2020-03-11, 17:23
Medlem
Gäller från och med idag som jag förstod det. Antar att det blir mass-sjukskrivningar redan imorgon. Jag kommer sjukanmäla mig iallafall. Jobbet är inte värt att riskera hälsan för.
Citera
2020-03-11, 19:21
Medlem
Jag som blev dunderförkyld i måndags, typiskt.
Citera
2020-03-11, 19:29
Medlem
Hur fungerar det här rent praktiskt, är det försäkringskassan man ska vända sig till?
Citera
2020-03-11, 20:07
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Danskarna har inte heller någon patientavgift när man går till doktorn, det är gratis.

Och högre skatter än Sverige.
Citera
2020-03-11, 20:50
Medlem
Min brors kusins avatar
Hur fan skall EVRY lösa det här med tanke på vilket Kalle Anka företag det är.....
Citera
2020-03-11, 22:04
Medlem
Rent utsagt efterblivet!
Man har räknat på att detta kommer kosta staten 1 miljard i månaden. Lägg då till de som kommer utnyttja detta och stanna hemma för minsta lilla.

Känns som att dessa pengar kunde spenderas på bättre sätt. Nu känns de mer som man kastar pengar i sjön.

Folk kommer fortfarande gå till jobbet sjuka då de anser att de förlorar för mycket pengar. Då menar jag till störst del alla höginkomsttagare, men även de som lever på gränsen. Maximalt belopp du kan få ut är drygt 800kr. Vilket man säger är drygt 80% av din lön men de beror ju på vad du tjänar.
Citera
2020-03-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man känner andra som sig själv - du är alltså en bidragstagare.
Ärthjärna!

F ö verkar du ha noll koll: sjuklön får du om du är hemma från jobbet, då är man väl knappast bidragstagare?
Ärthjärna!

Det är väl bra om folk stannar hemma i stället för att gå till jobbet och smitta andra - alla springer ju inte omkring och inbillar sig att de är osårbara machon som du och dina kompisar!
Byt umgänge, de verkar inte vara bra för dig (och resten av Sveriges befolkning).
Ärthjärna!

Det luktar sosse!

Jag har aldrig levt på bidrag. Det enda bidrag jag tagit emot är i princip barnbidrag, studiebidrag. Jag har också varit arbetslös och haft det kärvt ekonomiskt men aldrig vänt mig till bidrag, inte ens i min ungdom när jag va en vänsterfitta.

Intressant att du fått för dig att folk faktiskt uteslutande är sjuka när de är sjukskrivna, ja garanterat en hel del, men långt ifrån alla, så ja, de andra människorna utnyttjar systemet, vi skattebetalare får betala för deras uppehälle, kalla det bidrag eller kalla det sjuklön, skattepengar är det oavsett. Jag hade klarat mig mycket bättre med lägre skatt och sparade pengar och med sjukvårdsförsäkring och andra försäkringar, jag ser ingen mening med att betala för varken sjukvård eller bidrag för parasiter och svin som du.

Jag förstår att det tar emot att folk inte tycker som du och du måste då hitta på saker om dem för att kunna kritisera, men sådant är livet, välkommen till verkligheten.

Men rest assured jag kommer flytta från detta sjuka land, så du slipper mig. Lovar dock att behålla mitt medborgarskap så att jag alltid kan rösta höger för din skull.
Citera
2020-03-11, 22:34
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson
Det luktar sosse!

Jag har aldrig levt på bidrag. Det enda bidrag jag tagit emot är i princip barnbidrag, studiebidrag. Jag har också varit arbetslös och haft det kärvt ekonomiskt men aldrig vänt mig till bidrag, inte ens i min ungdom när jag va en vänsterfitta.

Intressant att du fått för dig att folk faktiskt uteslutande är sjuka när de är sjukskrivna, ja garanterat en hel del, men långt ifrån alla, så ja, de andra människorna utnyttjar systemet, vi skattebetalare får betala för deras uppehälle, kalla det bidrag eller kalla det sjuklön, skattepengar är det oavsett. Jag hade klarat mig mycket bättre med lägre skatt och sparade pengar och med sjukvårdsförsäkring och andra försäkringar, jag ser ingen mening med att betala för varken sjukvård eller bidrag för parasiter och svin som du.

Jag förstår att det tar emot att folk inte tycker som du och du måste då hitta på saker om dem för att kunna kritisera, men sådant är livet, välkommen till verkligheten.

Men rest assured jag kommer flytta från detta sjuka land, så du slipper mig. Lovar dock att behålla mitt medborgarskap så att jag alltid kan rösta höger för din skull.
Vad luktar det sosse om?

För att återkomma till ditt trams, Ärthjärna.
Jobbar man så är man inte bidragstagare. Hur kan då slopat karensavdrag gynna bidragstagare, Ärthjärna?

Vill du flytta från Sverige?
Ja, det är bara att packa ihop och dra, Ärthjärna.
Ingen kommer att sakna dig, Ärthjärna.
Citera
2020-03-11, 23:17
Medlem
Ett av få förslag av vänstern som faktiskt är bra. Visst säkert några latmaskar där ute som kmr utnyttja det.. men tror fler kommer ha nytta av det. Tänker främst på lågavlönade ensamstående!
Citera
2020-03-11, 23:56
Medlem
Citat:
Karensdagen/avdraget slopas av den svenska sosse-regimen på grund av Corona viruset. Staten (skattebetalare) betalar för karensavdraget under en obestämt period.

https://www.svd.se/blir-det-stopp-for-storre-folksamlingar

Frågan är när detta börjar gälla? Nu på idag på en gång?

Det kommer öven vara mycket intressant att se hur detta påverkar mängden sjukskrivningar totalt sett.

Jag tycker personligen det är en helt onödig åtgärd då de flesta svenssons jag pratar med tror att Corona i princip är lika farlig som en vanlig förkylning. Så detta lär snarare bara utnyttjas av bidragstagare.

Förstår inte alls hur du vinklar detta till något negativt. Vi står inför den värsta folkhälsokrisen i vår tid och du talar om skattepengar? Får upp en bild hur du mummlar om skattepengar strax innan du går bort. Hälsa går före pengar alla dar i veckan.
Citera
2020-03-12, 00:42
Medlem
Sossarna bjuder inte på nått, jackshit. Vi hade karensfritt tidigare, om nån minns.
Vi har redan betalat för detta kalas flera gånger om, så när de snackar om att detta kostar 1 miljard i månaden...så bullshit!
Sossarna försöker bara reparera något de själva orsakat.
Folk går ju till jobben med alla möjliga sjukdomar och skapar lokala pandemier på arbetsplatser, bara för att de inte vill få en karensdag.
Citera
2020-03-12, 00:45
Medlem
Citat:
Karensdagen/avdraget slopas av den svenska sosse-regimen på grund av Corona viruset. Staten (skattebetalare) betalar för karensavdraget under en obestämt period.

https://www.svd.se/blir-det-stopp-for-storre-folksamlingar

Frågan är när detta börjar gälla? Nu på idag på en gång?

Det kommer öven vara mycket intressant att se hur detta påverkar mängden sjukskrivningar totalt sett.

Jag tycker personligen det är en helt onödig åtgärd då de flesta svenssons jag pratar med tror att Corona i princip är lika farlig som en vanlig förkylning. Så detta lär snarare bara utnyttjas av bidragstagare.

Tror gör man i körkan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in