2020-03-12, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AOF87
Har alla personer som förminskat detta förstått allvaret? Igår skrevs svensk historia när man utfärdade de nya direktiven.

Det kommer ta lång tid för världen att återhämta sig efter denna pandemi. Djupa ekonomiska problem och ett skadat samhälle. 😞

Det är bara en influensa. Stater och länder gillar bara att förlora extremt mycket pengar, det fattar väl alla.

Folk kommer inte fatta förrän de sitter i karantän i sitt hem. Kanske inte ens då.

Går det här löst i Afrika och andra fattiga länder så kommer det utraderas många människor.
Citera
2020-03-12, 07:34
Medlem
arbetets avatar
Buongiorno!

Rapport från Italien:

12 462 smittade
827 döda
1 045 tillfrisknade

Och världen:

126 258 smittade
4 638 döda
68 266 tillfrisknade

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-03-12, 07:35
Medlem
Hörde just Lottie Knutsson.
Hon kan inte förstå varför USA stänger flygningar från Europa, och anser att nu vill Trump vill göra "storpolitik" av detta..
Alltså finns det INGEN yttre gräns för hur korkade uttal man får göra??
Hon anser också att detta är ett beslut som får enorma konsekvenser för turismen.
Ja självklart! Men har man sin inkomst från turistnäringen borde man vara medveten om att situationer som denna händer!
Trump och USA vill försöka stoppa viruset i tid. Vilket Knutsson ser stora problem med. Och hon ska vara "Kris och kommunikationschef"... ja herredjävlar...
Citera
2020-03-12, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Buongiorno!

Rapport från Italien:

12 462 smittade
827 döda
1 045 tillfrisknade

Och världen:

126 258 smittade
4 638 döda
68 266 tillfrisknade

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Viruset har redan muterat och blivit dödligare i Italien.
Citera
2020-03-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
En sak som faktiskt är en gåta är hur stora, folkrika länder som Indien och Indonesien klarat sig så bra.

Indien är ju knappast känt för sina goda hygien och ligger som en kil mellan Iran och Kina samt har ett stort inflöde av europeer. Indonesien kan jag inte uttala mig förutom att in -och utflödet av kineser är gigantiskt.

I slumkvarteren är det nog knappast någon som bryr sig för lite feber och hosta. De dör eller blir friska och så är det inget mer med det.
Många lever mer eller mindre på soptippar.

Förmodligen satsas det inga större pengar på de lägsta kastena i Indien. Allra minst på tester.
Citera
2020-03-12, 07:37
Bannlyst
60-årig smittskyddsläkare till Steffo och Jenny Strömstedt i morse på TV4 nyheterna..
”Vi behöver inte oroa oss, det är dom äldre som kommer drabbas”

Jaså, va bra att vi andra inte behöver oroa oss!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är bara en influensa. Stater och länder gillar bara att förlora extremt mycket pengar, det fattar väl alla.

Folk kommer inte fatta förrän de sitter i karantän i sitt hem. Kanske inte ens då.

Går det här löst i Afrika och andra fattiga länder så kommer det utraderas många människor.

En vanlig influensa har inte 40% dödlighet, som nu i Italien.
Citera
Medlem
Snyggingggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag vet inte så mycket om Norge, men har fått intrycket att de jobbat enligt liknande modeller som FHM. Alltså smittspårning i kombination med för lite kontroll av inresande från Italien.
Det stämmer. Tycker faktiskt att de är mer avslappnade här i Norge vad gäller detta virus.
Vi fick tjata i flera dagar och kräva instruktioner innan vi fick dom. Helt sjukt. Överläkaren avvisade vår rädsla med orden: "Ni är unga, ni behöver ej oroa er". Men våra gamla patienter då?
Citera
2020-03-12, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
För ett par dagar sedan uttalade sig Landsfader Stefan Löfven i tv om COVID-19, från ett rum med brokig inredning i jordiga toner och mindre lampor. Var tror ni han var? Fjällstuga gissar jag på.

När Kina hade lika många fall som vi har nu bosatte deras regering på en liten ö sydväst om Beijing.

Kommer Sverige bygga nya baracksjukhus? Kommer Sverige bygga fältsjukhus på sjukhusens mark? Kommer Sverige kalla in alla fältläkare och militär sjukvårdspersonal?

Hur slåss vi mot sånt här?

Tänkte också på det!
Där stod polischef, socialminister, sossar mfl och 50 andra i rummet. Så fort någon harkla lite så gick blickarna dit typ
Japp det lär bli en Sverige budget variant av tomt rum med kamera och en poster på väggen som bakgrund föreställande Sthlm siluetten.... bara det att praktikanten tagit fel och satt upp Bangkok’s skyline snett på väggen bakom med silvertejp
Citera
Medlem
Håller ungen hemma från skola, tänker inte sitta och vänta på staten.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
...fast detta virus överlever på ytor i nio dagar. Längre i gynnsamma förhållanden. Så du kan nog inte riktigt jämföra med något annat virus. Och som grädde på moset.. du blir inte immun.
Immun? Nej men immunförsvaret kanske kan identifiera det. Dessutom väntar jag personligen på andra provsvar och bryr mig inte specifikt om någon influensa för egen del heller. Mer för andra och oavsett vad så börjar ju människor bli sjuka överallt nu. Jag har givetvis redan städat förebyggande hos någon som är i en riskgrupp och det när vi ännu bara hade enstaka fall och inte femhundra. Jag är inte idiot, jag säger bara att vi inte behöver bli hypokondriker eller skrämma dem när det är de nonchalanta som ska bättra sig snarare.
Citera
Medlem
Förstår inte hur dödligheten i Italien kan vara så hög jämfört med andra länder som etablerat viruset. Har de mörkat ner antalet eller är italienare rent av svagare genetiskt. Eller har de haft otur att de spridits runt på flera stora äldreboenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in