2020-03-12, 10:44
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Precis som föregående talare sa så hade de kammarrätten gett föräldrarna rätt på alla punkter, kammarrätten hade knäppt soc ordentligt på näsan genom att inte ens kräva att vårdplanen följdes som krav för att mamman skulle få hem flickan. Det vill säga mamman behövde alltså inte vissa negativa prover.
Jag vet heller inte hur ni tänkt att handläggarna skulle tvingat sig in i lägenheten. Handläggare på socialtjänsten är sällan muskelpaket som är kampsports tränade. Pappan var känd som våldsam. Handläggarna ber polisen om hjälp och de bedömer att man inte ska gå in. Jag vet inte vad ni tänker att handläggarna ska göra i det läget.

Begära handräckning av polisen. Nu är inte förundersökningen klar än och kanske vi aldrig kommer få veta alla detaljer, men jag vet om fall där de använder polisen för att hämta barn som går i skolan under skoltid.
Citera
2020-03-12, 10:48
Medlem
Om man missbrukar när man har ett barn i magen så hur skulle man kunna ta hand om ett barn utanför magen. Vad ingen lyft som jag tänkte på, kan advokaten ha blivit hotad och därför vänt? Av pappan som enligt socialen var så hotfull? Och advokaten försökte lite hemligt säga till fosterhemsmamman att dom skulle skaffa ett eget ombud?
Citera
2020-03-12, 10:54
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
En Lex Esmeralda skulle tvinga en instans som kammarrätten att oxå ha ett barnperspektiv. Som det framkommer tidigare i tråden så har de det inte idag.

Då har tidigare i tråden fel. Kammarrätten följer LVU som säger att den ska döma "enligt bestämmelserna i socialtjänstlagen", som i sin tur säger att den ska döma så att "barnets bästa särskilt beaktas".

Det är ingenting som en domstol bara kan slingra sig undan så där utan vidare. Ytterligare en papperslag skulle inte ändra på någonting alls.

Jag misstänker att vad du snarare har problem med är det faktum att de biologiska föräldrarna i de allra flesta fall är det bästa för barnet. I det här fallet var det inte det. Men det förändrar inte faktumet att det i de flesta fall tas för många barn från de biologiska föräldrarna snarare än för få.
Citera
2020-03-12, 11:07
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
När är nästa häktningsförhandling?

Det spekuleras i en FB-grupp att flickan svalt ihjäl och att man kunnat läsa detta i en artikel? Är det hittepå eller är det någon som vet vilken artikel det gäller om det nu är sanning?

Lilla hjärta fick i sig opiater. Fins artiklar och pressreleaser och utredning med mydigheter där det framkommer. Vidare låg hon avliden i bostaden i flera dagar. Framkommer bl. annat här: https://minfil.com/38Qda6h3oa/Linko_ping_FR_883-20_Dom_2020-03-09_pdf
Citera
2020-03-12, 11:19
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Det är precis så det är. Föräldrarnas rätt till sina barn är större än barnens rätt till en trygg uppväxt!!!
Föräldrarbalken är för stark.. Vet att folk som jobbar med barn på soc som tycker likadant.. Lagen måste ändras!!! För barnens skull..

Fast internationella lagar är ju överordnade. Men det skiter Sverige som vanligt i - se bara de olagliga gränskontrollerna.
Citera
2020-03-12, 11:21
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Lilla hjärta fick i sig opiater. Fins artiklar och pressreleaser och utredning med mydigheter där det framkommer. Vidare låg hon avliden i bostaden i flera dagar. Framkommer bl. annat här: https://minfil.com/38Qda6h3oa/Linko_ping_FR_883-20_Dom_2020-03-09_pdf

Ja, det du skriver vet jag sedan tidigare. Men det besvarar ju inte min fråga. Nu tror jag inte att det är sant att hon svalt till döds, men det är ju fortfarande fysiskt möjligt att dö av svält men att ändå ha opiater i blodet. Är du med på hur jag tänker?

