2020-03-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Gå inte in ännu.
Jag kommer köpa Spiltan Investmentbolag Sverige, Avanza Globalfond, SWEDBANK Robur Asia, Berkshire Hathaway, LMVH, Apple, SHB och BMW nästa gång jag går in igen.

Varför ska du köpa BMW?
Citera
2020-03-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast det var inte vad han skrev och vad du tidigare skrivit.

Du jobbar ju mer efter samma modell som svenne-banan använder på mellandagsrean.

Eller vad har 40% från toppnoteringen med fundamenta att göra?
Vet inte varför jag skall ödsla tid på dig, en person som går in och storhandlar på börsen idag är ingen jag vill diskutera investeringar med.
Citera
2020-03-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Varför ska du köpa BMW?
För att det är ett superfint företag med fet kassa, lite skuld och stor vallgrav.
Citera
2020-03-12, 11:33
Medlem
Citat:
För att det är ett superfint företag med fet kassa, lite skuld och stor vallgrav.

Det är även en aktie som backat konsekvent de senaste 5 åren (Från 120 euro till 47...) och som är hopplöst efter vad gäller elektrifiering. En av de sämsta bilaktierna du kan köpa enligt mig. Då har jag ändå ägt 10 st olika BMW-bilar och gillar märket i grunden...
Citera
2020-03-12, 11:51
Medlem
Citat:
Det är även en aktie som backat konsekvent de senaste 5 åren (Från 120 euro till 47...) och som är hopplöst efter vad gäller elektrifiering. En av de sämsta bilaktierna du kan köpa enligt mig. Då har jag ändå ägt 10 st olika BMW-bilar och gillar märket i grunden...
Om du tycker så bör du inte handla aktien. Jag kommer köpa den.
Citera
2020-03-12, 12:21
Medlem
Citat:
Hur min plattform får upp olja är av noll intresse, att du däremot tror ABB är en oljeaktie visar din nivå.

Jag har aldrig sagt att Abb är en "oljeaktie". Jag har bara sagt att Abb's aktiekurs också fått stryk av priset på oljan dumpats.

Citat:
ABB olja?

Citat:
Abb är exponerade mot gas och oljeindustrin

Citat:
I så fall är allt och alla exponerade mot gas och olja.

Citat:
Nej jag skulle snarare säga att det är ett begränsat antal bolag som är så direkt engagerade i produktionen som ABB.

Även om det är en mindre del av verksamheten
.

Citat:
Jag jobbar på en olje och gas plattform. Vet exakt vilka som levererar till dessa plattform. ABB har en man ute hos oss av 200 totalt ombord. Bara för att oljepriset går ned så slutar man inte köpa ABB,s tjänster eller produkter, du förstår att man inte låter plattformarna förfalla bara för att oljepriset går ned ibland va?

Citat:
Om det inte finns några direkta marginaler/lönsamhet, vilket det inte finns när priset dumpas så här radikalt, är nyinvesteringar så klart något man drar ner på och sen lägger man drift och underhåll på minimal nivå.

Citat:
Hur min plattform får upp olja är av noll intresse, att du däremot tror ABB är en oljeaktie visar din nivå.

Citat:
Jag svarar på alla frågor. Att du sedan inte förstår vad som är olje och gasrelaterade företag är ju inte mitt problem. Eller du tror kanske att det är min skyldighet att utbilda dig om sådant en 10 åring vet?

Det är väl i allra högsta grad intressant och relaterat till ämnet om ABB förser hela din plattform med el för att få upp oljan eller om det bara är vissa komponenter i produktionen som kommer från dom.

Men du vet alltså inte om det är med hjälp av elkraft din plattform får upp oljan?

Sen säger ju inte ABBs involvering på just din plattform allt om all världens övrig oljeproduktion.

Citat:
Vet inte varför jag skall ödsla tid på dig, en person som går in och storhandlar på börsen idag är ingen jag vill diskutera investeringar med.

För att du uppenbarligen tror dig kunna mer än mig. Det är väl den naturligaste och i sär klass vanligaste orsaken till att öppna munnen.

Sen har jag inte storhandlat, jag har handlat för ca20% dessutom fullt medveten om att det var i tidigaste laget och jag har heller inte sagt ett ljud om i fall allt skeppas i väg vid nästa eventuella rekyl.
Citera
2020-03-12, 12:24
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att Abb är en "oljeaktie". Jag har bara sagt att Abb's aktiekurs också fått stryk av priset på oljan dumpats.

Det är väl i allra högsta grad intressant och relaterat till ämnet om ABB förser hela din plattform med el för att få upp oljan eller om det bara är vissa komponenter i produktionen som kommer från dom.

Men du vet alltså inte om det är med hjälp av elkraft din plattform får upp oljan?

Sen säger ju inte ABBs involvering på just din plattform allt om all världens övrig oljeproduktion.

För att du uppenbarligen tror dig kunna mer än mig. Det är väl den naturligaste och i sär klass vanligaste orsaken till att öppna munnen.

Sen har jag inte storhandlat, jag har handlat för ca20% dessutom fullt medveten om att det var i tidigaste laget och jag har heller inte sagt ett ljud om i fall allt skeppas i väg vid nästa eventuella rekyl.
Men då svarar jag igen som jag svarade första gången. Om du anser att ABB drabbas av lågt oljepris då måste du anse att i stort sätt alla företag i hela världen drabbas (vilket de oxå gör), men varför då specifikt nämna ABB?
Citera
2020-03-12, 12:24
Medlem
Citat:

Vad innebär begreppet "vallgrav" i detta sammanhang?
Citera
2020-03-12, 12:26
Medlem
Citat:
Om du tycker så bör du inte handla aktien. Jag kommer köpa den.

Men det är ju helt obegripligt varför du köper den. Finns det något som talar för uppgång? Corona eller ej... ?
Citera
2020-03-12, 12:28
Medlem
Citat:
Men då svarar jag igen som jag svarade första gången. Om du anser att ABB drabbas av lågt oljepris då måste du anse att i stort sätt alla företag i hela världen drabbas (vilket de oxå gör), men varför då specifikt nämna ABB?

För att ABB är mer direkt involverade i oleproduktionen än tex H&M.

För en del företag är det tvärtom en fördel med ett lågt oljepris.

Förstår du verkligen inte detta?
Citera
2020-03-12, 12:46
Medlem
Citat:
Vad innebär begreppet "vallgrav" i detta sammanhang?
https://www.privataaffarer.se/articles/2017/01/11/darfor-ska-du-investera-i-vallgravar/
Citera
2020-03-12, 12:47
Medlem
Citat:
Men det är ju helt obegripligt varför du köper den. Finns det något som talar för uppgång? Corona eller ej... ?
Det har jag ju redan svarat på.. fet kassa, stor vallgrav, låga skulder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in