2020-03-11, 14:10
Medlem
Har inte Anders Tegnell lite fel där, angående vilka som får allvarliga symptom, såg en intervju med en Läkare från Lombardiet igår som sa att av dom 750 som låg på intensiven så medianåldern 65, dvs hälften var 65 eller yngre.

Det låter ju inte som att "näst intill alla som får allvarliga symptom är 80 år eller äldre".
Citera
2020-03-11, 14:10
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
Varför ingen teckentolkning på presskonferenserna? Är de oviktiga och kan prioriteras bort?

Det står ju förfan en mupp och viftar med armarna
Citera
2020-03-11, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Sthlm rapporterar bara en gång per dag.

Ser ut att vara fler än rapporterat:

Bitr statsepidemiolog Anders Wallensten inleder presskonferensen med en uppdatering av världsläget.

– Vi har 461 fall i Sverige, säger han.

Det innebär att Folkhälsomyndigheten känner till fler fall än vi rapporterat om idag, vår senaste siffra är 436 smittade i Sverige.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Bra fråga.

Nuvarande system är inte anpassat efter detta virus, eller någon smittsam sjukdom av denna kaliber alls faktiskt.

Det blir såklart svårt att få ett sjukintyg om man inte ens kan få ett test utfört.

Tusentals kommer ju nu kunna ringa in och sjukskriva sig utan sjukintyg, skylla på Corona och slippa undan. Ända tills man hittar en lösning på detta. Men det blir inte lätt.

Nej inget som något är anpassat för. Om det blir karantän i hemmet hur ska folk få mat? Ska kommunerna åka runt med mattransporter? För alla kommer ju inte ha sådana som kan fixa detta med hemleverans av grannar eller vänner. De senare kanske även de kommer sitta i karantän. Hur har man resonerat där när rådet är frivillig karantän om man riskerar eller redan fått viruset.
Citera
Medlem
Hur svårt kan det vara att ta ett beslut gällande stora sammankomster? Man skyller på att lagstiftningen är "krånglig". Fyfan för byråkrati
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
0 Dödsfall mellan 0 - 200 år
I Sverige ja, men totalt sett menade jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Men det är ju irrelevant eftersom deras uttalande från igår helt och hållet förklarar minskningen. Det är ungefär som att 100 personer har influensa och vi ser att dom har det, men vi testar bara 5 st och helt plötsligt har vi lägre siffror. Det betyder ingenting utan hjälper snarare smittspridningen eftersom de tror att det är en helt vanlig förkylning.

Jag har aldrig påstått något om vilka som testats? Bara att siffran är 26 och att de rapporterar en gång per dag.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Idioten säger man ska stanna hemma 1-2 dagar efter symtomen gått över.
I andra länder måste man vara hemma i typ två veckor efter symtomen gått över!

Det är så pinsamt,
Vidta kraftiga åtgärder NU om man ska få detta under kontroll. Är man rädd för att hängas om man handfast fattar beslut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Slutsatsen är ju att folk har gått på myten om att det skulle vara ett dödsvirus och att man kommer dö på studs om man får det. 98 % här inne är ju både hypokondriker och domedagsprofeter.
Det kan ju finnas många andra anledningar till att dom köar för test som att dom vill veta och sen slippa vaccin, vill återgå till jobbet, ska ut och resa i yrket, hälsa på sin gamla mor senare.

Dom flesta här i tråden sen januari vet nog vad det är för virus nu och det är bara några som är extrem i varje ända. Att det är fler oroliga här nu beror ju på samma sak som köerna för test där i Växsjö, att dom inte är mentalt förberedda men nu ramlar myntet som fastnat ner trots att det gått tre månader. Myndigheter skulle tidigt ha förberett folk, inte att dom ska dö som flugor utan att det är en ny sjukdom som är mycket dödlig för sjuka och äldre och att vi måste visa hänsyn och vara försiktiga. Man stoppade inte ens flygningar till Iran och Italien i tid utan tog risken att föra in smittan och här är nu. Myndigheterna ville ju inte störra resenäringen och marknaden samt skapa "panik". Bättre då än nu anser jag för nu är det istället dags att lyssna och inte sitta i någon form av underlig panik.

Du vill inte vara med och skydda de gamla och sjuka? Har du inga sjukdommar eller nedsatt immunförsvar, kanske pga av stress, så är det väl bara att le vidare i livet om du inte kommer att sakna någon. Annars har ju yngre 0,2% chans att dö i detta om dom är smittade, över 80 år har 14.8%, 1,3% för 50-59 år. I vanlig säsongsinfuensa har smittade 0,1% dödlighet och då mest äldre, för yngre är den nästan obefintlig. I covid-19 är dödligheten mellan 1%-5% och fördelningen av döda vad det gäller ålder fanns det lite av ovan. Jag vet inte i vilken ålder din far kan vara i men vid 1% dödlighet och han är över 50 år så har han ganska exakt 1 möjlighet av 100 att dö om smittad, äldre än 60 betydligt högre. Taskiga odds tycker jag om man jämför med andra faror i livet. Räcker inte vården till som i Italien just nu så kan det bli en topp på 5% dödlighet.

En del måste ha bevis och är fastfrysta i ett evidenstänk och kan inte agera. Dumt om det är något nytt och farligt och det gäller ju allt i livet. Andra är bara dumma och kan inte ta till sig information och dom verkar inte se vad som hänt i Kina och vad som händer i Italien. Själv brukar ja enbart sunt förnuft. Jag gjorde ett antagande att detta kommer att bli en obehaglig pandemi redan i januari och placerade redan då om på börsen efter bästa förmåga medans folk sov. Lite extra mat har jag också men har inte köpt skyddsmasker. Jag har redan sett över situationen med mina äldre nära och kära och är glad att mina barn inte drabbas svårt av detta som det ser ut. Jag är ganska redo för karantäner och sjukdommar, är du? Troligen inte eftersom FHM inte varit intresserad att förbereda någon svensk, smittan kommer ju aldrig hit ...

Vi kan också vara smarta och hantera detta nu då FHM hjälpte till att släppa in smittan. Sydkorea gör ett utmärkt jobb med en CFR på 0,7. Klarar dryga bortskämda svenskar av det eller ska vi ligga på Italiens siffror trots att vi haft tre månader på oss att förbereda oss?

Why are Korea’s Covid-19 death rates so low?
https://asiatimes.com/2020/03/why-are-koreas-covid-19-death-rates-so-low/

Lite övriga källor.

Age, Sex, Existing Conditions of COVID-19 Cases and Deaths
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Estimated Influenza Illnesses, Medical visits, Hospitalizations, and Deaths in the United States — 2018–2019 influenza season
https://www.cdc.gov/flu/about/burden/2018-2019.html

Report of the WHO-China Joint Mission non Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report – 46
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200306-sitrep-46-covid-19.pdf?sfvrsn=96b04adf_2
Citera
Medlem
Dscims avatar
Stackars detta land.. Folket blir bajsat på gång efter gång efter gång, detta är ett jävla skämt. Stackars Sverige vad som väntar.. Pga dessa dumma jävlar som styr detta land.
Citera
Medlem
-Mystics avatar
37 nya coronafall har bekräftats i Västra Götaland, rapporterar GP.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Vad ligger vi på?

461

(Bitr statsepidemiolog Anders Wallensten inleder presskonferensen med en uppdatering av världsläget.

– Vi har 461 fall i Sverige, säger han. )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in