2020-03-12, 14:31
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
norge räknas ju inte riktigt, oljan du vet....

I Sverige är det väl dessutom arbetsgivaren som betalar sjukersättning första två veckorna, inte staten (vet inte hur det är i våra grannländer?). Den tillfälligt slopade karensdagen ska betalas av staten nu, vet inte hur det är med dag 2-14 samt sjukintyg mm?
Citera
2020-03-12, 15:08
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson
Karensdagen/avdraget slopas av den svenska sosse-regimen på grund av Corona viruset. Staten (skattebetalare) betalar för karensavdraget under en obestämt period.

https://www.svd.se/blir-det-stopp-for-storre-folksamlingar

Frågan är när detta börjar gälla? Nu på idag på en gång?

Det kommer öven vara mycket intressant att se hur detta påverkar mängden sjukskrivningar totalt sett.

Jag tycker personligen det är en helt onödig åtgärd då de flesta svenssons jag pratar med tror att Corona i princip är lika farlig som en vanlig förkylning. Så detta lär snarare bara utnyttjas av bidragstagare.
Karens på bidrag? Nähä.....
Citera
2020-03-12, 16:07
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizly
Rent utsagt efterblivet!
Man har räknat på att detta kommer kosta staten 1 miljard i månaden. Lägg då till de som kommer utnyttja detta och stanna hemma för minsta lilla.

Det är ju det som är själva poängen. Just nu vill vi att folk ska stanna hemma för minsta lilla för att kunna stoppa smittspridningen.
Citera
2020-03-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson
Karensdagen/avdraget slopas av den svenska sosse-regimen på grund av Corona viruset. Staten (skattebetalare) betalar för karensavdraget under en obestämt period.

https://www.svd.se/blir-det-stopp-for-storre-folksamlingar

Frågan är när detta börjar gälla? Nu på idag på en gång?

Det kommer öven vara mycket intressant att se hur detta påverkar mängden sjukskrivningar totalt sett.

Jag tycker personligen det är en helt onödig åtgärd då de flesta svenssons jag pratar med tror att Corona i princip är lika farlig som en vanlig förkylning. Så detta lär snarare bara utnyttjas av bidragstagare.

Enligt uppgifter skulle det börja gälla omgående från igår !
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/pLkV4o/karensdagen-slopas-omedelbart

Men känner man till vad Sossarna går för så får man ta det med en skopa salt !

Hursomhelst är karensdagar kontraproduktivt !
Om jag blir sjuk och måste betala en dagslön för det stannar jag givetvis hemma 7 dagar och går INTE till jobbet om jag är frisk efter 1 eller 3 dagar !

Vi kan dock vara glada att Stefan Löfven är och blir Sossarnas sista Statsminister
Detta landet behöver en ny riktning och 2022 vänder det !
Citera
2020-03-12, 17:40
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad luktar det sosse om?

För att återkomma till ditt trams, Ärthjärna.
Jobbar man så är man inte bidragstagare. Hur kan då slopat karensavdrag gynna bidragstagare, Ärthjärna?

Vill du flytta från Sverige?
Ja, det är bara att packa ihop och dra, Ärthjärna.
Ingen kommer att sakna dig, Ärthjärna.

Med tanke på din begränsade vokabulär (ärthjärna) verkar du inte vara den vassaste kniven i lådan.
Citera
2020-03-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det är ju det som är själva poängen. Just nu vill vi att folk ska stanna hemma för minsta lilla för att kunna stoppa smittspridningen.

Det kommer fortfarande inte vara tillräckligt för att stoppa smittspridningen. Det ända de kommer göra är att ”lämna ett stort hål i fickan” för ingen nytta. Dom som får ta den största smällen är företagen om inte staten går in och betalar dom nästkommande 2 veckorna ( menar nu dom som inte är smittade utan bara utnyttjar systemet)
Det har redan spridits sig för mycket för att de ska kunna gå att begränsa.
Jag tror att inom 2-3 månader kommer 30-40% av Sverige ha blivit smittade
Citera
2020-03-12, 19:16
Medlem
bombaccis avatar
Eftersom sjukhusen inte vill testa om folk har corona så kommer väl folk att ta ut några veckors semester och säga att de har corona? Ingen karensdag och sedan "sjuk" under några veckor toppen för de som är fast anställda.
Citera
2020-03-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Jag som blev dunderförkyld i måndags, typiskt.

Jag sjukskrev mig dagen innan dom kom ut med slopningen, typiskt mig.
Citera
2020-03-12, 19:58
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicktherick
Hej,

Först och främst, glöm allt vad karensdag heter.
Sedan förra året gäller istället ett karensavdrag.
Det innebär att den anställde får ett avdrag från sin sjuklön som motsvarar 20% av en normal arbetsveckas sjuklön.
Sjuklön är de pengar du får när du är sjuk. de två första veckorna är det arbetsgivaren som betalar det, efter det är det Försäkringskassan som betalar (finns vissa brytpunkter efter XX dagar, men det har inte varit aktuellt för min del, så det har jag mindre koll på).
Sjuklönen är 80% av din lön. Hur eventuella rörliga lönedelar (provision, tantiem, jour-/beredskapsersättning) används som underlag för beräkning av sjuklön skall jag låta vara osagt.

