2020-03-12, 09:07
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Säg det till Sydamerika, läs lite
zika klippte dom ca 3500 i Brasilien som blev en flopp.
Citera
2020-03-12, 09:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag fattar inte varför folk låter sina barn gå till skolan eller dagis. Om staten inte har vett att stänga ner skolor och dagis så undrar jag vad det är för idioter till föräldrar som vill riskera sina barns liv.

Så du uppskattar alltså risken att dö till enormt hög då eftersom du skriver att det riskerar barns liv. Tror du på det själv?
Citera
2020-03-12, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Finns det apotek som fortfarande har handsprit?

Behöver du ha några?
Citera
2020-03-12, 09:09
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag vet inte men kanske när smittningen ökar så kan de ha vårdplatser i dessa modellhus. En gissning.
Ganska liten yta för det tänker jag men vi lär få se inom kort.
Citera
2020-03-12, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Svensk sjukvård verkar fungera bra!

” Sara och hennes man blev så förkylda att de tvingades söka hjälp.

Nu har maken vårdats på Södersjukhuset i fyra dagar för att sedan i måndags ligga nedsövd i respirator på Karolinska.

– Sen han flyttades till Huddinge så har jag inte fått veta något mer. Ingen har sagt hur han mår eller någonting, säger Sara till Aftonbladet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdXOl/saras-man-nedsovd-i-respirator-efter-covid-19

#detärkört

Myndigheterna borde som en "Corona-åtgärd" stänga ner kvällspressen. De utnyttjar detta till max och drar sig inte för att skapa sensationsartiklar för att få klick. Ett enskilt fall med en man nära 70 år, som mkt väl kan ha, snarare troligt, fler sjukdomar är fullständigt ointressant i sammanhanget.

Sjukvården inkl personal går givetvis på knäna och det kan bli fel, eller rättare sagt, det är omöjligt i ett sånt läge att inte göra fel ibland. MSM fortsätter att vara en paria för samhället och allas vårt välbefinnande även nu.
Citera
2020-03-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så du uppskattar alltså risken att dö till enormt hög då eftersom du skriver att det riskerar barns liv. Tror du på det själv?

Tror han är rädd att dem springer hem till mormor och morfar sen och smittar dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ame
En grej med barn är att dom oftast har föräldrar. I många fall har även dessa föräldrar sina egna föräldrar. Om man då låter barnen fortsätta gå till skolan, så kan dom smitta varandra och föra sjukdomen vidare även om barnen mår bra.

Sen är ett annat problem att många skolor har vuxna som jobbar där, dessa vuxna kan även dom ingå i olika riskgrupper, alternativt någon i de vuxnas familj.

Ven ska ta hand om barnen när föräldrarna är sjuka och kanske döda?
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Svensk sjukvård verkar fungera bra!

” Sara och hennes man blev så förkylda att de tvingades söka hjälp.

Nu har maken vårdats på Södersjukhuset i fyra dagar för att sedan i måndags ligga nedsövd i respirator på Karolinska.

– Sen han flyttades till Huddinge så har jag inte fått veta något mer. Ingen har sagt hur han mår eller någonting, säger Sara till Aftonbladet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdXOl/saras-man-nedsovd-i-respirator-efter-covid-19

#detärkört
Det som inte framgår av artikeln var att man på SöS ville testa honom för COVID-19 men infektionsläkaren vägrade - Folkhälsomyndighetens direktiv angav att det inte skulle göras då mannen inte hade varit utomlands i något av riskområdena.

Så, folkhälsomyndigheten har bidragit till att samhällssmitta fick fäste och sjukvårdspersonal utsattes för fara.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Att 90 % blir lindrigt sjuka och 50 % knappt får symptom tycks trotsa denna info:

http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioContenutiNuovoCoronavirus.jsp?lingua=ital iano&id=5351&area=nuovoCoronavirus&menu=vuoto

Via (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Översatt:
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=2&nv=1&rurl=translate.google.com &sl=it&sp=nmt4&tl=sv&u=http://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglioContenutiNuovoCoronavirus.jsp%3Flingua%3D italiano%26id%3D5351%26area%3DnuovoCoronavirus%26m enu%3Dvuoto&usg=ALkJrhg0pulo9Q63r9Ywe1stg7LN3cESPw

(Beror på antagna mörkertal?)
Ja det gör det. Italien testar liksom Sverige bara folk med symptom, som kommit in till sjukvården . Det är ju en ganska rimligt gissning att man inte åker in till ett överbelagt sjukhus om man inte har mer problem än en vanlig förkylning eller influensa
Citera
Medlem
Ni som är behov av handsprit.

Tvätta händerna med tvål och vatten, det räcker.
Handsprit är bra om man är stressad, exempelvis för personal i sjukvården.
Citera
2020-03-12, 09:11
Medlem
ningudos avatar
Jag läste att man uppskattar dödligheten för 80+ till 15%, men det är för båda könen. Men eftersom viruset av ngn anledning drabbar män mer så skulle jag uppskatta att dödligheten för män 80+ vara närmare 20%. Inte roligt att vara 80plussare man i dagens sverige, var femte som smittas lär kola vippen och bland 80% som överlever lär många drabbas av skadade lungor som de kommer få men av resten av sina liv.
Citera
2020-03-12, 09:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Tror han är rädd att dem springer hem till mormor och morfar sen och smittar dem.

Nej det stod ordagrant: ...som vill riskera sina barns liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in