2020-03-12, 12:27
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror du och många andra missar att det kan bli en ganska alarmerande siffra unga som dör också när vården blir mättad.
Vad menas med en alarmerande siffra? 10% av unga? 20%? 30%? 40%?

Och vad grundar du det på? De under 60 får ju väldigt lindriga besvär. Och ju yngre desto mildare.
Jag menar hur många unga med allvarliga underliggande sjukdomar kan det finnas i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Hörde på nyheterna att fem sjukhusanställda på en intensivvårdsavdelning i Varberg smittats. Måste vara usla rutiner och inkompetent personal på det sjukhuset.
Om dom på något sätt kunde för viruset maskera att det är en intensivvårdsavdelning, kanske få det att se ut som något färdmedel i kollektivtrafiken...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
4 miljoner människor dör av fetma årligen (i förtid i följdsjukdomar).

Och nu stänger SATS alla sin gym i norden?

Möjligen börjar detta anta aningen orimliga proportioner.

Dom som dör i fetma befinner sig knappast på sats. Och dom som tar hand om sin hälsa kan även göra det utan sats.

Det som däremot INTE går att göra, är stoppa spridning av ett högvirulent virus, i ett stängt utrymme, med en massa människor som har ökad andningsfrekvens.

Sådana kommentarer som din får mig att tänka på naturligt urval, avseende Covid-19.
Senast redigerad av Vilarosa 2020-03-12 kl. 12:29.
Citera
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Panik?
Jag ringde och vill omboka eller avboka min flygresa. Ingen chans. Dom var kallsinniga. Gick inte.
Ingen panik där. Säkrare att flyga än att åka buss, kvittrade en i flygbranschen.

Jag har heller ingen panik. Oroar mig inte för att vara sjuk i två veckor eller vad det tar. Men vill inte bli internerad i främmande land. Dödligheten är försumbar (1 % av smittade dör). Större risk att råka dö i bilolycka eller bli skjuten av en tonårsbabbe.

Men lika likgiltig som flygbolaget är jag inte. Nu tvångsflygs jag alltså. - Om jag inte vill stå för hela kostnaden, förstås. Funderar på att få en rejäl hostattack på flyget.
Vilket flygbolag gäller detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Har en bokad resa till Island i maj. Bör jag ställa in mig på att den uteblir? :/

Nej. Inga problem på Island.
Citera
2020-03-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Bara fått info i andra hand om presskonferens kl 14 idag om skolorna. Någon mer som vet om detta stämmer?

Hoppas myndigheterna tar det säkra före det osäkra nu. Alla skolor bör stängas i två veckor för att begränsa smittspridning. Hoppas WHO har direktiv om inte Sverige tar sitt ansvar.
Citera
Medlem
Tydligen är det inte populärt att peka ut sina EU-kamrater för sämre sjukvård,
Verkar vara mindre trångt på sjukhusen i Italien än i Sverige dessutom:

"Med referens till uttalandet av Statsepidemiologen Anders Tegnell att “Vi (Sverige) har betydligt bättre förutsättningar, både att hantera den och att jobba med så att vi slipper hamna i det läget” syftande utvecklingen av smittspridningen i Norra Italien, önskar Ambassadören Mario Cospito meddela att de italienska offentliga hälsoinrättningar som i nuläget jobbar intensivt med att vårda de smittade av viruset som orsakar COVID-19, gör så med effektivitet, professionalitet och maximal hängivenhet. Det finns i skrivande stund mer än 5000 intensivvårdplatser, och det finns tusentals platser som kan iordningsställas vid behov. I dagsläget, behöver bara 10% av de smittade vårdas på intensivavdelningen, med en täckningsgrad av 6% av de tillgängliga platserna. Ingen har hittils ifrågasatt det italienska nationella sjukvårdsystemet i bekämpningen av COVID-19. Både WHO och den Europeiska Unionen har alltid, även genom ECDC-institutet i Stockholm, visat fullt stöd för Italiens agerande."

https://ambstoccolma.esteri.it/ambasciata_stoccolma/en/ambasciata/news/dall_ambasciata/2020/03/comunicato-stampa-dell-ambasciatore.html
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Italien gjorde samma sak - deras siffror har knappast avstannat.

Du bör prata med dina anhöriga så att de förstår att de bör undvika folksamlingar och begränsa social samvaro. Du bör handla mat och andra förnödenheter åt dem (eller arrangera hemtransport av mat) så att de inte behöver lämna hemmet.

Tycker det vore oansvarsfullt av Sverige att minska sina tester på individer i ett sådant här tidigt skede då det just nu är viktigast att följa var viruset mest befinner sig, hur snabbt det sprider sig och hur mycket.

Vill veta statistik över min egna stad, redan sagt åt båda att undvika folkmassor och inte stå för nära andra människor, dessutom tvätta händerna noga efter dem tagit på saker i butiker / på jobbet.
Men frågan är när/vilken dag det är dags för dem båda att stanna hemma.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsjurgen
har legat i bråk med rektor på sonens skola i flera dagar nu. Jag håller barnen hemma. dom ger exakt det där svaret.

Har inte du något jobb att gå till? Är du arbetslös förstår jag om du håller barnen hemma. Problemet är ju att det förmodligen kommer dö massa folk om skolorna stänger och föräldrar inte kan sköta sina jobb för att de måste vara hemma med sina barn.
Citera
2020-03-12, 12:29
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaabbccdd
Jobbar på ett kontor där dem inte vill att man jobbar hemifrån, rent teoretiskt är det dock inga problem då jag kan sköta allt hemifrån. Åker tåg ca 2h per dag till & från jobbet och börjar fundera på att fråga om home office. Hur skulle ni bäst lägga fram det till en chef som knappt gett någon information kring viruset och som normalt sätt inte godkänner att jobba hemifrån?
Förklara att detta inte är en normal situation.
Citera
2020-03-12, 12:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddsaren
Varför påstår vissa här inne att Sverige stänger ner skolorna? Det förs inga diskussioner om det ens
Ibland vet folk i tråden vad de pratar om ibland inte.

Personligen tror jag det kommer att ske tämligen snart - men jag har ingen information som backar upp det, mer än att Sverige verkar följa andra länder med ett par dagars försening.

Edit:
Verkar som om Stockholms skolor nu förbereder sig för att bedriva distansundervisning.
Källa: Dagens Eko.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-03-12 kl. 12:31.
Citera
2020-03-12, 12:30
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
-Upp med en glasspinne i näsan.
-Stryk av på en liten genomskinlig plastskiva
-Köp ett bra mikroskop och kika
-Ser du taggiga små bollar som ler hånfullt åt dig? Du har Corona.

Nej, men det är väl ungefär så här det går till. Hur mkt erfarenhet det krävs för att få ut nåt vettigt av vad man ser vet jag ej.

Hahahaha, aja nu vet jag grundprincipen iallafall, tror detta är ett expert område jag inte kommer kunna lära mig inom rimlig tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in