Citat:
Ursprungligen postat av
nextday
Kan någon förklara vad som gäller?
Karensdagen är ju ersatt med karensavdraget sedan 1 Jan 2019. Med karensavdraget menas att man går med 80% av lönen från dag 1.
Det står på flera ställen att karensavdraget är slopat vilket bör betyda att man går med 100% av lönen under samtliga sjukdagar.
Om de menar att karensdagen är slopad är det ingen skillnad från tidigare. Eller menar de att man går med 100% första dagen och 80% resterande?
Tacksam för svar!
Hej,
Först och främst, glöm allt vad karens
dag heter.
Sedan förra året gäller istället ett karens
avdrag.
Det innebär att den anställde får ett avdrag från sin sjuklön som motsvarar 20% av en normal arbetsveckas sjuklön.
Sjuklön är de pengar du får när du är sjuk. de två första veckorna är det arbetsgivaren som betalar det, efter det är det Försäkringskassan som betalar (finns vissa brytpunkter efter XX dagar, men det har inte varit aktuellt för min del, så det har jag mindre koll på).
Sjuklönen är 80% av din lön. Hur eventuella rörliga lönedelar (provision, tantiem, jour-/beredskapsersättning) används som underlag för beräkning av sjuklön skall jag låta vara osagt.
Men för att slippa att folk sjukanmäler sig för minsta lilla fis på tvären så infördes karensdagen på 90-talet (om man får tro tidigare inlägg i tråden). Detta innebär att den första dagen en anställd är sjukskriven så får denne ingen sjuklön.
Sedan fanns det varianter där anställda på vissa arbetsplatser kunde "sjuka" sig 30 min innan dagens slut och således komma undan med att bara få karensdag på de kvarvarande 30 minuterna, och sedan dagen därpå få "full" sjuklön (80% av lönen).
På andra ställen var det t.ex. minst halva arbetsdagen (4h) som den anställde inte fick någon sjuklön för, även om den anställde arbetat 7h30 min innan denne sjukanmälde sig.
För folk med oregelbundna arbetstider och icke-heltidsanställda, som kanske jobbar ett 12h-pass på måndagen, 3h på tisdagen och 5h på fredagen kunde det bli lite dumt för den som sjukanmälde sig på måndagen. Då förlorade den personen sjuklön för hela första dagen (12h sjuklön!), men för veckans resterande arbetspass fick den sjuklön som vanligt. Som jämförelse kanske det fanns en kollega med exakt samma arbetstidsmått, men som jobbade 3h på måndagar, 12h på tisdagar och 5h på torsdagar. Om dessa två insjuknade samtidigt så skulle de få olika mycket i sjuklön beroende på hur deras arbetspass var förlagda.
Detta var såklart orättvist och som upplagt för fiffel.
Bl.a. därför slopades karens
dagen och ersattes med ett karensavdrag.
Avdraget ska motsvara 20% (en femtedel) av en normalveckas sjuklön.
Med normalvecka avses för heltidsanställd 40h och för övriga kategorier beräknas ett snitt över de senaste (XX?) månaderna.
Så för en vanlig 7-16-knegare blev det i princip ingen skillnad.
Exempel:
Kalle arbetar heltid mån-fre 7-16 som Närvarobidragstagare på Företaget AB.
Kalle blir en söndagskväll sjuk och sjukanmäler sig från sitt arbete. Det visar sig vara en ordentlig förkylning så kalle stannar hemma hela veckan. Först måndagen veckan efter är Kalle tillbaka på arbetet.
Kalles lön ger att han på en vanlig 40h-vecka tjänar 8.000:-
Eftersom Kalle var sjuk hela veckan kommer han att få sjuklön. Sjuklönen är som sagt 80% av hans vanliga lön. 0,8*8.000:- = 6.400:-
Fördelat på arbetsveckans fem dagar blir det 1.280:- i sjuklön per dag.
Men från sin sjuklön på 6.400:- skall ett karensavdrag motsvarande en femtedel (20%) av sjuklönen dras. Så 6.400-1.280 = 5.120:- är vad kalle kommer att få i lön p.g.a. att han var sjuk en hel arbetsvecka.