2020-03-12, 00:52
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Frågar igen då, egenföretagare, ingen inkomstförsäkring, sjukpenning? Har jag sånt? // Ung och dum

Ja, beroende av vad du har skattar som inkomst.
Citera
2020-03-12, 00:52
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tillhör en av riskgrupperna, mitt jobb innebär dessutom att jag löper stor risk att smittas och jag känner mig i högsta grad "dödlig" i samband med detta virus.

Samtidigt måste man sätta det hela i perspektiv.
Asiaten (1956-57) tog livet av cirka 2 000 000 människor livet.
Hongkonginfluensan (1968-69) kostade cirka 1 000 000 människor livet.
Spanska sjukan (1918-20) dödade runt 50 000 000 människor.

COVID-19 har i skrivande stund tagit livet av 4 616 personer globalt.

Vi har större kunskap och mer resurser än vid de andra virusutbrotten, men ändå reagerar vi starkare.
Hamstring, börsfall och karantäner.

Varför?

Du kan ju inte jämföra sjukdomar där vi har facit sen decennier med något som är i sin linda. Gör vi nada kommer spanska sjukans siffror te sig låga. Iofs med brasklappen att vi är så många fler idag, men säg att dödligheten nog hamnar på samma nivå som den i %.

Vi är också vana vid att ha en bra, fungerande sjukvård. Det skrämmer oss när vi ser hur snabbt den kan hamna på randen av kaos, som i Italien nu.

Dessutom, ännu så länge, tack vare att det är ett nytt virus, så är vi snudd på lika handfallna som vid spanskan, vilket också skrämmer när vi är vana att det finns vaccin och mediciner.
Citera
2020-03-12, 00:53
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Vad ska du med handsprit till? Tvål hjälper mycket bättre mot virus än handsprit.

Även om så vore fallet (det är det inte) så har man inte tillgång till tvål och vatten hela tiden. En liten flaska handsprit får alltid plats i fickan.
Citera
2020-03-12, 00:54
Bannlyst
Men om Sverige slutar uppdatera sin statistik på smittade så måste väl omvärlden reagera på att vi är det enda västerländska landet som gör så?
Det låter ju helt sjukt om ansvariga kommer undan med att sluta testa folk som eventuellt smittar ner andra!
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag tillhör en av riskgrupperna, mitt jobb innebär dessutom att jag löper stor risk att smittas och jag känner mig i högsta grad "dödlig" i samband med detta virus.

Samtidigt måste man sätta det hela i perspektiv.
Asiaten (1956-57) tog livet av cirka 2 000 000 människor livet.
Hongkonginfluensan (1968-69) kostade cirka 1 000 000 människor livet.
Spanska sjukan (1918-20) dödade runt 50 000 000 människor.

COVID-19 har i skrivande stund tagit livet av 4 616 personer globalt.

Vi har större kunskap och mer resurser än vid de andra virusutbrotten, men ändå reagerar vi starkare.
Hamstring, börsfall och karantäner.

Varför?

Kort svar: Det som skiljer sjukdomarna du nämner med denna är att vi inte vet var denna kommer att sluta. När man läser gamla artiklar om Spanska Sjukan några månader in i utbrottet var det heller ingen som visste hur stort det skulle bli något halvår senare.

I bästa fall har vi tur med väder och andra faktorer och att det hela ebbar ut - eller inte. Vi vet helt enkelt inte än. Dessutom är dagens globaliserade ekonomi en helt annan best än 1918.

Därför.
Citera
Medlem
mUdajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Ja, beroende av vad du har skattar som inkomst.

Okej perfekt, skatten åker som glass i solsken så borde va en hel del! Då kanske man inte är helt körd ändå ifall att. Skulle det vara smart att tänka på att teckna utomstående försäkring för liknande i framtiden kanske?
Citera
2020-03-12, 00:55
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Låter bra, men vi får ej köpa in något sådant eller sätta upp något som inte butikskedjan tillåtit, enbart standard förvaltningsvaror.

Detta är inte ett läge att vara fyrkantig.

Gör uppror mot systemet, eller dö.

Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Citera
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du kan ju inte jämföra sjukdomar där vi har facit sen decennier med något som är i sin linda. Gör vi nada kommer spanska sjukans siffror te sig låga. Iofs med brasklappen att vi är så många fler idag, men säg att dödligheten nog hamnar på samma nivå som den i %.

Vi är också vana vid att ha en bra, fungerande sjukvård. Det skrämmer oss när vi ser hur snabbt den kan hamna på randen av kaos, som i Italien nu.

Dessutom, ännu så länge, tack vare att det är ett nytt virus, så är vi snudd på lika handfallna som vid spanskan, vilket också skrämmer när vi är vana att det finns vaccin och mediciner.

Med andra ord så har vi svårare att acceptera döden idag än tidigare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Om du hade någon aning kring statistik och dödsfall så hade du förstått att 1 på 500 är en obefintligt liten del, dessutom är det säkerligen så att de som har strukit med vid den åldern har haft bakomliggande sjukdomar.

Var tredje person bilolycka med dödsfall ligger en man mellan 18-24 år bakom, det blir drygt 100 dödsfall årligen bara för män mellan 18 till 24 år. Jämför det med risken för att gå bort i Corona för en under 30 år.

98.6% av alla män blir 30 år eller äldre, risken för att dö av Corona-viruset för en under 30 år är alltså mindre än risken för en människa att dö av andra orsaker innan 30 år. Du är helt jävla dum i huvudet som varken förstår dig på statistik eller normal vettighet.

Varför dör så många unga män i trafiken jämfört med alla andra? Jo, för att det är vanligt att vilja vara "cool" och "macho" i den åldern. Det är häftigt att köra fort och många har nyligen fått körkort. De dör för att de kör fortare och mer vårdslöst än andra.

Är man i den åldern har man dock generellt bättre syn, hörsel och reaktionsförmåga än äldre, vilket innebär att en ung person som kör försiktigt är den som har MINST chans att dö. Jag har alltid kört försiktigt även när jag var i den åldern. Jag har alltid haft extremt liten chans att dö i trafiken. Vilket innebär att statistiken är helt irrelevant för alla som kör försiktigt, då de har extremt liten chans att dö.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Men om Sverige slutar uppdatera sin statistik på smittade så måste väl omvärlden reagera på att vi är det enda västerländska landet som gör så?
Det låter ju helt sjukt om ansvariga kommer undan med att sluta testa folk som eventuellt smittar ner andra!

Ja. Men och andra sidan så är vi ett U-land så vem blir förvånad.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet du det, har du koll på mörkertalet, påstås ju finnas tusentals smittade som vi inte känner till, någon bör ju ha blivit frisk.

Ja just det, inkubationstiden på 28 dagar, sedan 2 veckor innan man dör eller överlever, så har någon blivit frisk så blev hen det om en månad.

? Mörkertalet innebär ju ej testade så de vet väl för farao inte om de haft corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Minst 2 veckor isolering hemma om du blir sjuk
2v om man utsatts för smitta men ej har symptom, blir man sjuk är det längre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto