2020-03-12, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Blir intressant att se om Sverige behöver smälla upp ett nytt sjukhus som Kina gjorde.
Jag förväntar mig inte att kinas rekord på cirka 10 dygn eller vad det var ska trumfas men blir intressant att se i så fall.

Det går inte, det är alldeles för mycket tungrodd byråkrati inblandat här, det tar längre tid att bläddra igenom papper än att bygga huset. Modifierade modulhus kanske möjliga som någon paniklösning? Det finns väl på hyllan, och går kanske få rejäl fart på produktionen där...
Citera
2020-03-12, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men dom måste plana ut snart. Man kan ju börja anta att dom som var skröpligast redan innan börjar försvinna.

Det är precis det som händer nu, att många äldre inte klarar av viruset och trillar av pinn. Man får ha i åtanke att medelåldern på personerna som dött i Italien är 81 år.

Ge det en månad så ser det bättre ut, sett till statistik. :*
Citera
2020-03-12, 07:48
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu vet vi i alla fall att det går att stoppa spridningen. Både Kina och Sydkorea har minskat antalet nya fall dramatiskt. Men det krävs kraftfulla åtgärder. Kanske har det med folkets mentalitet att göra också. Vi får se om nedstängningen av Italien har någon effekt.

Jag tycker det är mer intressant att Kina avbryter karantänen i förtid. Dessutom har den muterade strängen från Italien nu dykt upp i Kina.
Var ska DET sluta?
Citera
2020-03-12, 07:49
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vill egentligen inte vara den som säger detta men det här kommer ingen vara immun mot. :/ det är ett såkallat novelt virus.. zoologiskt som hoppat från djur till människa så absolut ingen har haft detta innan och ingen har immunitet alls.
Detta är inte influensan alla. Det är skillnad på virus som tex herpesvirus och hiv virus. Bägge är illa nog men ändå väldigt olika!
Samma med Corona viruset.

Som du säger har du bra immunförsvar vanligtvis behöver du nog inte oroa dig men ibland finns det undantag. Även yngre under 20 år dör redan!
Ja. Herpes kan lägga sig helt i vila medan Hiv bryter ner kroppen och fungerar hyfsat lika och större delen av befolkningen bär inte heller på hivviruset. Som jag skrev till någon annan, väntar jag själv mer på svar gällande cellprover och att få undersöka spridning och tillväxt av myomer. Jag bryr mig minst om influensan personligen utan tycker mer att ignorans inte ska döda riskgrupperna. Däremot hoppas jag då många självupptagna medelålders människor som möjligt tvingas sätta dem själva i karantän pga viruset som straff för deras sviniga beteende på allmänna platser när det "bara är vanliga virus och bakterier" som de medvetet sprider till de svagaste.

Tror inte folk inser att det finns överallt i luften och på våra gemensamma utrymmen. Att sedan ett nytt virus kommer, skrämmer del som annars aldrig bryr sig. So what? Ser det nästan som ett straff. Folk borde bry sig annars också. Inte bara när det gäller dem själva. Vi ska alla dö, onödigt att korta ner andras liv däremot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Fast man får ju använda lite logik. De ekonomiska effekterna beror inte på virusets dödlighet utan förutspådda effekter av dels att folk är sjuka men främst samhälleliga insatser för att bromsa spridningen. Och vi vet faktiskt inte om det är värre än 1% dödlighet. Det är inte dödligheten som gör detta till en skitsituation.

Vi får se vem som kommer närmast sanningen .. jag hoppas verkligen du har mer rätt såklart!
Jag är skeptiskt då detta är världsunikt läge för alla nu levande människor.
Vi kommer med i historieböckerna om något iaf ”katastrofen som började år 2020”
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Det är precis det som händer nu, att många äldre inte klarar av viruset och trillar av pinn. Man får ha i åtanke att medelåldern på personerna som dött i Italien är 81 år.

