekvenser för oss, hela samhället kommer gå under
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punggift
En anhörig till mig jobbar med att åka runt i utkanten av Stockholm och besöka äldre personer som drabbats av stroke m.m. Han är tvungen att åka kollektivt mellan patientbesöken och han förväntas fortsätta sitt jobb som vanligt imorgon. Han har inte sovit på flera nätter och plågas konstant av tanken att dra på sig viruset och smitta sina patienter. Han valde sitt yrke för att hjälpa människor. Tji fick han. Pengar verkar gå först här men man undrar hur de tänkt fortsätta verksamheten sen när alla patienter är döda?
Vad är det för konstigt jobb? Är det kommunalt borde han ju få hjälp och stöd.
Är det ett privat vinstdrivande typ assistans företag kan han nog glömma hjälp..
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Stöter ni också på folk i lokala butiken och dylikt, som tittar på en och säger "va, ska man bunkra?" "Va, ska man handla extra mat?", "Vilken hysteri?", "Va, är det tomt på hyllorna. Ja, just det, tänkte inte på det."?
Tomt på hyllorna?
Ja, det är tomt på vita bönor i tomatsås, och även viss brist på fiskbullar.

Stackars folk som ska överleva karantän/sjukdomsperiod på dessa trista matvaror.
Varför köper man inte på sig goda saker om man nu ska bunkra?
Citera
2020-03-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad innebär en avrådan från UD att resa till ett visst land, i praktiken? OK UD tycker det är olämpligt, men jag vill ändå, jag åker dit, blir sjuk, blir jag straffad? Eller vad fyller ens den där avrådan för funktion?
Det är mest för att de som redan har bokat en resa, och har ett avbeställningsskydd, ska kunna hänvisa till det när man bokar av resan. Och flygbolagen kan peka på det när de lägger ner flyglinjer och permitterar anställda.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punggift
En anhörig till mig jobbar med att åka runt i utkanten av Stockholm och besöka äldre personer som drabbats av stroke m.m. Han är tvungen att åka kollektivt mellan patientbesöken och han förväntas fortsätta sitt jobb som vanligt imorgon. Han har inte sovit på flera nätter och plågas konstant av tanken att dra på sig viruset och smitta sina patienter. Han valde sitt yrke för att hjälpa människor. Tji fick han. Pengar verkar gå först här men man undrar hur de tänkt fortsätta verksamheten sen när alla patienter är döda?

han bör börja med en sjukskrivning, ryggont är ett tips då det är svårdefininerat av läkarna så han kan dra ut på det länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Gymkedjan SATS-stänger för 2veckor för att "ta sitt samhällsansvar".

Är det någon här som vet vad som händer med personalens löneutbetalning när ett företag väljer att stänga utan att någon i personalen har blivit smittad?

Man kan ju inte ansöka om smittbärarpenning från FK - för man varken är smittad eller blivit utsatt för smitta. Man är inte heller sjuk. Man får man inte jobba för att arbetsgivaren har stängt butiken.

Ska SATS betala lön för sin personal som vanligt?

Gå till arbetsförmedlingen? Kanske ansöka om a-kassa eller liknande? Har samhället råd betala ut a-kassa sjukpengar osv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
80% av alla sjukdomsfall kan stanna hemma, det är de 20% som behöver extra vård och ifall man använder WHOs modell så kommer 80% i sverige bli sjuka, dvs 8 miljoner fall. Av dessa behöver 20% extra vård, dvs 1.6 miljoner. Av dessa 20% kommer 5% att behöva intensivvård på sjukhuset, ca 8 000.

Ifall alla är sjuka om en vecka så kommer det inte funka, men om man kan sakta ned spridningen och dra ut på det så har de sjukaste störst chans att överleva.

Fast om man drar ut på det kommer viruset att börja mutera och bli dödligare. Det är bättre att få det nu än när dödligheten går upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in