2020-03-12, 10:37
Medlem
Det e fan värre än vad jag trodde, Sverige har drygt 500 intensivvårdsplatser, folk kommer dö som flugor.
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Och det tror du på? Jisses.

Auktoritära stater är bättre än sojademokratier på att hantera sånt här.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Viruset har nått sin kulmen i Kina.

Det är väl ett gott tecken? Känns som att man kan andas ut lite nu. Eller är det för tidigt ännu?

Västvärlden kan inte utföra samma åtgärder som kina.. Skulle västmyndigheter göra som kinesiska myndigheter så skulle det bli världskrig efter en massa revolutioner.

Dessutom har inte västmyndigheter ännu samma extrema kontroll ab sina innevånare, har heller inte samma kapacitet på polis och militär så ävenom västregeringar försökte så skulle de inte kunnautföra samma åtgärder.. Möjligen kan Nordkorea köra samma race som Kina men inget västland..
Citera
2020-03-12, 10:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Jag hoppas inte alla flygbolag riskerar gå i konkurs bara pga av detta hoppas det ej blir långvarigt typ en månad

Det tar längre tid. Om Europa tar till Kinas metoder kan det stoppas på ca 2 månader. Men de 2 månaderna har inte börjat ticka ännu för dessa hårda åtgärder har inte satts in. Italien börjar närma sig Kinas metoder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Enligt regeringens hemsida så ska man idag ha möte med skolrepresanter för att höra hur läget är i skolorna i Sverige.

Jävla idioter om de tar fel beslut. Kan slå vad om att de säger att allt är lugnt, och nästa vecka exploderar smittan på något universitet. Det är en tickande bomb.
Citera
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
På min flickväns jobb fick en kille nekat att jobba hemifrån trots att han varit ute och flygit. Detta trots att det är ett modern techföretag där man annars får jobba hemifrån ibland.

De har inte gått ut och meddelat att folk bör jobba hemifrån eller liknande. Man till och med nekar folk. Den är sjuk ändå.
Sjukt oseriöst. På mitt jobb (bank och försäkringsbolag) uppmuntras man jobba hemifrån om man kan.
Tyvärr kan jag själv inte göra det.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Det scenariot som utspelar sig i Italien kommer utspela sig på fler platser. Detta är inget vi kan förhindra eftersom det finns människor som vill att det ska hända. Enda som hade hjälpt är om vi totalisolerat alla människor med undantag för folk som kan leverera mat och vård.

Det vi kan göra är att minimera virusets spridning och hoppas det dör ut genom flockimmunitet. Detta gör man inte genom att skapa panik.

För några dagar sen tyckte du detta var som en vanlig influensa och skapade en sajt som du nu tagit ned, hånade de talande om dödlighet.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-03-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Men jobbar man i ett techbolag där man normalt får jobba hemifrån annars är det ju ett märkligt ställningstagande och har ingenting med konkurser att göra.

Nja vet inte hur vanligt det är att tech jobbar hemma.
Vi har extra testdatorer vi bara kommer åt här
Man ska sitta i samma utvecklingsmiljö och ofta ha någon dyr hårdvara

Vi "kan" jobba hemifrån på mitt jobb men inte allt

IT jobb som kräver windows office och mail går ju däremot skitbra
men skypemöten
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det är tillräckligt kraftfullt att stänga ner hela länder och skapa en börskrasch...rätt potent ändå i mina ögon...
Det är överreaktionen som gjort det.
Överreaktion i förhållande till vanliga influensor. I och för sig kan man argumentera att vi alltid borde göra så här för att begränsa influensan, med hänsyn till de drabbade grupper för vilka det här är en riktig fara.
Citera
Medlem
Överallt säger de att Coronaviruset orsaker förkylningssymptom. Andra säger nej inge förkylningssymptom alls i Kina hade 95% enbart hosta, andningsproblem, lunginflammation och feber,
Bara 5% hade rinnsnuva ...

Vad gäller? Eller båda kanske har rätt ?

