2020-03-11, 22:57
Medlem
Jag tänker naturligtvis på barnens advokat som ska se till barnens bästa.
Citera
2020-03-11, 23:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag tänker naturligtvis på barnens advokat som ska se till barnens bästa.

Då tänker du fel, i svensk lag finns det inget som heter "barnets bästa". Det är därför den här tragedin har kunnat inträffa.
Istället för att lita på socialtjänstens bedömning att de biologiska föräldrarna inte bör anförtros vårdnaden så går kammarrätten istället på "barnets ombud" - de facto de biologiska föräldrarnas ombud, om att de har mer rätt till sitt barn än vad barnet har rätt till en trygg uppväxt.
Citera
2020-03-11, 23:12
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag är väl medveten om trådens ämne. Men du påstod de facto att socialsekreterarna inte kunde ha gjort något för att förhindra detta. Vilket är felaktigt. Socialsekreterare kan göra omhändertaganden mer eller mindre på eget bevåg. Det hade antagligen hjälpt i det här specifika fallet. Men det var ju inte så lätt att veta på förhand.

Vad skulle en sådan lag göra för nytta? Socialtjänstlagen är redan glasklar över att barnets bästa ska styra alla beslut. Det är därför man i möjligaste mån bör låta alla barn bo med sina biologiska föräldrar. För att det är det bevisat bästa för barnet så länge inte väldigt uppenbara faktorer talar för något annat.
Det har jag ta mig fan de facto aldrig sagt. Läs om och läs rätt. Handläggarna kan hur gärna du än vill inte ta LVU på egen hand. De kan vid en akutsiruation ta ett omedelbart, men detta ska förhandlas i kförvaltningsrätten innan en vecka. Lvu är inte handläggaren beslut. Självklart går förvaltningsrätten ofta på handläggandena linje. På grund av det faktumet att förvaltningsrätten inte utreder, utan bara tar ställning till det material som uppvisas för dom. Men som sagt, kan vi sluta prata LVU i allmänhet nu?

En Lex Esmeralda skulle tvinga en instans som kammarrätten att oxå ha ett barnperspektiv. Som det framkommer tidigare i tråden så har de det inte idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
29 januari var flickan redan död då pappan anmälde sig sjuk så socialtjänsten inte kunde komma.
Fy fan vad sjukt, jag hade inte tänkt på det.
Senast redigerad av Merrybum 2020-03-11 kl. 23:32.
Citera
2020-03-11, 23:13
Medlem
Jag finner inga ord!

Mitt hjärta brast när jag läste om detta. Nu har jag i 3 dagar tok läst denna ,och en annan tråd som handlar i stort sätt om samma sak. Barn ,små små barn, helt jävla oskyldiga, dör av droger och dessutom av opiater båda två. Det är i såna här lägen jag verkligen skäms att säga att jag själv pundat. På riktigt så hoppas jag denna hemska så kallad mamma , först och främst inte får en enda tablett jävel i fortsättningen så hon varje sekund måste tänka på det hon gjort mot sin dotter! Dock vet jag inte om hon kan känna ångest. Känns inte så med tanke på att hon inte känslomässigt förstår att barnen inte skulle må bra med henne! För en normal människa med känslor låter inte sina levande barn vistas i närheten av någonting dött. Och här handlar det om en syster. Barnen kommer aldrig kunna må bra med henne. Oavsett om pappan hotat henne så skulle hon på någe vis signalerat till någon av alla som varit där eller ringt. Så av den analysen så hoppas jag denna kvinna aldrig mer ser sina barn , sen hade jag inte haft min son hade jag själv gjort illa denna människa för önskar ingen annan göra det åt mig ,men hoppas någon slår dig sönder och samman!! Du lät ditt barn dö ! Att höra dig sitta och som om inget har hänt , säga att du vill ha hem barnen gör att min mage vänder och sån ångest.nej! Från en gammal pundare (med sin son i livet för jag väljer min son framför den där fega utvägen) till en annan pundare önskar jag dig inget annat än lidande. Till er alla andra säger jag sprid kärlek 🌺 kärlek övervinner alltid hat✌️(ja dock inte i såna här lägen)
Citera
2020-03-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Advokaten "glömde" att säja att man måste kunna LITA på samtycket.
Barnets ombud verkar inte lovande. Varför skulle det vara bättre för barnen att vårdas enligt Sol än genom LVU? För det är väl barnens bästa han ska titta på?

SoL är frivilligt, och då har mamman mer att säga till om. Vid LVU är det tvångsvård och socialtjänsten/nämnden har vårdansvaret.
Citera
2020-03-11, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Då tänker du fel, i svensk lag finns det inget som heter "barnets bästa". Det är därför den här tragedin har kunnat inträffa.
Istället för att lita på socialtjänstens bedömning att de biologiska föräldrarna inte bör anförtros vårdnaden så går kammarrätten istället på "barnets ombud" - de facto de biologiska föräldrarnas ombud, om att de har mer rätt till sitt barn än vad barnet har rätt till en trygg uppväxt.