Ge det en månad så ser det bättre ut, sett till statistik. :*

Det låter logiskt och jag hoppas du har rätt. Men jag kommer inte känna mig lugn förrän man ser en nedåtgående trend bland dödsfall i Italien.
Citera
2020-03-12, 07:52
Bannlyst
Skulle behövas en regions-karta där man kan klicka sig in på typ Västmanland och se i vilka områden där som folk har blivit smittade i.

Man har gjort några försök. Men än så länge verkar man inte komma närmare än såhär.

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-alla-svenskar-som-smittats-av-coronaviruset/

Och vill man veta mer lokalt får man söka igenom kommunens hemsida. Bara sett en rapporterats där jag bor iaf men jag har inte kollat så noga.

Att programera fram en sån borde inte ta lång tid. Och då kan folk som bor i områden där någon blivit smittad, hålla sig undan från typ bensinmacken. Ta en annan route.
Citera
2020-03-12, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det går inte, det är alldeles för mycket tungrodd byråkrati inblandat här, det tar längre tid att bläddra igenom papper än att bygga huset. Modifierade modulhus kanske möjliga som någon paniklösning? Det finns väl på hyllan, och går kanske få rejäl fart på produktionen där...
Dessutom kan vi inte flyga in personal från övriga landet, som Kina gjorde, så vem ska bemanna ett sådant sjukhus?
Citera
2020-03-12, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Håller ungen hemma från skola, tänker inte sitta och vänta på staten.

Samma här! Skolan hade fått nya riktlinjer idag tydligen, och nu måste alla barn som hostar minsta lilla vara hemma.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Över 80000 svar i denna tråd, vad tror du själv?

Klart många är rädda på riktigt.

Jag är själv extremt rädd och förvånad att jag inte helt brutit ihop än. Har total panik i ärlighetens namn. Tror detta kommer vara det värsta som drabbat planeten i modern tid och det kan ta många, många år innan livet går tillbaka till det normala, om det någonsin kan göra det och om man överlever såklart.

Anpassar exakt allt i mitt liv efter viruset just nu och tänker på det exakt hela tiden. Coronan har inte än drabbat mig men har tagit allt från mig ändå. All glädje och allt hopp.

Hur gammal är du? Har du många underliggande sjukdomar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
En vän som rest runt i Asien skrev följande:

”Det har varit en annorlunda och lärorik resa. Tajmingen var inte ultimat, Coronavirusets närvaro har varit mycket påtaglig i alla länder vi har besökt; Kambodja, Laos, Thailand och Vietnam.
.
I de här länderna har man haft en helt annan approach kring viruset än i Europa. Man satte omedelbart in ganska kraftfulla åtgärder. Här i Vietnam gick allt väldigt snabbt. Direkt viruset blev känt stängde myndigheterna ner alla skolor i landet. De har enligt rapport haft 16 konstaterade fall och satt flera byar i karantän under 20 dagar. Hanois stora marknad, vissa caféer, hotell, restauranger och en del turistattraktioner har stängts ner. Stora skyltar är uppsatta överallt med hygienråd. Handsprit finns utplacerat överallt. Värmekameror kollar tempen på folk vid entréer till köpcentrum etc etc”.
Ja det är stor skillnad på hur Asien har hanterat detta jämfört med Europa. Här är myndigheterna mest rädda för att det skall bli panik och man gör allt för att lugna folk. I Asien gör man tvärt om. Sätter in åtgärder direkt och informerar folk. Att det hjälper är det ingen tvekan om. Nu sprids viruset som en löpeld i Europa medan Asien i stort sett har fått stopp på spridningen.
Citera
2020-03-12, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
60-årig smittskyddsläkare till Steffo och Jenny Strömstedt i morse på TV4 nyheterna..
”Vi behöver inte oroa oss, det är dom äldre som kommer drabbas”

Jaså, va bra att vi andra inte behöver oroa oss!

steffo har nog privat sjukförsäkring?

"Australiska Daily Telegraph har pratat med en anonym sjuksköterska på Gold Coast University-Hospital som säger att Tom Hanks kommer att ”behandlas som vilken patient som helst” på sjukhuset, och därefter sättas i hemkarantän. "

https://www.expressen.se/noje/tom-hanks-smittad-av-coronaviruset/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in