2020-03-12, 00:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malalatette
Sossarna bjuder inte på nått, jackshit. Vi hade karensfritt tidigare, om nån minns.
Vi har redan betalat för detta kalas flera gånger om, så när de snackar om att detta kostar 1 miljard i månaden...så bullshit!
Sossarna försöker bara reparera något de själva orsakat.
Folk går ju till jobben med alla möjliga sjukdomar och skapar lokala pandemier på arbetsplatser, bara för att de inte vill få en karensdag.

Innan krisen på 90-talet var det noll karensdag/noll karensavdrag och sjuklön/sjukpenning på 90% av lönen. (Upp till ett tak på ett antal basbelopp, minns inte taket nu, kanske det var 7,5 basbelopp?)

Håller med om att med karensavdrag går folk snoriga till jobbet och tjänstgör som smittspridare. Totalt idiotiskt!

Började fundera idag när jag läste rubrikerna om att "regeringen slopar karensdagen", då jag visste att karensdagen avskaffats redan 1/1-2019, och ersatts av ett karensavdrag på en vecka.
Var väl slarviga journalister som vanligt som låg bakom, antar jag.

Tycker det är helt utmärkt att karensavdraget slopas!
(Samt att arbetsgivaren slipper stå för sjuklönen).
Citera
2020-03-12, 03:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Sossarna bjuder inte på nått, jackshit. Vi hade karensfritt tidigare, om nån minns.
Vi har redan betalat för detta kalas flera gånger om, så när de snackar om att detta kostar 1 miljard i månaden...så bullshit!
Folk går ju till jobben med alla möjliga sjukdomar och skapar lokala pandemier på arbetsplatser, bara för att de inte vill få en karensdag.
HALLELUJA! håller helt med. Det här var en nödvändig lösning nu när många kommer bli sjuka tyvärr.

Folk ska sluta gå till jobbet sjuka och smitta alla andra. En gång för alla.
Citera
2020-03-12, 04:50
Medlem
cacas avatar
Citat:
Jag minns, 1987 vart det karens fritt vilket S införde, 1993 krävde Carl Bildt att karensdag skulle återinföras, har för mig han krävde 3 dagar men fick en i slutet.

Så rätt svar borde kanske vara S införde och M tog bort. Nu reparerar sossarna något Moderaterna orsakat.
Citera
2020-03-12, 09:33
Medlem
nextdays avatar
Kan någon förklara vad som gäller?

Karensdagen är ju ersatt med karensavdraget sedan 1 Jan 2019. Med karensavdraget menas att man går med 80% av lönen från dag 1.
Det står på flera ställen att karensavdraget är slopat vilket bör betyda att man går med 100% av lönen under samtliga sjukdagar.
Om de menar att karensdagen är slopad är det ingen skillnad från tidigare. Eller menar de att man går med 100% första dagen och 80% resterande?

Tacksam för svar!
Citera
2020-03-12, 09:49
Medlem
Ha, ha. Detta var ju väntat. En typisk sosselösning i sossestaten Sverige. Vi kastar lite skattepengar på problemet så kanske det försvinner.
Citera
2020-03-12, 10:22
Medlem
Peyzs avatar
Jag kommer lätt sjukskriva mig även om jag inte är sjuk då. Dont hate The player, hate The Game
Citera
2020-03-12, 10:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Och högre skatter än Sverige.
Absolut, men detta kompenseras mer än väl av betydligt högre löner.
Citera
2020-03-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Kan någon förklara vad som gäller?

Karensdagen är ju ersatt med karensavdraget sedan 1 Jan 2019. Med karensavdraget menas att man går med 80% av lönen från dag 1.
Det står på flera ställen att karensavdraget är slopat vilket bör betyda att man går med 100% av lönen under samtliga sjukdagar.
Om de menar att karensdagen är slopad är det ingen skillnad från tidigare. Eller menar de att man går med 100% första dagen och 80% resterande?

Tacksam för svar!

Hej,

Först och främst, glöm allt vad karensdag heter.
Sedan förra året gäller istället ett karensavdrag.
Det innebär att den anställde får ett avdrag från sin sjuklön som motsvarar 20% av en normal arbetsveckas sjuklön.
Sjuklön är de pengar du får när du är sjuk. de två första veckorna är det arbetsgivaren som betalar det, efter det är det Försäkringskassan som betalar (finns vissa brytpunkter efter XX dagar, men det har inte varit aktuellt för min del, så det har jag mindre koll på).
Sjuklönen är 80% av din lön. Hur eventuella rörliga lönedelar (provision, tantiem, jour-/beredskapsersättning) används som underlag för beräkning av sjuklön skall jag låta vara osagt.