Det är precis så det är. Föräldrarnas rätt till sina barn är större än barnens rätt till en trygg uppväxt!!!
Föräldrarbalken är för stark.. Vet att folk som jobbar med barn på soc som tycker likadant.. Lagen måste ändras!!! För barnens skull..
Citera
2020-03-11, 23:30
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Det är precis så det är. Föräldrarnas rätt till sina barn är större än barnens rätt till en trygg uppväxt!!!
Föräldrarbalken är för stark.. Vet att folk som jobbar med barn på soc som tycker likadant.. Lagen måste ändras!!! För barnens skull..
Vi får hoppas på en en Lex Esmeralda. Så att det iallafall inte kan hända igen.
Citera
2020-03-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Vad som är bäst för barn ska vara avgörande. Så står det i LVU. Inga otydligheter. Läs själv! 1 § 5 stycket i lagen.
Citera
2020-03-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
SoL är frivilligt, och då har mamman mer att säga till om. Vid LVU är det tvångsvård och socialtjänsten/nämnden har vårdansvaret.
Just så. Och det var därför jag undrade över barnens advokat som tyckte att Sol var lämpligast?! Har han förstått sitt uppdrag? Det verkar inte så.
Citera
2020-03-12, 00:09
Medlem
LeBronThurmans avatar
Det enda positiva som den här fullkomligt vidriga historien har fört med sig är att en nödvändig lagändring som sätter barnets bästa i första hand kommer att kunna komma till stånd under nästa år.

Mina tankar går till den fantastiska fosterhemsfamilj där den modiga M har orkat uttala sig i media trots förlusten av E.
V.I.F. "lilla hjärtat"!
Citera
2020-03-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Det enda positiva som den här fullkomligt vidriga historien har fört med sig är att en nödvändig lagändring som sätter barnets bästa i första hand kommer att kunna komma till stånd under nästa år.

Mina tankar går till den fantastiska fosterhemsfamilj där den modiga M har orkat uttala sig i media trots förlusten av E.
V.I.F. "lilla hjärtat"!

Hade alla skött sina uppdrag så hade detta inte skett. Så lagändring i den riktningen man diskuterar nu är inte nödvändig. Det är trist att diskutera den saken i en tråd som den här, men man kan inte bortse ifrån att statlig vård i Sverige under alla år varit oerhört dålig. Allt för många har farit illa. Fosterfamiljer är inte så bra alla gånger skall man ha klart för sig. Först och främst är det väl släktingar som skall ses över istället för betalda familjer eller institutioner. Vi är ju världsbäst i detta land på att vårda barn tror vi och gärna med tvångsmedel. Man behöver istället reformera ett ålderdomligt och förlegat system och även se över förvaltningsdomstolarna som är statens förlängda arm. Vi kunde ju inte ens överklaga myndighetsbeslut tidigare till domstol. Så man skall passa sig för att ändra lagarna så fort flera aktörer beter sig som idioter.

Häxjäveln från socialtjänsten som intervjuas i Svt svarar som brukligt vi kan inte uttala oss om enskilda ärenden. Denne gömmer sig bakom sekretess och skyddas av lagstiftningen och ingen tjänsteman ställs till ansvar utan man utreder sig som det så fint heter. Dom har otroligt stor makt också vilket inte är rättssäkert.
Senast redigerad av Browser 2020-03-12 kl. 00:21.
Citera
2020-03-12, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Primärt skulle jag vilja påstå att de flesta gör det för pengarnas skull. Men sedan när man lär känna barnet blir det så klart en annan sak. Men skulle vara intressant att se vad som hände om man satte ett maxtak på låt säga 10 000 i månaden(mer kostar det sällan med ett extra barn) och se hur många som fortfarande skulle vilja vara fosterhem då.

Vi fick 11.000/månaden för en av våra placeringar. Detta kom inte i närheten av mitt inkomstbortfall VARJE MÅNAD pga att jag missade många dagar, flera i veckan, pga att hen var strulig och behövde tillsyn och hjälp i stort sett hela tiden.
Den ersättning som utgick var inte ens diskuterad innan hen blev placerad här.

Vår andra placering fick vi 13.000/månaden för. Även hen var en strulig tonåring som krävde extremt mycket! Hen bodde 1 år hos oss INNAN vi fick någon ersättning överhuvudtaget.

Men om du anser att 11.000 och 13.000 för ett heltids"arbete" dygnet runt 7 dagar i veckan är bra betalt så be my guest.
Våra placeringar har bott hos oss för att vi ville hjälpa dom att få en trygghet och en ny start i livet.

Du vet, alla familjehem gör inte detta för pengarnas skull, så sluta dra alla över en och samma kam!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in