I onsdags förra veckan fick jag hugg i nedre vänstra sidan av magen under revbensbågen, sved i munnen/svaljet ungefär som om att jag skulle haft blåsor och druckit tabasco men hade inga blåsor bara ont, började även med stickningar i nervsystemet (kändes som någon satte spruta lite varstans på kroppen ) jäkligt störande och kände obehag i kroppen så hade extremt svårt att somna med tryck för övre bröstet. Hjärtat slog hårt som fan (inte snabbare utan bara hårt hårt) kände det utanför revbenen som typ rörde sig.
Lyckades somna men vakna upp med feber. Hade feber men tog ej temp första dagen för jag är dålig på att testa sådant.
Dag två kom förkylningen smygandes och högre feber då testa jag och låg konstant över 38,5 sen på natten steg den ännu mer när jag försökte sova tog av täcket, gick ut i vardagsrummet, sedan palla jag inte mer för kokade verkligen 39,6 och tänkte inte klart så gick utomhus kl 02 på natten och la mig på trallgolvet för att försöka kyla kroppen i bara kallingar . Hade redan överdoserat Alvedon och Ipren hela dagen /kvällen pga huvudvärken.
Javisst ja jag drack även ca 5 liter den dagen , drack och drack kopiösa mängder.
Lyckades somna i sängen sen men i två dagar efteråt hade jag fortfarande feber som varierade från 37,5 -38,5 morgon /kväll
Är fortfarande idag medtagen av detta och blir andfådd av att gå korta sträckor.

Misstänker vanliga influensan och tror det för Corona säger de enbart sätter sig på lungorna!

Annan sjuk grej är att veckan innan detta startade så fick min sambo extrem huvudvärk från ingenstans! Hon låg hemma i sängen två dagar med feber och blev sen bra. Ingen förkylning och ingenting mer!

Ena barnet är jättesjuk nu med feber och lite svårigheter med andningen OCH förkylning med snorig näsa!

Vi alla under samma tak har helt olika symptom från vår sjuka!?

Edit: vi har båda två kontakt med en del av näringslivet i vår stad och detta efter sportlovsveckorna. Så mycket möjligt scenario att vi kunnat haft kontakt med semesterfirande (vi vet inte om var alla varit)
Senast redigerad av Soltorkadetomater 2020-03-12 kl. 10:43.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så för att en 38 åring dog så måste man ställa till detta elände? Men det är fint att du engagerar dig för äldre som slitit hela sitt liv. Jag antar att du är djupt engagerad i föreningen ”Nollvision för döda gamlingar i influensa” och varje år kampanjar för att de ska vaccinera sig osv.
Är du läskunnig. 38-åringen dog inte och min poäng var att man inte bara kan se till antal döda åldringar - belastningen på sjukvården riskerar bli hög då även yngre kan behöva rätt avancerad vård. Äldre riskerar då att prioriteras bort och det handlar inte bara om coronasmittade utan människor som drabbas av andra sjukdomstillstånd.

Givetvis anser jag att äldre ska vaccinera sig mot influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
En 67-åring man i Stockholm, till synes helt frisk, har varken varit utomlands eller träffat någon som har varit det, ligger nu i respirator på Karolinska. Det här är ett fall men ger en skrämmande indikation om det här virusets farliga karaktär. Baserat på detta kan vi konstatera:

• Viruset sprids extremt lätt.
• Till synes friska personer riskerar att hamna i respirator.
• Rapporter från Kina talar om luftburet såtillvida att det kan hänga kvar i luften så länge som 30 min (buss-smittan). Om nu mannen inte har träffat någon som varit utomlands så styrks teorin om en luftburen smitta.

Bara de första två punkterna är skäl nog att överväga storskalig karantän, särskilt eftersom ingen vet hur farligt viruset är och hur många som kommer behöva hjälp. Vill man se hur kaos och massdöd ser ut räcker det att titta på Italien och fråga sig om man vill ha samma utveckling här, för vi går åt det hållet i detta nu.

Nu är det verkligen hög tid för Sverige att börja överväga storskalig karantän. Förstår ni hur många 65+ i Sverige som kan behöva liknande hjälp den kommande veckan om de insjunknar?

Fram tills idag har jag varit måttligt orolig men nu börjar det bli riktigt illavarslande.

Ja det ser illa ut. Men i Sverige är det till skillnad mot i andra länder FHM som har ensamrätt till beslut så den exponentiella spridning som tagit fart kring Stockholm och i Västsverige kommer att fortsätta.
Det problemet får diskuteras i politiktråden om corona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in