Men för att slippa att folk sjukanmäler sig för minsta lilla fis på tvären så infördes karensdagen på 90-talet (om man får tro tidigare inlägg i tråden). Detta innebär att den första dagen en anställd är sjukskriven så får denne ingen sjuklön.
Sedan fanns det varianter där anställda på vissa arbetsplatser kunde "sjuka" sig 30 min innan dagens slut och således komma undan med att bara få karensdag på de kvarvarande 30 minuterna, och sedan dagen därpå få "full" sjuklön (80% av lönen).
På andra ställen var det t.ex. minst halva arbetsdagen (4h) som den anställde inte fick någon sjuklön för, även om den anställde arbetat 7h30 min innan denne sjukanmälde sig.

För folk med oregelbundna arbetstider och icke-heltidsanställda, som kanske jobbar ett 12h-pass på måndagen, 3h på tisdagen och 5h på fredagen kunde det bli lite dumt för den som sjukanmälde sig på måndagen. Då förlorade den personen sjuklön för hela första dagen (12h sjuklön!), men för veckans resterande arbetspass fick den sjuklön som vanligt. Som jämförelse kanske det fanns en kollega med exakt samma arbetstidsmått, men som jobbade 3h på måndagar, 12h på tisdagar och 5h på torsdagar. Om dessa två insjuknade samtidigt så skulle de få olika mycket i sjuklön beroende på hur deras arbetspass var förlagda.
Detta var såklart orättvist och som upplagt för fiffel.

Bl.a. därför slopades karensdagen och ersattes med ett karensavdrag.
Avdraget ska motsvara 20% (en femtedel) av en normalveckas sjuklön.
Med normalvecka avses för heltidsanställd 40h och för övriga kategorier beräknas ett snitt över de senaste (XX?) månaderna.

Så för en vanlig 7-16-knegare blev det i princip ingen skillnad.

Exempel:
Kalle arbetar heltid mån-fre 7-16 som Närvarobidragstagare på Företaget AB.
Kalle blir en söndagskväll sjuk och sjukanmäler sig från sitt arbete. Det visar sig vara en ordentlig förkylning så kalle stannar hemma hela veckan. Först måndagen veckan efter är Kalle tillbaka på arbetet.

Kalles lön ger att han på en vanlig 40h-vecka tjänar 8.000:-
Eftersom Kalle var sjuk hela veckan kommer han att få sjuklön. Sjuklönen är som sagt 80% av hans vanliga lön. 0,8*8.000:- = 6.400:-
Fördelat på arbetsveckans fem dagar blir det 1.280:- i sjuklön per dag.
Men från sin sjuklön på 6.400:- skall ett karensavdrag motsvarande en femtedel (20%) av sjuklönen dras. Så 6.400-1.280 = 5.120:- är vad kalle kommer att få i lön p.g.a. att han var sjuk en hel arbetsvecka.
Citera
2020-03-12, 11:46
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Absolut, men detta kompenseras mer än väl av betydligt högre löner.

Sant! Löner har ju som bekant stagnerat i Sverige till fördel för ökad belåning sedan 80-talet.
Citera
2020-03-12, 12:32
Medlem
Greenwhites avatar
Fan vilja najsa nyheter nu blir det fan en fyradagarshelg!
Citera
2020-03-12, 13:58
Bannlyst
Ska jag som arbetsgivare betala för de 14 första dagarna eller är det fortfarande 13 dagar som gäller?

Karensdagen är det bästa som finns under april och maj månad när halva personalstyrkan bara försvinner på 5 dagars helger. Så jag hoppas att vi arbetsgivare får ersättning av försäkringskassan med för våra utlägg. Alternativt skatterabatt.
Citera
2020-03-12, 14:02
Medlem
Fittheligeandes avatar
Ett drömscenario för simulanter. "Jo jag tror jag måste stanna hemma jag tror jag har coronavirus." Chefen: "Ja då ska du för Guds skull inte komma hit."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in