2020-03-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Sex nya fall i Östergötland

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sex-nya-coronafall-i-ostergotland

"En av dem har provtagits i Norrköping och fem i Linköping. Smittspårning bland de berörda personerna pågår, meddelar regionen.

– Samtliga har blivit smittade under resa till Österrike. Vi ser inga tecken på smittspridning inom länet i dagsläget, säger Britt Åkerlind, smittskyddsläkare."

Fallet i Norrköping är en person i Rådhuset. Kommunen ska ha presskonferens kl 11.00.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ett-fall-av-coronasmittad-i-radhuset-i-norrkoping
Citera
2020-03-12, 10:34
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det ska vara på ålderdomshem då, för det här vanliga förkylningsviruset är så jävla tamt att inte rår på någon som inte redan har halva foten inne.
Det är tillräckligt kraftfullt att stänga ner hela länder och skapa en börskrasch...rätt potent ändå i mina ögon...
Citera
2020-03-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
38-åringen som var det första dokumenterade fallet i Italien låg i respirator i tre veckor. Man har nu kunnat ta honom av respiratorn, men det är så klart en lång tid av återhämtning. Du kan föreställa dig de resurser det krävts att vårda honom. Treskift ssk/usk med skyddsutrustning + läkare dygnet runt.

Jag tycker du underskattar problematiken sett till ovan. Det handlar inte bara om "vilka som dör" och när du talar om "endast äldre" rör det sig om någons föräldrar eller syskon. Människor som ofta slitit ett helt liv och som nu riskerar att prioriteras bort för att yngre, friskare människor går före dem när man bestämmer vem som ska läggas i respirator eller ej.

Det är den situation som ett antal sjukhus i norra Italien hamnat i. Ingen över 65-70 år prioriteras för mer avancerad vård.

Sedan har vi tillgång till material. Initialt rapporterades att vi hade material för 1400 vårddygn - 38 åringen i Italien konsumerade ensam mer än gissningsvis 30 vårddygn, hittills.

När Italien nyligen vädjade om fler andningsmasker så fick man inget gehör inom EU. Sverige kan komma att hamna där - hur agerar vårdpersonalen då?

Jag tycker du tar för lätt på det här.
Så för att en 38 åring dog så måste man ställa till detta elände? Men det är fint att du engagerar dig för äldre som slitit hela sitt liv. Jag antar att du är djupt engagerad i föreningen ”Nollvision för döda gamlingar i influensa” och varje år kampanjar för att de ska vaccinera sig osv.
Citera
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nja, fast nu har ju terrorismen ytterligare ett extremt kraftfullt vapen...Vem vet hur många galna människor som kommer frysa in viruset för att sedan strategiskt placera ut det vid stora spridningsplatser...
Jag tror du överskattar kapaciteten en aning hos den genomsnittlige terroristen.
Citera
Medlem
Donald Trumps tal under onsdagskvällen skulle ha ett syfte: att lugna marknaderna. Besked väntades om hur mycket pengar som skulle satsas på att häva effekterna av Corona-viruset i USA. I stället spädde Donald Trump på den panik som gripit tag i marknaderna de senaste veckorna.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/analys-trump-skulle-lugna-marknaden-oron-okade

Trump tycks orsaka mer oreda än själva Corona-viruset ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De har väl bättre sjukvård av två anledningar nu. Dels för att en del orter har egna sjukhus och dels för att det är så lätt att bara ta sig till ett större sjukhus vid behov. Det geografiska läget har helt enkelt mindre betydelse för vilken vård man kan få.

Vi får ju se hur viruset sprids norrut. Jag kollade på coronakartan där räknade jag till 26 fall norr om Uppsala. Där bir runt 1 miljon invånare. Så det är typ 25 smittade per miljon. Siffrorna för hela sverige är 50 per miljon. Så risken att smittas i norrland enligt dessa siffror är hälften så stor. Skillnaden är dessutom ytterligare lite större då risken för södra sverige blir lite högre än 50 om man tar bort norrland.

Jag TROR därför också att risken att smittas på orter i inlandet är ännu mindre än i tex sundsvall, Umeå eller Luleå.

Så kan det absolut vara. Vi har helt nya förutsättningar i dag. Ser mera framför mig hur en enstaka smittad hemvändare snabbt kan slå ut en hel by i Norrland om det vill sig illa.

Men du har rätt. I dag vet vi så mycket mer om hur detta fungerar
Citera
2020-03-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Tror du att folk har råd med det ? Visst kan de ljuga för sin arbetsgivare.. men vad händer sedan då de verkligen blir sjuka ?

Ingen bra idé.. Känner man sig frisk så går man till jobbet är det normala.. Jag har själv en fru som arbetar mitt i skiten som sjuksköterska..Blir du sjuk på riktigt så lär du uppskatta att hon finns på sitt arbete så länge hon är frisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det som inte framgår av artikeln var att man på SöS ville testa honom för COVID-19 men infektionsläkaren vägrade - Folkhälsomyndighetens direktiv angav att det inte skulle göras då mannen inte hade varit utomlands i något av riskområdena.

Så, folkhälsomyndigheten har bidragit till att samhällssmitta fick fäste och sjukvårdspersonal utsattes för fara.
Underligt att en eget-beslutsångestfylld infektionsläkare har kunnat avvärja ett sådant prov. Även om mannen låg som infektionspatient på IVA, har de väl egna läkare som ansvarar för den övergripande sjukvården på avdeln? (Jag kanske är felunderrättad)
Det händer dock att ett prov blir taget utan doktorns vetskap. Och testresultatet visar sig, i efterhand, vara värdefullt.
Citera
Medlem
Nu har de slutat ta prover på folk i sthlm. Antagligen för att inte skapa panik, förbättra siffrorna, slippa skjuta till extra pengar om den extra miljarden inte räcker osv.. Trevligt!
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/
https://c19.se/
Citera
Medlem
Varbergs sjukhus känns ju oroväckande.

5 i personalen på intensiven som har Covid-19. Nu ska 70 i personalen testas men får fortsätta arbeta.

Kan detta bli Sveriges epicenter?

https://www.hallandsposten.se/nyheter/halland/totalt-22-coronafall-i-halland-1.25253621
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Stämmer det att Danmark stänger alla skolor? Vad i helvete väntar Sverige på?!

Enligt regeringens hemsida så ska man idag ha möte med skolrepresanter för att höra hur läget är i skolorna i Sverige.
Citera
2020-03-12, 10:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nu har man dock fått Covid-19 i flyktingläger i Irak också.

Tack, precis vad jag har väntat på.

Hur gör vi nu, vem tar ansvar för att hjälpa de här människorna, Sverige kanske kan hämta hit de värst drabbade, vi kan ju inte bara se på?

Sverige bör ha resurser, vi är ett rikt land, har jag hört.
Citera
2020-03-12, 10:37
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
För 2 veckor sedan var det 83k fall totalt och endast 7 fall i Sverige.
Nu idag är det 126k och 500 i Sverige

Får vi se om 2 veckor igen hur det ändrats

Ptja det ligger ju fortfarande på 500 eftersom de slutat testa folk som förut, och de har slutat rapportera

Det man inte mäter behöver man inte ta ställning till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in