Men för att slippa att folk sjukanmäler sig för minsta lilla fis på tvären så infördes karensdagen på 90-talet (om man får tro tidigare inlägg i tråden). Detta innebär att den första dagen en anställd är sjukskriven så får denne ingen sjuklön.
Sedan fanns det varianter där anställda på vissa arbetsplatser kunde "sjuka" sig 30 min innan dagens slut och således komma undan med att bara få karensdag på de kvarvarande 30 minuterna, och sedan dagen därpå få "full" sjuklön (80% av lönen).
På andra ställen var det t.ex. minst halva arbetsdagen (4h) som den anställde inte fick någon sjuklön för, även om den anställde arbetat 7h30 min innan denne sjukanmälde sig.

För folk med oregelbundna arbetstider och icke-heltidsanställda, som kanske jobbar ett 12h-pass på måndagen, 3h på tisdagen och 5h på fredagen kunde det bli lite dumt för den som sjukanmälde sig på måndagen. Då förlorade den personen sjuklön för hela första dagen (12h sjuklön!), men för veckans resterande arbetspass fick den sjuklön som vanligt. Som jämförelse kanske det fanns en kollega med exakt samma arbetstidsmått, men som jobbade 3h på måndagar, 12h på tisdagar och 5h på torsdagar. Om dessa två insjuknade samtidigt så skulle de få olika mycket i sjuklön beroende på hur deras arbetspass var förlagda.
Detta var såklart orättvist och som upplagt för fiffel.

Bl.a. därför slopades karensdagen och ersattes med ett karensavdrag.
Avdraget ska motsvara 20% (en femtedel) av en normalveckas sjuklön.
Med normalvecka avses för heltidsanställd 40h och för övriga kategorier beräknas ett snitt över de senaste (XX?) månaderna.

Så för en vanlig 7-16-knegare blev det i princip ingen skillnad.

Exempel:
Kalle arbetar heltid mån-fre 7-16 som Närvarobidragstagare på Företaget AB.
Kalle blir en söndagskväll sjuk och sjukanmäler sig från sitt arbete. Det visar sig vara en ordentlig förkylning så kalle stannar hemma hela veckan. Först måndagen veckan efter är Kalle tillbaka på arbetet.

Kalles lön ger att han på en vanlig 40h-vecka tjänar 8.000:-
Eftersom Kalle var sjuk hela veckan kommer han att få sjuklön. Sjuklönen är som sagt 80% av hans vanliga lön. 0,8*8.000:- = 6.400:-
Fördelat på arbetsveckans fem dagar blir det 1.280:- i sjuklön per dag.
Men från sin sjuklön på 6.400:- skall ett karensavdrag motsvarande en femtedel (20%) av sjuklönen dras. Så 6.400-1.280 = 5.120:- är vad kalle kommer att få i lön p.g.a. att han var sjuk en hel arbetsvecka.
Tack för ett grundligt svar!
Jag hade missuppfattat det där med karensavdrag. Men nu hänger jag med på noterna
Citera
2020-03-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Numera får man karensavdrag på 20 % av en "veckolön" som man skulle ha fått om man jobbat. Borde inte ett slopat karensavdrag betyda att man får full lön?.

Alltså man får full ”sjuklön” såsom man får efter karensen, men det är ju inte full lön utan 80% av alla dagar. (Å sen beror det ju på hur hög lön man har om man kommer upp i taket för sjuklön eller ej. Dvs om man tjänar mycket då får man ändå bara sjuklön såsom om man tjänade ett lägre belopp.)

Iallafall man får ju normalt först ett avdrag på 20% såsom karens, sen på resten av dagarna så får man ett avdrag varje dag på 20%. Om man tänker på det såsom i timmar om man jobbat heltid så blir det annars först 8 timmar man inte får betalt för alls när man är hemma sjuk, å sen får man betalt för 6 timmar/dag resten av sjuktiden. Men nu kommer man istället få för 6 timmar direkt from dag 1 .

Tycker det är ett rätt bra beslut så halvkrassliga undersköterskor tex på våra äldreboenden har råd att vara hemma och att det inte behöver vara en ekonomisk fråga om de ska chansa å gå till jobbet å smitta våra äldre släktingar som är de som riskerar råka illa ut av viruset.

** ursäkta om jag kanske inte lyckades förklara på så lätt begripligt sätt... 😄*
Senast redigerad av Siasoss 2020-03-12 kl. 21:57.
Citera
2020-03-12, 23:53
Medlem
Det är bra, karensdagen borde aldrig ha existerat från första början.

Men regeringen borde också se till att uppmuntra så många som möjligt att undvika kollektivtrafik så trängselskatten borde avskaffas med och möjligtvis borde även bensin och dieseln subventioneras så att fler väljer bilen istället för att trängas i bussar, tåg eller tunnelbana. De lär ju vara stora smittohärdar i storstäderna.
Citera
2020-03-13, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Eftersom sjukhusen inte vill testa om folk har corona så kommer väl folk att ta ut några veckors semester och säga att de har corona? Ingen karensdag och sedan "sjuk" under några veckor toppen för de som är fast anställda.

Det här är väl sossarnas lösning på att hålla siffrorna på en låg nivå, som vanligt attackerar de bilden av Sverige och inte problemen i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in