2020-03-12, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillan77
Vi fick 11.000/månaden för en av våra placeringar. Detta kom inte i närheten av mitt inkomstbortfall VARJE MÅNAD pga att jag missade många dagar, flera i veckan, pga att hen var strulig och behövde tillsyn och hjälp i stort sett hela tiden.
Den ersättning som utgick var inte ens diskuterad innan hen blev placerad här.

Vår andra placering fick vi 13.000/månaden för. Även hen var en strulig tonåring som krävde extremt mycket! Hen bodde 1 år hos oss INNAN vi fick någon ersättning överhuvudtaget.

Men om du anser att 11.000 och 13.000 för ett heltids"arbete" dygnet runt 7 dagar i veckan är bra betalt så be my guest.
Våra placeringar har bott hos oss för att vi ville hjälpa dom att få en trygghet och en ny start i livet.

Du vet, alla familjehem gör inte detta för pengarnas skull, så sluta dra alla över en och samma kam!
Jag har aldrig påstått att alla gör det för pengar. Dock känner jag själv till en kvinna som flr att kunna finansiera sitt hästintresse tar emot fosterbarn. Och har även hört historier från andra. Påstår inte att alla främst gör detta flr pengar, men i alla sammanhang där relativt höga belopp(15-25000) i månaden är inblandade går det inte att komma ifrån att det ofta blir en faktor.
Och hur länge sen är det du fick
11000? Du kan ju inte dra upp en sunma från 90 talet och påstå att den är relevant i dagsläget.
Men visst, om man har heltidsjobb är det klart att det inte är jättehöga belopp, men med tanke på alla som inte jobbar i dagens samhälle så blir den extra ersättningen så klart rätt mycket och kanske det avgörande för att mamman ska kunna vara hemma istället för att jobba.
Citera
2020-03-12, 07:18
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Hade alla skött sina uppdrag så hade detta inte skett. Så lagändring i den riktningen man diskuterar nu är inte nödvändig. Det är trist att diskutera den saken i en tråd som den här, men man kan inte bortse ifrån att statlig vård i Sverige under alla år varit oerhört dålig. Allt för många har farit illa. Fosterfamiljer är inte så bra alla gånger skall man ha klart för sig. Först och främst är det väl släktingar som skall ses över istället för betalda familjer eller institutioner. Vi är ju världsbäst i detta land på att vårda barn tror vi och gärna med tvångsmedel. Man behöver istället reformera ett ålderdomligt och förlegat system och även se över förvaltningsdomstolarna som är statens förlängda arm. Vi kunde ju inte ens överklaga myndighetsbeslut tidigare till domstol. Så man skall passa sig för att ändra lagarna så fort flera aktörer beter sig som idioter.

Häxjäveln från socialtjänsten som intervjuas i Svt svarar som brukligt vi kan inte uttala oss om enskilda ärenden. Denne gömmer sig bakom sekretess och skyddas av lagstiftningen och ingen tjänsteman ställs till ansvar utan man utreder sig som det så fint heter. Dom har otroligt stor makt också vilket inte är rättssäkert.

Helt korrekt bedömning. Nu kommer tyvärr deras makt att öka trots alla brister. Detta är inte en svart/vit fråga alls. I detta fallet är det min åsikt att det är socialtjänsten som falerat.
Citera
2020-03-12, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TureBlomkvist
Behöver inga namn utan bara om de har, hur många och ålder. För att reda ut P.Ls boendesituation då R.G fick tillbaka vårdnaden med vilkor att han hölls utanför.

I domen kan man läsa om en ettåring och en 13-åring.

Orosanmälan har funnits pga mamman setts påverkad utomhus med minstingen i bärsele.
Citera
2020-03-12, 09:05
Medlem
OroligLantiss avatar
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/lilla-hjartat-lag-dod-i-hemmet-i-flera-dagar/

Alltså fotot på när de pussas fick mig att börja gråta.
Fyyyyy fan!
Citera
2020-03-12, 09:41
Medlem
Snacka om att den morsan lever i förnekelse. Hennes dotter är död, hon låg död i lägenheten flera dagar utan att hon eller pappan ringde 112, men hon tycker att hon är kapabel att ta hand om sina barn?
Citera
2020-03-12, 10:03
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Helt korrekt bedömning. Nu kommer tyvärr deras makt att öka trots alla brister. Detta är inte en svart/vit fråga alls. I detta fallet är det min åsikt att det är socialtjänsten som falerat.
Kan du utveckla på vilket sätt soc har fallerat och vad de skulle gjort annurlunda?
Citera
2020-03-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/lilla-hjartat-lag-dod-i-hemmet-i-flera-dagar/

Alltså fotot på när de pussas fick mig att börja gråta.
Fyyyyy fan!

Jaaa!!!
Finns även en bild när Esmeralda kramar och pussar sina bonussyskon innan hon permanent ska flytta hem till mamma. Den kramen med godedjuret i ena handen och armen hårt om sin bonussyster som står på knä gör så ONT i mig. Tårarna strilar ner för kinderna när jag skriver detta också.
Fy usch och tvi vilket öde till mötes denna flicka gick.
Men någonstans får man väl finns ro i att flickan förhoppningsvis inte led i dödsögonblicket utan somnade in av överdos av sömnmedel. Förhoppningsvis!
Det hon varit med om dagarna innan detta kan man dock aldrig ana. Men hennes sista stund i livet blev nog lugn i alla fall.
Citera
2020-03-12, 10:13
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Kan du utveckla på vilket sätt soc har fallerat och vad de skulle gjort annurlunda?