(Det mest troliga är ju dock att hon dött av att föräldrarna tvingat i henne opiaterna).
Citera
2020-03-12, 11:28
Medlem
Äcklet Martin Bengtsson uttrycker sin ”sorg” på Choice hemsida:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2815929788455298&id=206646752 3401532&anchor_composer=false&ref=page_internal
Citera
2020-03-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Jag har aldrig påstått att alla gör det för pengar. Dock känner jag själv till en kvinna som flr att kunna finansiera sitt hästintresse tar emot fosterbarn. Och har även hört historier från andra. Påstår inte att alla främst gör detta flr pengar, men i alla sammanhang där relativt höga belopp(15-25000) i månaden är inblandade går det inte att komma ifrån att det ofta blir en faktor.
Och hur länge sen är det du fick
11000? Du kan ju inte dra upp en sunma från 90 talet och påstå att den är relevant i dagsläget.
Men visst, om man har heltidsjobb är det klart att det inte är jättehöga belopp, men med tanke på alla som inte jobbar i dagens samhälle så blir den extra ersättningen så klart rätt mycket och kanske det avgörande för att mamman ska kunna vara hemma istället för att jobba.

Sättet du skriver på riktigt skriker att familjehem suger. Tråkigt att du känner någon som verkar göra detta för pengar.
Min ersättning är inte från 90-talet. Det är 4 år sedan.

Jag sätter punkt här nu. Det var inte meningen att börja en diskussion om detta. Anser inte att det hör hemma här då Lilla hjärtats familjehem var ett mycket bra sådant!
Citera
2020-03-12, 12:06
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Sättet du skriver på riktigt skriker att familjehem suger. Tråkigt att du känner någon som verkar göra detta för pengar.
Min ersättning är inte från 90-talet. Det är 4 år sedan.

Jag sätter punkt här nu. Det var inte meningen att börja en diskussion om detta. Anser inte att det hör hemma här då Lilla hjärtats familjehem var ett mycket bra sådant!

Precis som med allt annat så finns det bra och dåliga familjehem, konstigt vore det annars. Generellt så verkar den absoluta majoriteten vara en familj på landet där mamman har antingen ett brinnande intresse för hundar, hästar eller annat som kräver utrymme. Denna hobby går inte att leva på och då tar man in fosterbarn för att försörja sig. Inget fel i det.

Felet är att systemet är felkonstruerat. Det borde finnas flera parallella organisationer där socialtjänsten som utreder och placerar, inte har med familjehemmet att göra sedan så det inte skapas jäv där missförhållanden döljs.
Citera
2020-03-12, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Precis som med allt annat så finns det bra och dåliga familjehem, konstigt vore det annars. Generellt så verkar den absoluta majoriteten vara en familj på landet där mamman har antingen ett brinnande intresse för hundar, hästar eller annat som kräver utrymme. Denna hobby går inte att leva på och då tar man in fosterbarn för att försörja sig. Inget fel i det.

Felet är att systemet är felkonstruerat. Det borde finnas flera parallella organisationer där socialtjänsten som utreder och placerar, inte har med familjehemmet att göra sedan så det inte skapas jäv där missförhållanden döljs.

Självklart finns det både bra och dåliga familjehem. Säger absolut inget annat. Men E*meraldas familjehem var inget dåligt sådant så diskussionen om detta hör inte hit!

Jag känner många familjehem och inte ett enda av dessa bor på landet med en massa djur. Det är helt vanliga familjer. Vissa bor i villa och andra i lägenhet.
Citera
2020-03-12, 12:42
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Självklart finns det både bra och dåliga familjehem. Säger absolut inget annat. Men E*meraldas familjehem var inget dåligt sådant så diskussionen om detta hör inte hit!

Jag känner många familjehem och inte ett enda av dessa bor på landet med en massa djur. Det är helt vanliga familjer. Vissa bor i villa och andra i lägenhet.

Tack för detta inlägg o några till som insett att detta hem var alldeles exemplariskt för ett behövande litet barn. Ekonomi o bitterhet över dåliga familjehem har inte plats i denna tråd.

Jag skulle gärna läsa en psykutredning gjord på biologiska mamman. Undrar om det blir SPV med särskild utskrivningsprövning för henne.

Annars...lycka till (not) för henne på kåken.
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-03-12 kl. 13:27.
Citera
2020-03-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
När är nästa häktningsförhandling?

Det spekuleras i en FB-grupp att flickan svalt ihjäl och att man kunnat läsa detta i en artikel? Är det hittepå eller är det någon som vet vilken artikel det gäller om det nu är sanning?
Det fanns uppgifter i domen där de andra barnen omhändertogs att 1-åringen var lite underviktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in