Kort svar: När paret inte öppnade dörren när soc tjänsten och polisen knackade på, skulle de med våld tagit sig in och omedelbart tagit samtliga barn. De skulle haft mycket tätare kontakt med paret under denna tid innan och krävt drogfrihet via blodprov. Annars LVU igen. Soc tjänsten har makten att ta vilket barn som helst när som helst. De vinner 90% av alla omhändertaganden i förvaltningsrätten.
Citera
2020-03-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Soc uttrycker att de under lång tid känt oro för att föräldrarna missbrukade igen.
De får orosanmälningar som även dessa indikerar detta.
När de då åker till bostaden efter en orosanmälan och föräldrarna vägrar släppa in dem borde de direkt tagit ett omedelbart och därmed fått rätten att bryta sig in i bostaden. Att föräldrarna dessutom genomgående vägrat lämna urinprover tyder ju ännu mer på att de faktiskt missbrukade. Att pappan dessutom vid TVÅ tillfällen avbokat inplanerade hembesök tyder ännu mer på att de dolde något och så var det ju. 29/1 när pappan avbokade ett möte hade de hittat Esmeralda död en dag tidigare än vad de gjorde om de tvingat sig in i lägenheten...

I detta skede kunde de agerat annorlunda.
I detta skulle BORDE de ha agerat annorlunda.
I detta skede har det begått tjänstefel.

Jag hade kunnat försvara deras beslut om det hade handlat om en familj de inte hade tidigare kännedom om. Men de har i både Förvaltningsrätt och Kammarrätt påtalat att föräldrarna inte har förmåga. VARFÖR tillåter de då att barnen fortsätter fara illa när de faktiskt har på fötterna att ta ett omedelbart.
Hade jag varit socialsekreterare där hade jag VÄGRAT vara den som står på beslutet rörande att inte göra något.
Citera
2020-03-12, 10:20
Medlem
tinkyminkys avatar
När är nästa häktningsförhandling?

Det spekuleras i en FB-grupp att flickan svalt ihjäl och att man kunnat läsa detta i en artikel? Är det hittepå eller är det någon som vet vilken artikel det gäller om det nu är sanning?
Citera
2020-03-12, 10:24
Medlem
Citat:
Kort svar: När paret inte öppnade dörren när soc tjänsten och polisen knackade på, skulle de med våld tagit sig in och omedelbart tagit samtliga barn. De skulle haft mycket tätare kontakt med paret under denna tid innan och krävt drogfrihet via blodprov. Annars LVU igen. Soc tjänsten har makten att ta vilket barn som helst när som helst. De vinner 90% av alla omhändertaganden i förvaltningsrätten.

Har socialtjänsten verkligen makt att ta vilket barn som helst när som helst? Jag har svårt att tro det. Hursomhelst rekommenderade ju soc att flickan INTE skulle åter till föräldrarna. Detta var ett av de fall som de inte vann i rätten.
Citera
2020-03-12, 10:33
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Soc uttrycker att de under lång tid känt oro för att föräldrarna missbrukade igen.
De får orosanmälningar som även dessa indikerar detta.
När de då åker till bostaden efter en orosanmälan och föräldrarna vägrar släppa in dem borde de direkt tagit ett omedelbart och därmed fått rätten att bryta sig in i bostaden. Att föräldrarna dessutom genomgående vägrat lämna urinprover tyder ju ännu mer på att de faktiskt missbrukade. Att pappan dessutom vid TVÅ tillfällen avbokat inplanerade hembesök tyder ännu mer på att de dolde något och så var det ju. 29/1 när pappan avbokade ett möte hade de hittat Esmeralda död en dag tidigare än vad de gjorde om de tvingat sig in i lägenheten...

I detta skede kunde de agerat annorlunda.
I detta skulle BORDE de ha agerat annorlunda.
I detta skede har det begått tjänstefel.

Jag hade kunnat försvara deras beslut om det hade handlat om en familj de inte hade tidigare kännedom om. Men de har i både Förvaltningsrätt och Kammarrätt påtalat att föräldrarna inte har förmåga. VARFÖR tillåter de då att barnen fortsätter fara illa när de faktiskt har på fötterna att ta ett omedelbart.
Hade jag varit socialsekreterare där hade jag VÄGRAT vara den som står på beslutet rörande att inte göra något.
Precis som föregående talare sa så hade de kammarrätten gett föräldrarna rätt på alla punkter, kammarrätten hade knäppt soc ordentligt på näsan genom att inte ens kräva att vårdplanen följdes som krav för att mamman skulle få hem flickan. Det vill säga mamman behövde alltså inte vissa negativa prover.
Jag vet heller inte hur ni tänkt att handläggarna skulle tvingat sig in i lägenheten. Handläggare på socialtjänsten är sällan muskelpaket som är kampsports tränade. Pappan var känd som våldsam. Handläggarna ber polisen om hjälp och de bedömer att man inte ska gå in. Jag vet inte vad ni tänker att handläggarna ska göra i det läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in